Annika R Malmberg...

... föreläste för oss på Samordnarkonferensen i torsdags. Vilken människa!! Wow! :o)

Hon har precis kommit ut med en bok som heter "Ta skit! Och gör det till guld"..

Hon föreläste en hel del kring att ge och ta kritik, att stärkas i sin yrkesroll, att kunna ta plats och hur man kan "sälja in" sin idé. En del av sakerna hon pratade om var s a s "gammal skåpmat", saker jag hört förut, men den här gången gick orden faktiskt rätt in i kroppen på mig. Hon gav så många verklighetsbaserade exempel när hon berättade och hennes humor gav upphov till många skratt, inte sällan på grund av att vi många gånger kände igen oss i det hon berättade.

Hon tog upp det vanliga talesättet:
"Behandla andra på det sätt som du själv vill bli behandlad". 

Och menade att med tanke på hur olika vi människor är så borde talesättet istället vara:
"Behandla andra på det sätt de vill bli behandlade".



Dessutom något som fastnade hos mig när jag för några år sedan såg ett avsnitt av Dr Phil på tv:
"Du blir behandlad på det sätt du låter andra behandla dig"!!

Jag tycker att det är en sådan klok mening. Meningen innefattar eget ansvar, för ibland kan man faktiskt inte skylla på någon annan. Det ligger ofta hos mig själv att säga ifrån, att säga nej, att markera när någon överskrider gränsen mellan att nyttja eller utnyttja mig.

Sug på den ett tag! "Du blir behandlad på det sätt du låter andra behandla dig".

Note: Självklart gäller ovanstående vuxna människor och inte barn, som är helt "i händerna" på vuxna. Dessutom kan det även finnas vuxna som inte har någon valmöjlighet.

Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Det programmet såg jag också och har tagit fasta på samma sak. Jag skrev ett inlägg för ett bra tag sen om mobbing där jag påpekar att ibland är det inte så att den mobbade har blivit mobbad. Det är en förlängning av samma tankesätt. För om man utveklar Dr Phils ord så handlar det OCKSÅ om att mottagaren har lika stort ansvar om inte större. Det är jättesvårt att förklara eller vara rak med någon som är överkänslig. Frågan är då om man skall låta bli att säga något eller om den andra ansvarar för att fatta rätt. Oj, nu cyklar jag iväg här, men du tar upp ett ämne jag brinner för! Kommunication mellan människor, sätta gränser, uppfatta varann rätt, etc etc.

2009-09-12 @ 16:09:12
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

På många sätt håller jag med dig. Sen finns det ju också situationer där den ena parten är i ett sånt underläge att det inte går.. Om jag tar mig och min mamma som exempel, jag hade ju ingenting att sätta emot hennes behandling och det var ju inte så att jag tillät henne att behandla mig på det sättet hon gjorde. Men nu så har jag ju makt att förändra, genom att bryta kontakten och vägra ta emot den behandlingen.



Kram till dig!

2009-09-12 @ 19:14:35
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Särskilt det där med att man låter någon behandla en på ett sätt..jag har märkt att vissa behandlar mig som skit, men vafan gör jag åt det? När jag kom på det började jag säga ifrån, och jag känner mig som en enormt bra människa!!



Svar: skitkul att du hittade min blogg..och att jag hittade din!

2009-09-12 @ 23:19:37
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: Gun

Det verkar väldigt intressant det där. Ska nog läsa den tror jag.

2009-09-13 @ 00:16:02
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Mamma J

Mmm. Mycket klokt.



Jag brukar faktiskt tänka så. Att beter man sig som en dörrmatta så kommer folk att trampa på en.



Jag är ju en av de där som predikar mycket om det egna ansvaret. Jag blir gaaaalen på folk som bara sitter och gnäller och inte förstår att de har ett eget ansvar för hur de uppfattas, vilka chanser de får och hur de förvaltar dem. Sedan kan man ha mer eller mindre tur/otur - men inställningen till det hela är nyckeln!

2009-09-13 @ 20:12:57
URL: http://mammanj.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0