Ett frågeformulär som kom via mejlen...

Vilken bok läste du senast?
Iris Johansen - Efter midnatt

Vilken/vilka böcker läser du nu?
Kinsella - Hemligheter

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Hm, tror att det är ungefär 50-50. Har ca 800 böcker så jag ids inte räkna..

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar?
Om boken är riktigt bra så både vill jag komma fram till slutet samtidigt som jag inte vill att boken ska ta slut!
Jag räknar inte sidor för jag har zero i sifferminne så det skulle inte funka!! Hahaha...

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Tips från tidningar, www.bokhora.se, vänner.. Men många av böckerna köper jag på loppis. Har dem sedan stående i bokhyllan i väntan på att jag ska bli sugen på en viss genre.. jag kan inte läsa vadsomhelst närsomhelst!

När blir en bok för lång?
När den är tråkig, när man blivit plattnäst för att man inte orkar hålla upp den när man ligger i sängen och läser.. men framför allt, när historien i boken blir omgärdad av en massa nonsens; i ett försök att göra boken fylligare.. Har lite svårt för Elisabeth George; tycker att hennes böcker kunde vara hälften så tjocka.. men jag vet att många gillar henne JUST FÖR det där runtomkring-snacket.. Inte jag...

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Nej, tyvärr.. Är så ovan, jag får inte samma avslappnade läsning som när boken är på svenska.

Vilken/vilka böcker har du blivit berörd/inspirerad av?
Gunilla Wahlström - Boken om Kirre, Marlo Morgan - Budskap från andra sidan, James Frey - Tusen små bitar. Magnus Utvik - Anna, min älskade, Jerzy Einhorn - Utvald att leva, Barbara Gordon - Jag flydde min oro, Brandon Bays - Resan, Lisbeth Pipping - Kärlek och stålull... Ja, jag kan nog fortsätta och göra listan hur lång som helst..

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, vilken bok var det senast?
Det är inte ofta som en bok är genomtråkig.. däremot kan jag börja med en bok och efter en stund inse att "jag är inte alls på humör för en sådan här historia" och då hamnar den i bokhyllan, i väntan på rätt känsla.. En sådan bok är Stig Larssons "Män som hatar kvinnor".. Jag har VERKLIGEN försökt läsa den, men... nej, gång på gång åker den tillbaka in i bokhyllan.. Fattar det inte!!

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Deckare/kriminalromaner är, helt klart, på första plats. En annan stor del av mitt innehav är "andliga" böcker och dokumentärhistorier samt böcker fyllda med komedi..

Rekommendera fem författare.
Fem??? BARA fem???? Äsch, jag kör så det ryker... Deckargenre: Camilla Läckberg, Karin Alvtegen, Åsa Larsson, Anna Jansson, Patricia Cornwall.. Komedigenre: Jane Green, Marian Keyes, Liza Jewell. "Andlig" genre: Paulo Coelho, Donald Neale Walsh, Mitch Albom, Lennart Lidfors..

Puh, färdig... Hur skulle ett sådant här formulär fyllas i av dig??


Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag rekommenderar varmt Elisabet Nemert, svensk författarinna som skriver historiskt. Hjältinnan är ofta kvinna som möter motgångar och växer. Böckerna är fulla av livsvisdom. Den vita liljan, Bortom stjärnan är några exempel.



Labyrinten av Kate Moss är läsvärd.

2008-08-24 @ 18:08:51
URL: http://dreamsalive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0