The wave - experimentet...

Se början av filmen som är baserad på en sann historia.   

Kommentarer
Postat av: Gun

Jag har sett hela filmen, den är jättebra och skrämmande!

2010-01-23 @ 13:38:09
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Intressant och jag tror på (och det är väl egentligen bevisat) att med rätt ledare så kan man manipulera ett helt folk. Det som jag däremot aldrig har sett komma fram, men som jag har läst i en bok (kommer tyvärr inte ihåg vare sig titel eller författarens namn, men det var en kvinnlig journalist från Österrike eller Sveits som har skrivit den) är hur man i Tyskland under trettiotalet blev främlingsfientliga mot judarna (ungefär som många är mot invandrare i Sverige i dag) och hur hatet och fördomarna bara växte och växte. Hade det inte legat ett underlag gott förankrat där så tror jag aldrig Hitler hade kunnat så med sig folket som han gjorde ändå. Det var trots allt judar som blev halvt (och senare helt) ihjälslagna på öppen gatan långt innan 2.världskriget bröt ut och detta utan att "den vanliga tysken" protesterade (åtminstone högt). Filmen tar upp en viktig sak, men det som jag tycker är än viktigare är att vi måste inse att vi håller på att lägga samma grund i vårt samhälle i dag, vi dukar bordet för en framtidiga Hitler om vi inte tar tag i främlingshatet som finns. Vi måste kunna hantera den typ av problematik på ett annat sätt, på ett sätt så vi inte börjar hata varann.



Nu blev jag långrandig.. ;)

2010-01-23 @ 13:54:59
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Jag är så frestad att ta detta upp i min blogg, men måste ärligt säga att jag brinner så otroligt för denna frågan så jag skulle ha svårt för att ta "dumma kommentarer" i frågan. Synd egentligen, för det är ju så viktigt! Jag går in till Cherin och Mohammed och skvallrar för kanske är det något för de? ;)

2010-01-23 @ 13:57:35
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Monica

Jag har sett filmen och även läst boken. Det är en mycket skrämmande historia som har verklighetsbakgrund (har jag för mig...) och som bevisar hur lätt det är att plantera ideér i huvudet på folk OCH att få dem att tro på ideérna.

2010-01-23 @ 14:54:32
URL: http://hassedotter.blogghavet.com
Postat av: Britt

Vi fick se den på mellanstadiet och den har följt mig hela livet som en tanke i bakhuvudet. Så lätt det är att få till en masspsykos. Om all media mal en nyhet som är helt befängd kommer vi ändå tro den tillslut för att alla säger att det är sant. Därför är det så viktigt att vi lyssnar på den där människan som säger något annat. Kanske någon vi blir irriterade på för att den är obekväm och säger något helt annat och ifrågasätter. Alltid ta till sig ALLA åsikter...men det är svårt. Vi vill ju passa in. Vill vara med i gruppen. Inte vara utanför. Det är ju nedärvt för att vi ska överleva.



Tack för påminnelsen!

2010-01-23 @ 15:22:36
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Dreamsalive

Också jag fick se filmen i skolan. Det är smart att visa den för skolelever.



Tack själv för trevligt samtal!

2010-01-23 @ 15:53:09
URL: http://dreamsalive.blogg.se/
Postat av: Em

Sv: Jag håller med dig, temat är otroligt viktigt OCH aktuellt. Jag skall fundera på det.. Jag försöker tänka efter vad sorts kommentarer jag genererar med olika inlägg och känna efter om jag kan hantera det just där och då. Detta är ett ämne som är väldigt känsligt för mig och med fel dagsform så kan det bli tufft. Jag har tagit en kopia av min egen kommentar och sparat, så jag påminns i fall.. ;)

2010-01-23 @ 17:09:33
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Monica

Sv: Ja, jag vet ju att du också är lite av en språkpolis, så jag förstår att du reagerar som jag! Och jag hatar verkligen när någon ska tala om för mig vad jag ska vilja ha eller vad jag behöver i en ton av överlägsenhet. Typ: “Men lilla vännen, det måååste du ju förstå att du vill ha!”



The Wave är en film som borde visas i alla skolor för att få ungdomar att förstå hur lätt en målmedveten person kan styra hur många som helst.

Ha en skön lördagskväll, du med!



2010-01-23 @ 18:39:45
URL: http://hassedotter.blogghavet.com
Postat av: litentanta

sv: dotra bor fortfarande hemma, fast med pojkvän med egen lägenhet och allt som hör därtill kan du ju räkna ut ungefär hur ofta "hemma" lockar ;-)



Fast sovrummet blir ju hennes i tvåan, förstås, jag kan gott slafa i vardagsrummet som på den gamla goda tiden, tids nog har jag antagligen det ganska tomt härhemma ändå... En särbo och en 18-årig dotter ser effektivt till att det då inte behöver betalas nån trängselskatt här hemma :-)

2010-01-23 @ 19:36:02
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0