Stockholm...

Läste precis ett inlägg hos Tusen sanningar om hur hon värmde upp för att klara hetsen i Stockholm!! Jag förstår precis vad hon menar.. :o)


Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Stockholms invånare gör en, ibland brutalt, medveten om vissa saker som på något vis är underförstådda.. för alla utom oss tillfälliga besökare!!

- Man SKA hålla till höger(öh, eller var det vänster??) i rulltrappan så att alla stressade människor enkelt kan rusa upp förbi! Oj, så många suckar och irriterade "ursäkta" jag fick höra innan jag fattade att jag faktiskt bröt mot en lag.. åtminstone i Stockholmarnas ögon..

- Man SKA kasta sig in på ett t-banetåg precis när föraren säger "Se upp för dörrarna, dörrarna stängs". Gud nåde om man råkar stå ivägen.. Detta gäller även om det faktiskt bara dröjer en minut innan nästa tåg kommer!! Men vad vet jag? Kanske var detta det ENDA tåg som människan kunde ta för att komma dit hon skulle!!

- Man SKA helst inte tvärstanna för att man såg något kul i ett skyltfönster. Då blir man genast påsprungen och får ägna hela kvällen med att smörja Tigerbalsam på axeln för att få smärtan att försvinna. Studiebesök på Karolinska låg nära till hands!

- När en Stockholmare anser att något ligger lååångt bort, då kan du som norrlänning anta att det betyder typ 1,5 km!
Inte längre än ett stenkast alltså!! :o)

Något som också är intressant var när jag första gången fick en hänvisning till Sergels torg. Jag gick efter vägbeskrivningen och hittade ett torg. Tänkte "öh, det här kan väl ändå inte vara rätt torg". Det var nämligen mycket mindre än jag väntat mig efter att ha sett det på tv!! Detsamma gällde Skansen.. Samma förvåning där..
TV måste använda sig av en otrolig vidvinkel när de filmar!! :o)

Foto lånat hos Erik

Biltrafiken är också ett intressant ämne. De flesta kör som kvalificerade biltjuvar och man inser snabbt att här görs inga lagbrott såsom att korsa gatan innan det verkligen blivit grön gubbe!!! Man har nämligen inte de snabba fötter som krävs för att göra det!! :o)

Jag kan tyckas negativt inställd till Stockholm, men det är jag faktiskt inte. Jag tycker att det är en riktigt trevlig stad med stort utbud av allehanda roliga ting. Jag gillar människorna (när de inte stressar så hemskt), naturen, vattnet och närheten till det mesta. Jag har i vanliga fall ett ganska uselt lokalsinne, men av någon anledning så hittar jag förvånansvärt bra i Stockholms stad (kanske har jag bott här i ett tidigare liv!). Tunnelbanan har alltid skrämt mig lite eftersom jag gärna vill se vart jag är under tiden som jag åker.. Men nu har jag lärt mig att uppskatta t-banan, som ju är ett fantastiskt transportmedel. 
Se hela bilden

När jag ska ner till Stockholm på konferens, så åker jag alltid dagen innan och bor på något billigt vandrarhem den natten. Då har jag en hel dag på mig att botanisera i affärer och annat. Men även jag kan bli förvirrad och om det kan ni läsa här!! :o)

Den 6 februari bilar vi ner till hufvudstaden (70 mil) och det ska bli trevligt. Dotter C ska, tillsammans med kompisen E, se LM.C på Gröna Lund. Är det någon som har ett bra förslag på vad man kan hitta på i Stockholm i februari?

Kommentarer
Postat av: Blondiie

underbart inlägg=)



mjo jag måste säga att jag gillar din drömanalys skarpt!

Inte alls om har house som ästis heller=P

massa kramar på dej=)

2009-01-25 @ 14:10:33
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Bettan

Kanon Stockholmsguide!

Vi var och såg en gosspelkonsert i konserthuset.

Om du är som jag, glöm ej gpsen i storstaden:)

2009-01-25 @ 14:26:59
URL: http://coolbettan.blogg.se/
Postat av: Dagens Eko

Finn hur mycket som helst att göra i Stockholm, beroende på vad man är intresserad av. Jag rekommenderar starkt nya Wasa-museumet. Lika spännande var gång man är där.

2009-01-26 @ 11:24:30
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: J

Ett huvud på spiken-inlägg som man säger =)

2009-01-26 @ 12:32:32
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: pockethexan

Visst är Sthlm en underbar stad!? kulturarvet, vyerna, människorna från alla världsdelar, maten....

det är ju så man beskriver de stora städena i resebroschyrerna och ja det finns baksidor, fråga mig!

Som "krympling" med kryckor/gåbord/spec.stol (se även http://www.jernsaxen.blogspot.com ) så vet jag, man ska ta plats! så glöm dina "måsten" du e du och gör på ditt vis; gå på vä.sida i rulltrappan så får du anledning till att prata med en medmänniska, böj dig ner och knyt skorna på Hamgatan när det är mellandagsrea så har du fått dig en friare, råka tappa mössan när du går i "trångagången" i T-cent en lönefredag och du har tjänat ihop en extralöning men framför allt om någon vill ge dig det "onda ögat" så bara le, då löser sig allt!



Kramis /från Pockethexan en 08-a

2009-01-26 @ 13:53:51
URL: http://pockethexorna.blogspot.com
Postat av: Dagens Eko

Outletbutiker finns det kanske inte så mycket av inne i city, men lite norr om stan finns Barkaby handelsplats. mer168" rel="nofollow">http://www.barkarby.nu/index.php?sort=lasmer168



Hoppas ni får trevligt här i fina 08-land

2009-01-26 @ 20:10:26
URL: http://dagenseko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0