Soptipp...

Då jag växte upp var det vanligt med soptippar. Vi hade en alldeles utanför byn och där dumpades allt! Naturligtvis helt vidrigt rent miljömässigt.

Jag minns en gång när pappa varit iväg med grejer till soptippen och kom tillbaka med en massa saker som han hittat där. Bl a flera locktänger, fortfarande var i sina originalförpackningar, som var fullt fungerande. Vi gav bort några, men en behöll jag och den använde jag i flera år!

En annan gång hade han hittat en jättefin väckarklocka. Den var säkert 1,5 dm hög, lilafärgad. Jättefin.

Typ en sådan här! (bild lånad från ikea.se)

Vi putsade upp den och jag satte den på mitt sängbord. Jag tror att klockan var kring fyra på morgonen då den började ringa. Ni kan tänka er volymen när den där lilla piggen slog till höger och vänster i ett hysteriskt tempo.. Yrvaken försökte jag få stopp på den och lyckades till slut hitta den yttepyttelilla avstängningsknappen på baksidan av klockan. Att jag inte fick en hjärtinfarkt den morgonen är ju ett under! ;o)

Det är bra med all sortering som måste göras idag, men ibland kan jag känna att det kastas väldigt bra saker. Saker som någon annan lätt kan fixa till och använda själv, t ex möbler. Ibland är de duktiga på Returmarknaden att kolla allas släpvagnar och se till att spara det som faktiskt är funktionsdugligt. Jag menar, ibland kastar ju folk saker bara för att de köpt nytt, inte för att det är trasigt. Om jag åker dit med grejer så lämnar jag alltid det som jag tror kan säljas vidare i det lilla huset som är uppställt där av just den anledningen. Gör det ni också!

Migrän, nackvärk och domningar har satt stopp för sittande vid datorn. Jag är hemma från jobbet idag(även igår), men slipper åtminstone migränen. Nackkragen får dock hänga med ett tag till. Blir så less! :o( Men det finns människor som har det betydligt värre, så jag ska inte klaga.

Avslutar med en bild där de högresta träden speglas i den lilla ån. Jag gillar verkligen sådana foton! :o)




Kommentarer
Postat av: yvonne

I Spanien kan man säga att man har grovsopshämtning varje dag. Vi hinner knappt lägga ut (vid sidan om tunnorna) sånt som är användbart innan någon tar med sig det hem och återanvänder. I somras bar jag ut en massa porslin, möbler vi bytt ut osv och allt försvann snabbare än en avlöning. Jättebra. I dessa kristider är det massor av människor som cyklar med släpkärra och plockar åt sig det som är något att ha, så till soptippen kommer nog inte merän hushållssopor. Här hemma funkar det ju tyvärr inte så....

2010-08-24 @ 09:41:35
Postat av: Gun

Vi brukar oftast sälja det som går att använda. Mina föräldrar bor i ett stort flerfamiljshus i Stockholm och brukar ställa saker de vill bli av med i trapphuset, och sätta på en lapp, "varsågod, den som vill ha". Det funkar alltid, inom ett par timmar är prylarna borta.

Krya på dig! Inte kul med värk..Kram

2010-08-24 @ 10:25:18
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Daniel

åååh minns dessa soptippar!



Älskade som barn att leta bland råttorna efter leksaker. Fräscht.

2010-08-24 @ 10:55:30
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Bara Jag

Även jag minns min barndoms soptipp, som sagt - skräp med vissa fynd. Rätt makabert ändå att man gick och spanade på tippen?!



Kram!

2010-08-24 @ 11:18:51
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: Selma

Visst är det mycket som med fördel kan skänkas i stället för kastas.

2010-08-24 @ 14:08:40
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise

Krya på dig, nackvärk och migrän är inte roligt.

Vi har gjort som Gun skriver ibland, ställt ut en byrå tex, men en lapp på "var så goda" annars så säljer jag faktiskt en hel del på Tradera ibland kan jag häpna lite över vad som faktiskt går att sälja där.

2010-08-24 @ 14:27:51
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: sara - Glitterögon

Det är ju bra med dagens sopsortering så inte vad som helst kastas. Men samtidigt, man kan ju köra fungerande saker till loppis om man själv inte vill ha det längre.

Kram.

2010-08-24 @ 16:20:19
URL: http://glitterogon.blogg.se/
Postat av: Laila

Hoppas verkligen du får ordning på din nacke! Det är så jobbigt när värken sitter i...



Jag har också tänkt på det där med soppsorteringen. Min pappa hade också fena på att hitta både ditt och datt. :-)

Jag ska verkligen hålla koll nästa gång om vi har nått sånt litet hus på vår station.



Å du... Tack! TAck för dina fina ord!

2010-08-24 @ 18:51:21
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Hahaha, ja den tidens soptipp var lite av bytesmarknad. Om man hade riktigt (o)tur kunde man komma hem med mer än man blev av med...:D

2010-08-24 @ 19:28:15
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Att leva med smärta måste vara det värsta som finns, jag kan inte föreställa mig hur påfrestande det måste vara. :( //Jag la ut annons på en del saker på Blocket, saker som jag antagligen hade kört på tippen om jag hade haft bil. Nu fick jag pengar för det istället! Dubbelt bra att inte ha bil med andra ord. :D

2010-08-24 @ 20:27:56
URL: http://svorskan.se
Postat av: Britt

Det är skamligt hur mycket som hamnar på soptippen nuförtiden. Nu är det inte lönt att laga gamla TV, mobiler eller datorer. Allt slängs och det köps nytt. Det borde vara förbjudet! Det borde uppmuntras att reparera sina saker...men idag kostar det mer att laga än att köpa nytt.



Vad tråkigt att du får så ont. Hoppas det finns någon lösning i framtiden på din smärta. Det borde forskas mer på lindring och bot av smärta. Nobelpriset till den kvinna/man som löser smärtans gåta!

2010-08-24 @ 22:00:05
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Kristina

Jag minns också soptippen där min mormor bodde, vi var strängeligen förbjudna att vara där dock. Dessutom hade byn där hon bodde en slaskhög, vilket i modernt språk förmodligen helt enkelt var en jättelik kompost.

2010-08-25 @ 15:59:59
URL: http://mammispammis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0