Själv-irritation...

Jag är en person som blir irriterad då jag läser "slide-to-open" på läskedryckskylarna.. varför skriver man inte "drag-åt-sidan" istället. Den engelska reklamen på tv!!! Innehållsförteckningarna på engelska.. ja för all del även på spanska, grekiska och kinesiska!!  Jag har full koll på att det bor rätt många icke-svensktalande i vårt land så självklart ska det finnas möjligheter för dem att oxå hänga med.. Men svenska borde väl ändå vara det första språket här i Sverige..

Nåja, nu kommer jag till mitt problem som irriterar mig ännu mer. Det är att jag, när jag minst anar det, slänger ur mig ett engelskt ord istället för det svenska. Ibland kan jag inte ens hitta det svenska ordet jag söker och ibland tycker jag att det engelska beskriver såå mycket bättre det jag vill säga.. Med andra ord, jag blir själv något jag inte gillar, self-irritation you know!!! :o)

Kommentarer
Postat av: En Älskarinnas Bekännelser

I know ;-)

2008-10-27 @ 20:04:56
URL: http://secondlady.blogg.se/
Postat av: Anna

Det här med att inte hitta orden på svenska är verkligen helt sjukt, men det har hänt mig många gånger också. När jag hade varit i England för tio år sen och kom hem skulle jag berätta för min (då) blivande man om hur min kompis hade letat efter ett perfekt grattiskort. Sen skulle hon ha tag i .... och jag kunde för mitt liv inte hitta svenska ordet för stamp. Pinsamt eller!

2008-10-27 @ 20:07:10
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: Maria

Gud, ni ska höra mig i bland! Det är många ord på svenska jag inte kommer i håg.

2008-10-29 @ 03:52:34
URL: http://desertchick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0