Förr och nu...

När jag stod och fyllde i tvättmaskinen(ett jobb som det aldrig verkar finnas någon ände på!) så började jag tänka på hur enkelt vi har det idag jämfört med förr i tiden.. Man lägger i smutstvätten, maskinen tvättar så duktigt, man hänger upp den nu rena tvätten, det torkar(och under tiden finns, uppenbarligen, MASSOR av andra kläder att använda, för strax är man inne på ruta 1 igen!) och sedan plockar man ner och viker in..

Jag tycker faktiskt att det är ett ganska jobbigt och tidsödande arbete men tänk er, att ta famnen full med kläder och gå ner till ett vattendrag. Där skrubbar man tvätten på tvättbrädan(alltså, jag menar inte en mans "sixpack"!!)  tills händerna är nariga, illröda och ser ut som russin.. Hänga upp på sträck och vackert få vänta på att vinden och solen torkat allt(då fanns minsann inga torkskåp eller torktumlare). Men å andra sidan hade de förmodligen INTE 14 t-shirts, 4 jeans, massvis med underkläder och diverse annat att tvätta.. Då hade det varit ett heltidsarbete!!

Vi har massor med tekniska hjälpmedel.. elvisp, spis, diskmaskin, mikrovågsugn, mixer, dammsugare, stöveltork, smörgåsgrillar... Och underhållning, ja det får vi av , tv-apparaten, videon(utdöende), dvd:n, mp3:n, datorn, surroundsystemet, playstation...

Men samtidigt så kommer det varningar.. "Stå inte framför mikron då den körs då strålningen är stark", "Använd hörsnäcka till mobilen för att undvika hjärncancer"... "Datorarbete ger musarm och gamnacke", "Mobilen orsakar sms-tumme"... "Reklam orsakar hjärntvätt"  Så, är allt av ondo??

Ja, definitivt reklamen på bl a 3:an och 5:an!! :o) Skämt åsido, trots hjälpmedel så säger "alla" att de inte har tillräckligt med tid.. Till vadå?? Egentligen?? Jag tror att vi är rätt många som skulle behöva leva lite som förr för att kunna uppskatta nuet och förvalta vår tid på ett bättre sätt.. Utan tv:n skulle vi nog kommunicera mycket mer med varandra och om en fotogenlampa och brasan i spisen vore den enda ljuskällan på kvällarna.. ja det skulle nog göra så att familjen samlades i samma rum.. samtidigt!!

Det här var min lilla betraktelse så här på kvällskvisten.. Nu är det nattinatti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0