Andra sidan...

Det var en del som hade funderingar kring punkt nummer 7 på min lista från igår ;o) Ett tips är att läsa under kategorin Spirituals/Upplevelser och speciellt Nyckelns gåta, del I och II(om kontakten med min pappa).

En annan upplevelse som jag var med om var när jag fick kontakt med min farfar. En man som jag aldrig hann träffa; han dog innan jag föddes!

Min mamma hade hittat en hyvel som farfar gjort och som han ristat in sitt namn på. Min vän C tog i hyveln och fick fram massor av saker; saker som jag inte kunde bekräfta utan var tvungen att kolla med mamma om det stämde, vilket det gjorde. Men en del saker hade hon inte koll på och jag har inte riktigt kommit mig för att prata med faster om de sakerna.

Det roligaste var att C sa att han ofta upprepade ett talesätt och att hon förstod vad han menade men kunde för sitt liv inte upprepa det. Hon förstod honom samtidigt som det lät som ett annat språk. Jag frågade om det var finska, men C sa: "Jag fattar väl inte finska heller!!" Min mamma berättade efteråt att han ibland pratade 
Överkalix-mål!! Inte konstigt att C inte kunde upprepa vad han sa! Det är ju knappt så jag förstår den dialekten! ;o)

Strax efter den kontakten hamnade jag i en situation då jag var tvungen att försvara mig i en viss sak. På morgonen, innan mötet, bad jag både pappa och farfar om stöd. En av mina vänner, som var med på mötet, berättade efteråt att hon sett något kring mig. Det såg ut som på sommaren när luften liksom dallrar ovanför den heta asfalten. Hon tyckte det var jättekonstigt och kände sig lite orolig över att berätta för mig, var lite rädd över att jag skulle tycka hon var knäpp! :o)

Jag förstod ingenting, men berättade i allafall för C vad vännen sagt och det var tydligen farfar som lagt ett beskydd över mig eftersom jag behövde det. Jag minns att jag kände mig stark den dagen och väldigt säker över mina åsikter. Jag kände mig trygg. 

Det här kan säkert tyckas konstigt för många. Blahablaha, säger en del. Ja, det får de gärna säga för det är upp till var och en vad man vill tro på. Jag tror på en Gudomlighet i oss alla. Jag tror på en makt som ger oss redskap, men det är upp till oss hur vi använder dem! På rätt sätt.. eller fel!

Dessutom tror jag på ett liv både före och efter mitt nuvarande liv. Svammel, säger vissa. Jaa, det är möjligt men om jag kan välja vad jag vill tro på.. varför skulle jag då välja att så småningom bara dö och bli nedgrävd.. när jag istället kan välja att tro på ett liv efter döden. Jag tror också på karma. "Gör gott och du får gott". "Gör ont" och det slår tillbaka, om inte i detta liv så i nästa. 

Ingen kan säga till mig att min tro är fel! Det är det ju ingen som vet.. Ja, om vi bortser från dem vi fått kontakt med på Andra sidan förståss!! ;o)
________________
 
Från och med ikväll är jag ledig i en dryg vecka. Jag ska ut på snöjakt i Norrbottens inland. Jag hoppas dessutom kunna skrämma fram några minusgrader också. Rapporter från Lappland kommer. Ta hand om er!! Kram!

Kommentarer
Postat av: Gun

Vilka upplevelser du varit med om, det är fascinerande. Jag vet egentligen inte vad jag tror om sånt här, men jag avfärdar inte andras upplevelser i alla fall. Kul att du ville dela med dig av det.



Sv: Hahahaha! Jag höll på att bli hysterisk bara av att läsa din kommentar så jag kan tänka mig att ni blev galna! Men hur sjutton kan de överleva så?



Ha det bra i Lappland!:)

2009-11-26 @ 22:53:47
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Britt

Jag har tidigare i ett inlägg skrivit om "spöken" Jag säger att jag kan inte se men jag tror.



SV: Kan meddela att Lappland har snö men inte vi...så jag kan inte gå tillbaka i mina spår ;)



Ha det så kul! Skulle gärna följa. Det var ett tag sedan jag var i Gällivare. Det utlovas riktigt kallt till helgen. Ner till -18 grader i inlandet. Ta med varma kläder.

2009-11-26 @ 23:10:05
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Em

Jag tror ungefär som du. Sen är det roligt detta med "att tro", folk ifrågasätter och vill att man skall bevisa. I ordet "tro" ligger ju faktisk det att man inte vet, så fort man vet är det ingen tro längre, då är det en vetskap. Ingen kan ifrågasätta en tro, man kan bara välja om man själv vill tro på samma sak eller inte.

God morgon! :D

2009-11-27 @ 06:15:45
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Daniel

Varför skulle man utplånas helt bara för att man fysiskt dör.

2009-11-27 @ 08:39:15
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Ia

Spännande!

2009-11-27 @ 09:06:07
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Anna

Visst är det spännande med "upplevelser" jag har ju oxå varit med om en hel del ända sen jag var barn. Det finns saker som vi hela familjen hört som man bara inte kan förklara bort. Så jag har ine varit ensam vid alla tillfällen heller.



Nu idag kan man berätta om dom och folk kan åtemnstone ta det om de nu inte tror på en. Men för typ 15-20 år sedan, då pratade man knappt om det för då trodde folk man var galen. Så vi var ett litet sällskap här i Happis som hade våra möten och diskussioner :)



Japp uppåt Gällivare har de väl full vinter vad ja fattat. Snö och minus grader. Här i Happis har den snö som kom igår försvunnit och det är återigen barmark. 5 plus grader har vi nu. I natt vid 3 var det ännu 4 plus. Så här är det väl höst?

2009-11-27 @ 10:47:06
URL: http://wiicans.wordpress.com
Postat av: imse

Jag håller med dig i allt.



Ha en skön vecka nu!



Kram

2009-11-27 @ 12:33:51
URL: http://zvammel.blogspot.com
Postat av: Anna

Ha det bra nu uppe hos mor. Ska bli spännande att se om du får tillfälle att ta upp det vi pratade om en gång :)



Ha en jätte bra vecka och hoppas du får ha snö och vinter nu



Kram

2009-11-27 @ 22:09:38
URL: http://wiccans.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0