Mer i börsen...

Med dagens regering har jag fått mer i börsen. Jajajamen, det har jag! Men jag njuter inte ett dugg av det. Tvärtom! Jag betalar hellre de där hundralapparna i skatt så att de som faktiskt är sjuka ska få vara sjuka utan att behöva oroa sig för pengar. De har nog att oroa sig för ändå.

Den förra regeringen var inte speciellt bra på rehabilitering.. Det var många som blev sjukpensionerade. Det är inte bra, det heller. Det stora glappet mellan sjukdom och arbetsförmåga var för stort och det hade de behövt jobba betydligt kraftigare med; det är väl det enda som jag anser att dagens regering gjort bra. De har satt lite eld i baken på myndigheterna gällande de människor som faktiskt är friska nog att orka arbetsträna.

Medicinsk rehabilitering och en sund arbetsträning på individuell basis är vad som behövs. Att få gå upp i tid en timme i taget istället för det sjuka system som gör att det bara går att arbetsträna 2, 4, 6 eller 8 timmar. Clas Ohlson har billiga miniräknare.. ifall det är så svårt att räkna ut ersättningen timme för timme!

Det som verkligen inte behövs är att sparka på de sjuka på samma vis som dagens regering gör.  En sjuk människa som haft full sjukersättning får hela den indragen och förklaras frisk nog att söka jobb på heltid. Reinfeldt & co lämnar människor åt sitt öde.. främst på Arbetsförmedlingen. Seriöst?! Vilken arbetsgivare anställer en medelålders kvinna som varit hemma sjuk i flera år när det finns en lång rad av fullt arbetsföra, friska människor?? Det är ju helt vansinnigt! :o(

I mitt arbete använder vi många timarvoderade tolkar. Vi har inte tillräckligt med arbete för att kunna anställa någon fler, men ibland hopar sig uppdragen och då behöver vi extra folk. Våra "frilanstolkar" gör allt för att få jobba, men hur ska de kunna tacka ja till att ta ett jobb på en timme när de då förlorar en hel veckas stämplingsersättning??? Jag trodde att arbete skulle premieras, men de här reglerna säger ju tvärtom. "Sitt hemma på kökssoffan på heltid istället, det är jättebra!". Och det är inte bara tolkarna som drabbas, som inte får utöva sitt hantverk, utan våra brukare också.

Så... vi kanske är många som fått mer pengar i börsen under dessa fyra år. Det som människor måste fundera på är vad som händer den dagen de själva blir sjuka eller förlorar sitt jobb. Att inte bara tänka på nuläget, "idag har jag det bra för både min man/hustru och jag har heltidsjobb och alla är friska och glada". Jättebra, men alla vet vi också hur fort sådant kan förändras, genom olycka, sjukdom eller konjunktur. Vad händer då?



Kommentarer
Postat av: Gun

Jag håller med dig om vartenda ord! Jättebra skrivet!

2010-08-15 @ 21:03:54
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Mia

Mycket kloka tankar du framför, tycker jag!

2010-08-15 @ 21:50:49
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Gun

Sv: Jag har berättat det här bland annat:

http://horni.blogg.se/2010/july/utkast-juli-1-2010.html

Ser jättemycket fram emot det, och det känns fortfarande helt rätt, som att jag inte hade något alternativ egentligen.

2010-08-15 @ 22:03:13
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Laila

Amen! JAg skriver under på det här!



Tack snälla underbara du för allt stöd via både FB och bloggen. Det värmer mig så mycket just nu.

2010-08-15 @ 23:34:30
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Postat av: litentanta

Tack......

(satt precis och grät till Muf-arnas egna trudelutt, "Sverige jobbar"... och en sak ska du veta, jag är ingen vekling som kraschar för ingenting men det är inte roligt längre...)



Tack för ord som INTE lägger sten på börda, tack för att du hör, ser och tänker och inte sällar dig i skaran som bara tittar på.



2010-08-16 @ 00:25:17
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Väl talat Qvinna!



