Färjeresa Umeå(Holmsund) - Vasa...

Under åren 1988-91 bodde jag och maken(som vid den tiden inte var någon make utan sambo!) i Holmsund, ett samhälle utanför Umeå. Från just Holmsund avgick färjorna till Vasa, Finland. På den tiden kunde man också handla taxfree!

Det fanns paketresor att köpa; resa t o r med färjan, hotellboende och inträde till hotellets nattklubb. Och inte var det dyrt heller. Oj, så många roliga partajresor vi gjort!! Dessutom var färjorna jättestora och toppenfina.

En parentes här. Flera gånger åkte vi med m/s Wasa King, sedermera m/s Estonia. Kändes väldigt olustigt att tänka på det efter att den katastrofala olyckan skett *ryser*

Det tog ca fyra timmar att ta sig över till Vasa och följdaktligen lika många timmar tillbaka. Men.. ibland kändes det som om timmarna var de dubbla på hemresan.. av olika anledningar! ;o) En hemresa hade jag dessutom slarvat med inpackningen av min parfym Venice. Det gjorde att innehållet i min bag blev helt genomparfymerad. Det fanns inga lediga skåp att låsa in väskan i, vilket resulterade i att jag var tvungen att hålla mig utomhus hela vägen hem. Fyra timmar ute på däck. Hade ju kunnat vara helt okej om solens strålar värmt mig, men istället var det snålblåst och helmulet. Collegetröjan, som jag kunnat ta på mig för att få lite värme, var indränkt med parfym. Inte speciellt mysigt, med andra ord. Och ni förstår säkert att jag mår fruktansvärt illa bara jag tänker på doften av Venice! ;o)

Sedan kom EG. Ja, så hette det först.. innan det blev EU! Möjligheten att köpa varor på taxfree togs bort år 2000. Det var nog nådastöten för weekendresorna, tyvärr.. Linjen är nedläggningshotad och det är en liten passagerarbåt, Ida1, som numera trafikerar sträckan Umeå- Vasa.

Bilden har absolut ingenting med inlägget att göra. Bessie har aldrig åkt färja! ;o)



Kommentarer
Postat av: Anonym

det var tider det...... : )

2010-12-29 @ 11:36:30
URL: http://kvinnanmedkoftan.blogspot.com/
Postat av: Kristina

Så himla trist att den där färjan inte finns kvar. Hade varit en lagom utflykt att göra någon gång ibland när andan faller på. Dumma EU!

2010-12-29 @ 18:36:52
URL: http://mammsipammis.se
Postat av: puzzelkvinnan

Hur länge sen var det den slutade gå?

Söta Bessi är ni hemma med henne över nyår?

2010-12-29 @ 20:08:11
URL: http://puzzelkvinnan.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Ja det var tider det. Då kunde man ta en kortkryssning och inhandla bra taxfreevaror. Synd att de ändrat på det.

2010-12-29 @ 20:30:22
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Åsa

Ååh, jobbigt med parfymen! har själv gjort det emd en shampooflaska men den lukten är ju ingenting mot en parfymflaska.

2010-12-29 @ 22:44:10
URL: http://asonet.blogg.se/
Postat av: Britt

Jag önskar jag hade åkt över då det begav sig. Vi pratade om det många gånger...men det blev aldrig och sen kom ju EG och ingen taxfree. Nu på senare år har jag åkt över till Helsingfors och Åbo men de resorna tar ju så lång tid.

2010-12-29 @ 23:50:28
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0