Geografi och historia...

Det här med geografi är klurigt och jag är rätt övertygad om att jag måste ha varit sjuk under samtliga lektioner då detta ämne togs upp. Jag är hopplöst okunnig i geografi och det inkluderar definitivt landskapen..
Jag menar, vad ska de vara bra för? Här i norr har vi t ex Västerbotten och Norrbottens län, men inlandsborna i bägge länen bor dessutom i landskapet Lappland!! Öhh?!

Det pratas om Svealand och Götaland. Alltså, hur logiskt är det när resten av Sverige heter Norrland. Varför heter det inte Västerland och Österland istället? Vem var förresten Svea och Göta???

En kollega, uppvuxen i Blekinge, berättade skrattande hur hon en gång fått frågan: "Var i Skåne ligger Blekinge?". Alla i fikarummet skrattade åt det, men själv rodnade jag lite och tänkte: "Fasen, den frågan hade jag mycket väl kunnat ställa!!" ;o)

Jag har rätt god koll på städerna längs E4:an, både norrut och söderut! Dessutom vet jag(typ) vilka städer man passerar för att via Gävle ta sig till Göteborg. Så där ja, lite berest är jag allt!! Jag hittar även till Hagsta krog utanför Gävle, det ni!

Vänern vet jag var den finns. Jag har ju bott i Karlstad ett tag. Och häromdagen, när jag skulle kolla upp var polkagrisarna tillverkas, hittade jag Vättern. Hej Vättern!! Och så hittade jag en hel bunt med städer som jag inte hade en aning om att de fanns just där!!

Min man är en hejare på att lista ut vart de är på väg i de där resorna i programmet "På spåret". Själv sitter jag mest och funderar på om de ens är i Sverige eller ej. Försöker titta på träden(ja, träd kan jag ganska bra.. tall, gran och björk!) för att kanske få någon form av ledtråd där!! Men jag kan säga att det är väldigt, väldigt sällan de tagit tåget norrut till mina hemtrakter!

Ett annat ämne som jag troligen måste ha sovit mig igenom är historielektionerna. Det är ju liksom en sak att man kanske inte minns exakt vilket årtal saker och ting skett, men om man tagit sig igenom hela grundskolan borde man ju åtminstone veta vilket sekel det handlar om. Att ha en felmarginal på hundra år är inte bra!

Det är samma minnesförlust med vilket nummer de olika kungarna hade efter sina namn, men med tanke på alla barn de fick så fick de sig ett nummer i allafall! ;o)




Kommentarer
Postat av: Gun

Hahahha!! Vad gulligt berättat! Jag är nog i alla fall liiite bättre än du på geografi, men jag har en man som kan ALLT om Sveriges geografi och mycket om historia också. Han tycker det är jättekonstigt när man inte vet var allt ligger:)

2009-10-08 @ 20:30:02
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Jag är inte alls bra på Sverige.., men inte en höjdare vad gäller Norge heller. Men vi kommer ihåg det vi tyckte var viktigt just då. Tydligen tyckte jag inte så mycket var viktigt! HAHAHA!

2009-10-08 @ 20:40:57
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Mamma J

Hahaha, men det är väl lite så: det man inte är direkt intresserad av, det fastnar inte.



Jag hade en fantastisk historielärare i gymnasiet, så jag minns! Och det är helt och hållet hans förtjänst, som gjorde det intressant!

2009-10-10 @ 15:35:27
URL: http://mammanj.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0