Svininfluensan...

Mina farhågor om de eventuella biverkningarna av "svininfluensa"-vaccinet drunknar i galna konspirationsteorier, "lagen om solidaritetshandlingar" eller "Det här är inte alls farligt"-klappar på huvudet! :o(

Det pratas mycket om kvicksilvret, som å ena sidan(de som är för vacc) motsvarar två fiskar, men å andra sidan(de som är emot) tydligen är av en speciell sort som är skitfarligt att få i sig.

Det pratas om sqvalen. Immunförsvaret reagerar mot strukturer i smittoämnet som liknar kroppens egna strukturer(kroppen har ett naturligt sqvalen) och därmed angriper de kroppsegna vävnaderna. Detta kan orsaka autoimmuna sjukdomar såsom ALS, MS och reumatism. 

Ovanstående tänkbara biverkningar lär ju inte visa sig direkt efter att man tagit sprutan; då är det väl mest vanligt att man får ont i armen och får influensaliknande symtom. 
 
Jag är faktiskt orolig på riktigt. Det är inte så att jag tänker "va f*n, det kan väl inte vara så farligt att få influensan, så jag skiter i att vaccinera mig(och barnen)". Jag är jättekluven! Jag har ångest för det här beslutet! 

Ska jag vaccinera mig själv, men inte barnen? Då blir kanske inte jag sjuk och kan ta hand om barnen ifall de blir sjuka. Tänk om en allvarlig biverkning drabbar mig pga vaccinet? Eller att mina barn blir allvarligt sjuka av influensan?

Ska vi alla vaccinera oss och riskera att en allvarlig biverkning drabbar oss alla? Eller vara utan vaccination och riskera att bli dödsjuka i influensan?

Eller ska vi chansa på att avböja att ta vaccinet och hoppas på att vi inte blir sjuka(eller smittar andra) alternativt att det blir ett "vanligt" förlopp av influensa med några dagars hög feber och ont i kroppen? 

Nu har det även dött människor strax efter att de vaccinerat sig. Hade det med vaccinet att göra eller skulle de ha dött i allafall(pga att de tillhörde en riskgrupp)? Där pågår det massor av spekulationer åt bägge hållen, men inget klart besked.

//Skrivet av en förtvivlad mamma med beslutsångest


Kommentarer
Postat av: anna

Nä, fy! Nu blir jag också rädd!



Hur ska man tro? Vad ska man göra? Jobbigt att det finns så många åsikter...



Men just nu är ju vaccinet slut, så för tillfället kan man inte få det, även om man skulle vilja.



2009-10-24 @ 14:45:38
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: Anna

Jo huja, jag e lika kluven som du! Ang mig själv så ska jag nog inte vaccinera mig trotts att jag tillhör riskgrupperna. Men det lter så jävla mysko allt det här kring vaccinet. Men ungarna, vet inte ur tusan jag ska göra, ska man tordas chansa eller inte? sen säger de ju att denna sväng är rätt lindrig, men nästa våg den blir kraftigare. Men då är det tur om du haft första svängen för då är du mer motståndskraftig mot nästa sväng.



Sen tänker jag så här, ok vi har haft fågel och svin influensa, vad är nästa? Ska vi hålla på att vaccinera oss mot allt så kommer det snart inte att bita på oss alls. Sen läste jag nånstans att de som vaccinerade sig mot fågel influensan är mer utsatt av denna än andra. Så vete fan hur djur gör i detta läge :)



Jopp ingen annan gnäller på ungar, hunden, maken, fåglar eller nått annat, ingen annan ner än jag själv :) visst e det så.



Har kommit tillbaka från handlingen och trots att de små huliganerna var med så gick det snabbt och förflöt fint. Än så länge så verkar dagen styra upp sig själv :)



Hoppas att det funkar mitt råd, det vore ju helt perfekt. Har du nån planerad tripp uppåt?

2009-10-24 @ 15:23:44
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Gun

Jag tycker också det är jättesvårt att veta vem man ska tro på. Har ingen aning om hur jag ska göra.

2009-10-24 @ 15:32:54
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Jag ställer några frågor istället:



1.Av alla som får svin-influensan, hur många dör?

2.Vet NÅGON hur många som har fått influensan?

3. Kan myndigheternas skrämselpropaganda handla mer om att det kostar staten ofantligt mycket pengar om väldigt många är sjuka under kort tid?



Jag är själv vare sig för eller emot, men tycker att informationen verkar vara enkelriktad..

2009-10-24 @ 17:57:52
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Sv: Det är så pass få som dör av svin-influensan ändå (efter vad jag TROR) så jag tror faktisk inte myndigheterna bryr sig om just det, tror heller de bryr sig om det ekonomiska aspektet. Låter fruktansvärt, men jag tror inte politiker sitter och tycker synd om att x antal personer avlider i en sjukdom, tyvärr. De bryr sig om stor sjukdomsfrånvaro, det kostar de pengar inte enbart i sjuklön, men även sjukvård och eventuella den domino-effekten det har på företag som drabbas av många sjuka. Jag hade nog vaccinerat mig om jag jobbade med barn (tror jag), men inte annars. Men klart, är man i en riskgrupp (och det kanske jag är, jag har inte kollat) så borde man vurdera det stärkt. Jag hjälper dig inte precis, eller hur? :)

2009-10-24 @ 18:58:20
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag har vaccinerat mig i tro på alla läkare jag pratat med och i hopp om att inte bli sjukare än jag är då jag verkligen tillhör ett flertal riskgrupper. Räknar med att både man o barn ska vaccinera sig, tänker att vi har ju tagit vaccin mot polio, röda hund mässling och därmed nästan utrotat dessa sjukdomar och då de vaccinen kom var de nog ej mer kollade än vad svininfluensa vaccinet är.



anf din fråga så hjälper det ej att skriva på lappar hon glömmer läsa dem oxå men hon är fantastisk på undan flykter o halvsanningar!!!

2009-10-24 @ 19:25:48
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Sv: Jag tror jag håller truten nu, så jag inte gör det ännu värre... :D

2009-10-24 @ 20:15:20
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: imse

Ingen kan ju egentligen svara på frågor om alla biverkningar, eftersom studierna som gjorts är gjorda under väldigt kort tid. Till skillnad från studier på andra läkemedel. Det kan ju ta åratal att få ett läkemedel godkänt.

Alltså har jag inte vaccinerat mig. Och får jag svinis, så får jag ett bra och naturligt skydd mot framtida liknande influensor.

2009-10-25 @ 11:48:35
URL: http://zvammel.blogspot.com
Postat av: Mamma J

JAG VILL INTE VARA VUXEN!!



Jag känner preciiiis som du. Jag skulle så vilja att någon annan tog beslutet åt mig (och också ansvaret för vad det beslutet fick för eventuella konsekvenser)... Vi har nog bestämt oss för att inte vaccinera och maken tycker att nu är beslutet taget och inget mer att fundera över... Så, jag blir ännu mer gaaaalen för att han inte ens vill diskutera det med mig!!!

2009-10-26 @ 21:44:08
URL: http://mammanj.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0