Svininfluensan...

Jag har funderat en del.. Japp, ibland går tankens vågor höga! :o)

Vaccineras eller ej?

Jag lutar åt ett nej! Vaccinet fixas ihop i all hast, innehåller tvivelaktiga ämnen såsom thiomersal och kvicksilver och ingen vet vilka de eventuella biverkningarna är. Ska jag låta mina barn få något sådant injicerat i sig? Något som kanske kan ge allvarliga konsekvenser i framtiden? Jag känner mig väldigt tveksam till det.

Jag har gjort det en gång, med kikhostevaccinet. Vid den tiden var jag aningslös och tänkte bara på fördelarna. Jag hade ingen koll på vad vaccinet egentligen innehöll och hur de hade testat det innan det injicerades i mina barn.

Är influensan verkligen värre än någon av de andra influensorna som vi drabbats av under årens lopp?
Eller handlar det mest om att "de" tror att så många kommer att bli smittade och de samhälleliga funktionerna kommer att stanna av? Dessutom verkar det ju som om de som blivit svårt sjuka eller avlidit av influensan har haft någon form av lungproblem i botten.

Det är människor i åldern 65 och yngre som drabbas den här gången. Enligt Wikipedia är det ca 3000 människor i Sverige som dör varje år pga influensan. Det talas rätt tyst om det nu.. är det för att dessa 3000 till större delen bestod av åldringar? Det känns ännu mer tragiskt då yngre människor, som är i början av livet, dör än om en 85-åring gör det. Men oavsett ålder så är det ju hemskt att någon ska behöva dö av en influensa.

Nåja.. kanske behöver vi inte ens ta ställning. Vi kanske blir sjuka innan vaccinet ens finns tillgängligt eller så hinner vi inte få det injicerat eftersom väntetiden kommer att bli sjukt lång. Dessutom ska varje person ha två sprutor med någon veckas mellanrum. Rätt dåliga odds!! ;o)

Hur tänker du kring detta? Är det självklart för dig att vaccinera dig och dina barn?

Här nedan finns några bra sidor att kika på:

http://blogg.bums.nu/2009/08/fragor-och-svar-om-svininfluensan.html

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqsByGroup____31296.aspx

http://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa


Kommentarer
Postat av: imse

Jag tror inte att jag ska vaccinera mig. Brukar inte vaccinera mig mot influensa. Vaccinet är ju inte heller någon garanti, då det inte ger 100%igt skydd.

Kram

2009-09-01 @ 19:07:05
URL: http://zvammel.blogspot.com
Postat av: Blondiie was here=)

jag jobbar med att förebereda komunerna åt pandemin. MÅNGAW kommer smittas MEN dom flesta får lite feber, vissa kan få en ännu mildare variant av infuensan än vanligt och YTTERST få kommer få andra sjukdommar, men dom som blir mer sjuka är människor som ofta har andra faktorer som hjärtproblem osv, tror man gör lite som man tycker känns bäst men detta är väldigt förstorad!

kram kram

2009-09-01 @ 19:25:05
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag vet inte alls, velar hit o dit...



Kramen!

2009-09-01 @ 20:01:50
URL: http://sannado.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag vet inte alls, velar hit o dit...



Kramen!

2009-09-01 @ 20:02:05
URL: http://sannado.blogg.se/
Postat av: Sanna

Å tjatig var jag också tydligen..:-)))

2009-09-01 @ 20:02:56
URL: http://sannado.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag hoppar.

Dom kan få min till någon som behöver den bättre.

Eller byta till medicin för barn mot malaria.

Men jag håller med Blondiie.

Jag kanske tänker fel enligt massan men så tänker jag.

Kram på dej.

2009-09-01 @ 20:39:45
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Mamma J

Usch. Jag vet fortfarande inte hur 17 jag skall ställa mig i frågan.



Ena minuten känns det helt självklart att jag inte vågar utsätta mina barn för riskerna med influensan. Trots allt är ju barnen en av riskgrupperna. Andra minuten så ringer varningsklockorna i mitt huvud angående vad 17 det kan ge för konsekvenser i längden att spruta in så pass dåligt testat läkemedel i oförstörda barn... Vad kan vi få för lärdomar om "ojdå" om 10-15-20 år?!



Som min 8-åriga dotter sa häromdagen: "Mamma, kan man få den där svininfluensan två gånger?" när hon fick ett nekande svar så sa hon att hon önskade att hon fick den snart, så att hon hade det överstökat.



Och på ett sätt håller jag med henne. Alternativet att slippa undan helt utan vare sig sjukdomsfall eller vaccin känns ju inte aktuellt överhuvudtaget...



Som sagt - jag är oerhört kluven. Har verkligen ALLA som insjuknat så där riktigt illa varit med i riskgrupperna? Jag tycker det är så unga människor...

2009-09-01 @ 21:26:44
URL: http://mammanj.blogspot.com
Postat av: Vigdis

Sv:

Åh.. Har du undervisat i TSS? =)

Vad spännande! Hur kommer det sig att du "hamnade in" på det?



Själv jobbar jag i en daglig verksamhet med förståndshandikappade ungdomar/vuxna.

Alla är hörande, men många är autistiska och har en bristande ordförståelse vilket gör att man behöver förstärka det med bl.a bilder och tecken.

Det är så spännande - både att kunna göra sig förstådd, och att förstå vad våra arbetstagare vill på ett bättre sätt. Det är ju inget som kan göra en människa så frustrerad som när man inte förstår! ....eller när man själv inte kan göra sig förstådd.



----------------

Jag ska nog troligen inte vaccinera mig.

Det känns för osäkert.

