Andrzej Olkiewicz...

Ikväll har jag varit på en intressant föreläsning. Det var Liberal mångfald och Vuxenskolan som engagerat Andrzej Olkiewicz att föreläsa om "Konsten att vara invandrare"!



"Kan man bli lycklig i ett nytt land? Att flytta utomlands innebär en dramatisk förändring. Plötsligt blir allt så annorlunda. Det gäller både de som har tvingats att fly och den som flyttat frivilligt".

Andrzej flydde från Polen när han var 19 år gammal och han har bott(varit invandrare) i många länder. Till sist bosatte han sig i Sverige och här har han levt i över 40 år.

Han pratade mycket om att söka efter likheter istället för att fokusera på olikheterna bland oss. Att man måste sluta jämföra hela tiden. T ex att jämföra det nya landet med det "gamla", speciellt om det nya landet hela tiden kommer till korta. Att det var bättre "hemma" än här. För vad har man då att sträva mot? Något sämre? Det bäddar inte direkt för goda relationer och en bra anpassning till samhället.

Att man till slut måste bestämma sig för att "nu är det här jag bor och då ska jag göra det bästa av det"! Det gäller inte bara en flytt till ett annat land. Alla som flyttat från en stad till en annan vet vilka svårigheter man kan hamna i. Att vara en ensam främling. Att anpassa sig till det nya. Att rota sig. Att skaffa sig nya vänner.

I grunden strävar vi alla efter att vara lyckliga.

Det är viktigt att, som invandrare, vara öppen för det nya landet. Men det gäller naturligtvis även de infödda i det land som invandraren kommit till. Bägge parter måste "öppna sin dörr", vara nyfikna, för att relationen ska fungera! Det är viktigt att lära sig språket, att skaffa sig ett arbete, lära sig seder & bruk och lära sig att förstå vilka "koder" som gäller.

I hans bok "Konsten att vara invandrare" avslutar han med följande punkter:



- Acceptera att du bor i ett främmande land

- Känn dig inte underlägsen värdfolket och skäms inte

- Känn dig inte överlägsen värdfolket och skryt inte

- Se dig som en jämlike och betrakta alla som jämlika oavsett ursprung, nationalitet, etnisk tillhörighet och religion

- Underkastelse och högfärd är två sidor av samma mynt! Gör dig av med båda! Det är lättare att leva då.

- Acceptera att det finns vissa saker i det nya landet som du inte har det minsta inflytande över: de inföddas närvaro, språket, historia, traditioner, kultur, geografi och klimat. Det är meningslöst att klaga på sådant du ändå inte kan förändra.

- Efter att du bott ett antal år i det nya landet är det dags att sluta förvånas över att värdfolket är annorlunda - du är också annorlunda.

- Sluta att klassificera allt som är annorlunda i termer av bättre/sämre.

- Om någon handlar orätt mot dig - klandra individen som gjorde det, inte hela gruppen!

- När du inte lyckas uppnå något du strävat efter - övertolka inte, skyll inte på ditt utlänningsskap. Allt är inte diskriminering!

- Om du drabbas av diskriminering: Odla aldrig "jag är ett offer"-känslan! Det leder bara till uppgivenhet och passivitet.

- Acceptera inte att infödda är medlidsamma eller betraktar dig som ett offer bara för att du är utlänning.

- Att du är annorlunda kan vara en tillgång. Låt dig inte begränsas av det och låt det inte vara en ursäkt för att inte ta dig fram.

- Gå inte i fällan att vara exotisk. Det avskiljer dig från gemenskapen och understryker ditt främlingsskap.

- Du behöver inte vara duktigare och kunnigare än de infödda. Det räcker om du är duktig och kunnig!

- Se dig som en del av samhället.



Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Vad du är med på och upplever en massa med saker som vidgar ens vyer! Så intressant! Är det genom jobbet alltihopa? Jag har inte fått med mig vad du jobbar med, blev nyfiken nu. :D

God morgon!

2009-11-04 @ 06:44:26
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Fröken Einstein med en smärre psykos

Åh, den föreläsningen hade jag velat höra. "Om någon handlar orätt mot dig - klandra individen som gjorde det, inte hela gruppen!" var en MYCKET bra punkt! Det tycker jag att vi ska ta till oss av lite till mans i det här samhället :D



Godmorgon!

2009-11-04 @ 07:59:39
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Fröken Einstein med en smärre psykos

sv: Enligt bror min är han ju en lök, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro.. I mina ögon är han bara en stor, rosa klump ^^

2009-11-04 @ 08:02:21
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Sv: Oj! Säger jag bara. Jag har enda sen jag var i tonåren velat lära mig teckenspråket, varför vet jag inte riktigt, jag känner ingen där jag hade haft behov för det. Men ett tag funderade jag på att lära mig så jag kunde jobba med något inom området. Är fortfarande frestad att ta en kurs åtminstone. Tänk om jag plötsligen träffar på någon där jag får använding av det, så roligt det kunde varit att kunna prata ändå! Hoppas du trivs, det låter som ett toppen jobb!

2009-11-04 @ 08:51:31
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Anna

Men vilken itressant föreläsning det där måste ha varit. Den gubben ska jag komma ihåg, sverigefinska folkhögskolan här i Happis brukar ordna en hel del föreläsningar i lite udda ämnen. Slutorden i hans bik var ju väldigt tänkvärda. Skulle folk ta till sig det tror jag det skulle bli enklare att leva för alla.



Jo när hon dog denn lilltjej sp kröp beslutet liksom närmare, man kan dö även om man inte tillhör någon riskgrupp! Nu är det inte fastställt att det var svininfluensan, men troligtvis, det fanns på skolan och de har tystat ner det. Så jo även om det går emot allt det jag tidigare trott på så vill jag inte riskera barnens liv eller mitt eget. Du överlever ju ialf om du tar sprutan. Men gör du det om du drabbas av flunsan?

Usch nu rörde jag kanske till det ännu mer för dig. Hoppas du kan ta ditt beslut snart, det känns skönt att äntligen gjort det.



2009-11-04 @ 09:32:50
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Daniel

Smarta tankar av herremannen

2009-11-04 @ 10:06:25
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Kristina

Intressant föreläsning och kul få ta del av det fast jag ej var där. Du är så bra på dela med dig. Känns lite mer som man är delaktig av världen utanför. Min man var på Ann Heberleins föreläsning som oxå var intressant

2009-11-04 @ 11:24:29
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: ansepanse

håller med fröken Einstein - bra sagt

2009-11-04 @ 11:26:25
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Britt

De där levnadsreglerna kan vi ju alla anamma även fast vi inte är invandrare. Hur lätt har vi inte att dra alla över en kam. Vi grupperar gärna människor i ungdomar, gammla människor, nollåttor, skåningar, norrlänningar, akademiker, arbetare, medelklass....listan kan göras lång.

Postat av: Maria

Intressant! Jag är ju en invandrare till USA, och har varit det i 12 år nu. Jag har verkligen varit öppen till mitt värd land. Men punkten där det står "- Gå inte i fällan att vara exotisk. Det avskiljer dig från gemenskapen och understryker ditt främlingsskap" håller jag inte med om. När jag berättar att jag är från Sverige, och att jag dessutom är av Marockansk ursprung så smäller folk nästan av! :-) Det avskiljer mig inte alls från folk, tvärtom; det bjuder i stället in mig i konversation med folk. Folk är verkligen jätte intresserade.

2009-11-06 @ 00:59:00
URL: http://desertchick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0