Dagböcker...

För något år sedan hittade jag alla mina dagböcker, gömda i en kartong i en vindsskrubb hos min mamma... Mina barn, då 12-13 år, frågade "mamma, får vi läsa dem?".. "Jaaadå", sa jag, "men jag ska läsa igenom dem först och minnas mina tonår".. Sagt o gjort, jag satte mig skönt och började läsa... Hm... jag kan säga så här; dagböckerna blev tryggt nedpackade efter att JAG läst dem och får inte tas upp igen förrän om två decennier!! Minst... :o)

image18
Fördelen med att ha kvar tankar och "göranden" från sin egen tonår gör att jag lättare kan hänga med i hur mina egna tonåringar tänker.. Jag minns hur viktig den allra första förälskelsen var; då man trodde att det var "vi två" för evigt. Och jag minns hur härlig den känslan var, när man levde i nuet! Hm, man borde försöka hitta tillbaka till det där själv, som vuxen..

Jag tror att jag är en tillåtande mamma men med tydliga regler, bl a kring utetider.. Dottern vet att hon inte får vara ute(=hemma hos kompisar.. att vara på stan är out of the question!) längre än till midnatt under helgerna och då har de samlats här på filmkvällar, som ibland kan sluta vid 2-tiden på morgonen. Jag vill se att mina barn är hemma INNAN jag går och lägger mig och jag är så förba...t kvällstrött! Andras föräldrar må ha andra regler, men här gäller dessa. Jag tycker att det är kul att de hänger här allihopa och en dag sa dottern: "mina kompisar tycker du är cool". Det kändes kul att höra och skönt är att hon själv verkar tycka att jag är rätt ok! :o)


Kommentarer
Postat av: Fanny Glennvall

Jag tycker du låter som en bra mamma =) Regler är ett måste för bra uppfostan :D Och vad roligt att hitta sina gamla dagböcker, ska nog gömma mina och ta fram de om 20 år xD Får se vad jag säger då ^^

2008-05-20 @ 20:44:03
URL: http://fannyyg.blogg.se
Postat av: Sofia

Vad kul att hänga med i din blogg!
Jag tror också att du är en cool mamma eftersom du är en cool Pia!!
Nädu, mina dagböcker följer med mig i graven ;)!!

2008-05-20 @ 21:45:37
Postat av: Pia

Sofia! Det är alltid kul att någon vill läsa det man skrivit! :o)
Man blir ju lite nyfiken på vad det står i DINA dagböcker hehehe...

2008-05-21 @ 08:35:52
Postat av: Pia

Hej Fanny! Tack för dina ord! Ja, skriv massor och ta fram dem om 20 år.. det blir nog både spännande och pinsam läsning.. hehe... men både nyttigt och roligt är det!! Kram!

2008-05-21 @ 08:39:19
Postat av: Inga-Britt

Älskade Pia, jag är jätte glad över att just JAG får vara din svärmor!

Om jag känner mig lite siså där och läser vad du skrivit känns dag lite lättare.

Lyd mitt råd och samla det du skriver till en bok, så andra kan få glädje av din skrift.

En sak till,hm, jag har ju en viss erfarenhet att åka utomlands......

Kram

2008-06-22 @ 15:59:48
Postat av: Maria

Jag vågar inte ens läsa mina gamla dagböcker! Jag rodnar bara jag tänker på det. :-D

2008-11-07 @ 08:09:55
URL: http://desertchick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0