De älskade böckerna...

När jag var liten kom bokbussen till byn ungefär var tredje månad.. Jag älskade att, med spänning, vänta på det pysande ljud som hördes då dörren öppnades, helt magiskt! Att kliva upp de där 3-4 trappstegen och GÅ MED SKOR PÅ HELTÄCKNINGSMATTAN var fantastiskt!!! Jag blev varm i hela kroppen av doften av böcker(förmodligen en dammig doft, men ändå!!) Längst bak i bussen fanns det en liten soffa där man kunde krypa upp i och läsa en Spirou- eller Tintin-bok.. Sen lånade jag 20-30 RIKTIGA böcker! De kallade mig för "Bokomanen" och undrade om jag verkligen läste ALLA böckerna.. Jodå, vissa hann jag faktiskt läsa om innan bokbussen kom nästa gång!
image23

Däremot är det bara en handfull av böcker, av de tusentals som jag läst, som jag kan referera från pärm till pärm.. De böckerna har slagit an en speciell sträng inom mig.. Några exempel på sådana böcker får du längre ner i texten...
Jag läser nämligen för stunden och samlar på ord och situationer.. Så.. jag kan rekommendera en bok, men be mig inte om detaljer för oftast minns jag inte ens vad huvudpersonen hette :o) Däremot minns jag alltid om den var bra eller dålig!

En vän till mig sa en gång: "Hur lär man sig om livet om man inte läser böcker?". Det tycker jag var en riktigt bra fundering.. För mig är böckerna som en drog men jag är en riktig periodare oxå! :o) Inte så att jag kan vara helt utan böckerna, nej.. men jag kan nämligen inte läsa vad som helst när som helst... Det beror på själens dagsform :o)

Ibland är det kriminalromaner med en dos av rättsmedicin à la Patricia Cornwall.. ibland behöver jag mest skratta à la Marian Keys eller Jane Green... ibland med "djupare" innehåll à la Mitch Albom och Paulo Coelho... Men ibland får jag också en dos verklighet genom böcker som "Boken om Kirre" och "Kärlek och stålull" Otroligt jobbigt att läsa men samtidigt... dessa fantastiska människor!

image21        image22

Jag vill avsluta dagens "bokrelationsdrama"(INTE à la Norén) genom att rekommendera en till av mina "Topp 10"-böcker. Det är Marlo Morgans "Budskap från andra sidan".. Om en amerikansk kvinna som hamnar på en vandring genom Australiens "outback" med en grupp aboriginer.. Läs den eftertänksamt!! 

"Läsning är för själen som motion är för kroppen!"

Kommentarer
Postat av: Lars Barck

Fina och tänkvärda texter du skriver, Pia! Först nu jag tagit mig tid att läsa igenom dina alster. Lisbeth Pippings svägerska är min tandläkare för övrigt.. :-) Bra bok!

2008-05-22 @ 17:37:12
Postat av: anjocapi

Så kul att du hittat in till min blogg :o) Jaså du, hennes svägerska till tandläkare.. :o) Förresten, hur är det med Joyris? Har hon kommit än? Ska försöka ringa dig någon dag så vi får prata lite, det var ju länge sedan.

2008-05-22 @ 22:26:01
Postat av: maria

http://ladiesmafia.mylava.net/

Kom in och umgås med oss !

2008-05-23 @ 20:50:20
URL: http://hippamorsan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0