Sv. Jag är övertygad om att min mor "inte visste bättre" just då - hon mådde så dåligt att hon inte förstod vad det hon sa och sedan gjorde betydde för oss som var kvar...



Kram!

2010-08-16 @ 01:27:58
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: Em

Ja, det är en hel del som borde jobbas på med systemet. Jag håller med dig till fullo.

2010-08-16 @ 06:40:14
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Selma

Så sant, så sant. Inte har jag intrycket att det är viktigast att få folk i arbete mer att de ska försvinna ur statistiken.

2010-08-16 @ 08:15:26
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Anna

Jodå det går fint med rökningen :)) Nä huvva vad hemskt, men jag röker för det oavsett hur risig jag känner mig. Det blir några bloss och sen snurrar det ännu mer i huvudet! Men det blir mindre det blir det. Jag känner ju att allt försämras så fort jag har rökt, så jag drar på det liite ialf!



Usch Pia, vi borde göra ett ryck med det...

2010-08-16 @ 11:21:17
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Daniel

Jobbar på arbetsförmedling. Statistik på statistik. Få folk snabbt ut i arbetslivet.



Folk är inte folk. Folk är ett papper. Folk är en sida i ett dataprogram. Om ett företag vill ha en städare (dvs de vill att vi plockar ut en) så plockar jag ut alla städare som finns på min kod och skickar dom vidare. Och bland högen finns säker en del uppgifter som man glömmer noterna tex en människa som har tex sjuka axlar och inte kan arbeta som städare.



De ringer åt henne. Hon tackar nej pga axlarna. Och hon får 3-4 månader utan pengar för att ha tackat nej till ett jobb.



Jag skäms. Jag kan förstöra en annans liv på 1 sekund. I tanke att jag vill bara hjälpa - inte stjälpa.

2010-08-16 @ 15:08:51
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Cina

Usch ja. Klart mycket blivit bättre men också hårdare. Själv hamnade jag i Arbetslivsintroduktionsprogrammet som är de värsta tre månaderna under hela min långa sjukskrivningsperiod. Att ifrågasättas, granskas och synas av tjänstemän på det sättet är ta mig tusan människoovärdigt. Nu, i ett individanpassat rehab-program i samarbete med kommun, landsting och företag i stan gör jag hela tiden framsteg och mår tusan så mycket bättre. Hoppet har kommit tillbaka om att en dag kunna jobba igen. Att man ska "tjäna" på att inte jobba när jobb finns som det du beskriver är ju helt galet. Finns som sagt mycket att jobba för.

2010-08-17 @ 16:46:49
URL: http://cinaslada.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Jo, allt har en baksida... Det är gungor och karuseller och vinnare och förlorare och hur fasen man ej vrider sig så har man lik förbaskat svansen bak....:7

2010-08-17 @ 18:41:25
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Agneta

bra skrivet och vartenda ord är sant, har själv ett par ggr råkat ut för detta med vikarier som inte kan ta jobbet för de timmarna jag behöver dem pga av reglerna och att de förlorar mkt mer på att jobba än att vara hemma.

Att vara sjuk i dag är minsann svårt, är så rädd för den dagen när något gör att jag måste vara hemma igen..kommer ihåg helvetet med ryggen och F-kassans regler och vill aldrig någonsin vara med om det igen. Var man inte dålig innan blev man kass psykiskt efter det



Sv, har redan varit igång på jobb i mer än 2 veckor men började ett nytt igår, med mkt tidigare morgnar och en massa nytt att lära!

2010-08-18 @ 18:03:23
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: Åsa

Sv: Ååh, jag blir alldeles lycklig av att jag inte är den enda som inte fattade det!! Lasagneplattorna blev uppblötta av såsen medans den låg och väntade på att jag skulle komma och sätta den i ugnen. Den hade nog bara behövts värmas upp när jag drämde in den i 30min.



ps. Inlägget ovanför går inte att kommentera.

2010-08-19 @ 08:14:30
URL: http://asonet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0