Prao-plats...

Vilket jagande efter prao-platser det har varit.. Men nu har vi äntligen fixat två platser till ena dottern. Det blev på en tygaffär och en klädaffär.. I tygaffären kunde hon få syn kuddfodral och ev oxå göra en egen skyltning i fönstret(det var tydligen svårt för dem att hinna med att göra något mer än att hänga upp nya tyger på gardinstängerna)..

Dotter nr 2 ska vara på en klädaffär den första perioden, men vecka två är inte klar än.. Kanske blir det en leksaksaffär alt ett hotell; hon får besked i morgon..

Jag blir faktiskt lite irriterad på skolan. På lappen hem skriver de att "eleven erbjuds två veckors prao" och menade på att det blir ett bra tillfälle att träna på att söka jobb.. Vilket skitsnack! De blir av med eleverna i två veckor och inte behöver de fixa något utan det ska eleverna/föräldrarna göra.. Det gäller ju att ha ett stort kontaktnät.. Hur blir det för dem vars föräldrar inte bryr sig? Jag kan ju förstå att det är svårt att ordna platser till en massa elever, men de kunde ju åtminstone ha tagit reda på vilka företag som kan tänka sig att ta emot prao-elever och sedan låta eleven/föräldrarna själva ta kontakt!!! Är lite sur, faktiskt!


Kommentarer
Postat av: Anna

Som representant för lärarkåren tror jag att skolan har valt att lägga ansvaret för val av praktikplats på er föräldrar, för att ni ska se hur svårt det är att leta upp så många platser som krävs för en skolas elever. Det är tillräckligt svårt att hitta EN plats!

Vet inte om jag tycker att det är någon bra lösning, men jag antar att de inte hittade någon annan. Synd, för praktiken kan vara ett suveränt tillfälle att lära sig nya saker och testa på sånt man är intresserad av.

På "min" skola får eleverna inte ens göra praktik längre, för vi har insett att det inte går att genomföra ur försäkringssynpunkt. Trist!

2008-10-15 @ 15:22:36
URL: http://annabackhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0