Vaccinet är inte tillräckligt testad på människor, och man vet inte ens om det ger ett bra skydd.

Det finns risk att man blir sjukare av vaccinets biverkningar än om man skulle bli smittad...

Hinner nog fundera lite till, för det verkar inte bli klart nåt vaccin i tid i alla fall ;)



Kram

2009-09-01 @ 21:37:04
URL: http://nyandning.blogg.se/
Postat av: Kristina

När man är svårt sjuk redan hamnar man i en annan sits, då vill man ej smittas av andra eftersom det innebär svåra komplikationer. Då önskar man att alla i ens närhet skulle vaccinera sig, för även om man själv tar vaccinet o familjen blir sjuk då står man där o klarar ej sig själv och kan ej stötta de sjuka. Jag känner flera andra svårt sjuka som vet att de ej skulle överleva om de blir sjuka och de blir total isolerade om folk ej vaccinerar sig. Sen får man hoppas att det ändå är så pass testat innan man ger ut det o godkänner det. Många av våra svåra sjukdomar är vi vaccinerade mot ex polio, smittkoppar och inte visste vi då om det var säkert när det började ges.

2009-09-01 @ 22:01:29
Postat av: Kristina

När man är svårt sjuk redan hamnar man i en annan sits, då vill man ej smittas av andra eftersom det innebär svåra komplikationer. Då önskar man att alla i ens närhet skulle vaccinera sig, för även om man själv tar vaccinet o familjen blir sjuk då står man där o klarar ej sig själv och kan ej stötta de sjuka. Jag känner flera andra svårt sjuka som vet att de ej skulle överleva om de blir sjuka och de blir total isolerade om folk ej vaccinerar sig. Sen får man hoppas att det ändå är så pass testat innan man ger ut det o godkänner det. Många av våra svåra sjukdomar är vi vaccinerade mot ex polio, smittkoppar och inte visste vi då om det var säkert när det började ges.

2009-09-01 @ 22:02:35
Postat av: Kristina

men nu är det nå vising när inlägget blir två

2009-09-01 @ 22:03:37
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

Jag tänker inte vaccinera mig. Som jag hört, så är det ju knappast farlig för en frisk människa och varför ska jag då testa något vaccin som hittats på? Nej, jag har "testat" tillräckligt med mediciner och om inte min barndom tog kål på mig så lär inte svinflunsan göra det heller! ^^

2009-09-02 @ 08:39:38
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Malin

Nja, jag ska inte vaccinera mig men om man hade barn så skulle det vara lite svårare att ta ställning. Jag tänker som du, det är ihopsatt i en hast och innehåller farliga ämnen (som säkert andra vaccin är oxå)och gu vet om inte vaccinet är farligare än sjukan. Men vem vet, rätt som det är sprid det här med vinden och blir folk sjuka och dör som flugor. Då kanske man ser mig först i kön för att få något injicerat i mig:). Kram på dig

2009-09-02 @ 08:45:06
Postat av: Malin igen

Ps! Jag har ont i halsen förresten. Kan det vara svinis??:)DS! Tack för cybersparken där bak. Den sitter fint:)

2009-09-02 @ 10:00:47
Postat av: Sofiee

Hej.

Ne jag kommer inte ge mig. Har inte gjort en enda test. Doktorerna säger att det är onödigt för de inte kommer hitta något ändå! men jag ska dit och göra ett iaf. :)



kram

2009-09-02 @ 11:03:07
URL: http://plingo.blogg.se/
Postat av: Ia

Ja Du...jag funderaroch funderar...tycker nog det verkar som att detta vaccin tillkommit lite för hastigt...dessutom verkar media ta det som sin största roll att skrämma upp oss människor och göra oss ännu mera förvirrade!



Jag brukar inte låta mig sjåsas upp för en sån här sak men inser att lite orolig är jag...framför allt som det verkar som att nu förtiden så dras allting till mig osm om jag vore en magnet!!!



Ja, ja...vi får se...kanske får jag isolera mig i torpet...det innehåller åtminstone inget kvicksilver ;)

2009-09-02 @ 12:02:39
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Veronica

Kanske är svininfluensan totalt överdriven, vad vet man egentligen. Men tänk om man får svininfluensan och den blir livshotande, då skulle man verkligen ångra att man aldrig vaccinerade sig. Så jag ska vaccinera mig, för säkerhets skull. Jag är mer rädd för influensan än för vaccinet

2009-09-02 @ 21:26:12
URL: http://veronicasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Anna

Näe jag tror inte att jag låter vaccinera mina ungar. Jag hade inte tänkt vaccinera mig själv iallafall. Är lite velig... dottern få så hemskt hög feber när hon får feber och inget biter på den heller, pojken är aldrig sjuk nästan. Sen har jag ju de två äldre odågorna, de är ju båd i 20 års åldern och det är ju dom som råkat värst ut. Men de gör ju som de vill, jag kan ju bara rekomendera... fan jag vet inte!! Måste läsa mer, ska gå in på dina länkar och läsa lite.

2009-09-02 @ 22:47:56
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Maria

Självklart kommer jag att vaccinera mig, mer för att inte riskera att smitta någon som är i riskgruppen, än för min egen skull!!

2009-09-06 @ 10:36:03
Postat av: Kristina J

Enl de upplysningar som många av oss inom sjukvården har fått så är vaccinet alls inte "farligare" än något annat influensavaccin, risken för biverkningar är således liten. Det man fasar mest för är ju egentligen inte det utbrott av influensa som är nu utan att den efter några månader återkommer och den gången blir mycket allvarligare - och då kan det ju vara något värt att vara vaccinerad.

2009-09-09 @ 18:20:11
URL: http://mammispammis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0