Seriös shopping och träig matematik...

En shoppinglista kan ibland se ut så här:
- Trälim
- Bäddmadrass
- Vardagsrumslampa
- Vädringsställ
- Virknål, modell större
- Krukväxt till köket
Tjejerna klev upp tidigt och cyklade iväg till sina sommarjobb. Första arbetsdagen av femton. Det känns bra att de fått jobb. Det är viktigt att få "jobba för brödfödan", ta ansvar och tjäna egna pengar.
Själv har jag sommarjobbat inom kyrkan(gräsklippning, krattning o dyl), på torvbrytning(rensade ohyggligt många mil diken) och plantering av skog(jobbigt, men mysigt). Dessutom "tvingades" jag till barnarbete hemma. Plocka bort singlet som hamnat på gräsmattan under vinterns traktorskottande och stapla alternativt kasta in ved..
När jag förra veckan stod där vid vedkapen hos mamma så tänkte jag på en sak. Hur många gånger hanteras samma träd egentligen innan den hamnar i vedpannan? Så här kan det se ut hos just min mamma:
- Trädet fälls
- Stammen kvistas
- Lastas på traktor/fyrhjuling
- Lastas av på gården
- Sågas i kortare längder i vedkapen
- Klabbarna klyvs i 2-6 delar, beroende på storlek
- Läggs i transportören som samlar alla vedklabbar i en stor hög
- Från högen staplas veden in i travar alt kastas in i ladan
- Klabbarna läggs i en släpvagn, skottkärra eller dyl
- Körs upp till huset där de kastas in i pannrummet i källaren
- Där staplas veden ännu en gång
- Klabben läggs in i pannan och värmen i huset stiger!
Parentes: Fattar inte varför mina styckeindelningar försvinner när jag publicerar mitt inlägg? Så otroligt irriterande!!! :o(

Kommentarer
Postat av: Anna

Jo visst är det helt otroligt vilken oro man kan känna för sina tonåringar. Och just det att någon annan idiot gör nått. Jag hade ju lite av både och när det gäller äldste sonen, han kunde hitta på diverse ofog men även att någon annan skulle göra något åt honom. Dennis hade inte lika intensiv tonårsperiod men oron för hnom fanns ju ändå där.



Du har haft funderingar med träden ser jag :) Jag hade oxå liknade funderingar när vi fällde alla vra träd här på gården, det är mycket göra innan de värmer upp ett hus.



2010-07-26 @ 11:16:28
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Bara Jag

Jag är av samma övertygelse som u - man mår bra av ansvar både vad gäller ekonomi och praktiska göromål. Den där vedhistorien kan jag ju inte låta bli att kommentera heller denna gång - jag känner SÅÅ väl igen mig! Faktiskt även den med att plocka singel på gräsmattan :-) Att mitt i kallaste vintern behöva bära in och stapla ved i pannrummet 1 gång i veckan kändes just då orättvist - varför ska vi barn????



Sv. Jag tror på att livet efter detta kommer att ge mig förmånen att se mina nära och kära igen....

2010-07-26 @ 12:48:46
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Dreamsalive

Jag förstår mig heller inte på blogg.se:s styckeindelning.



Det var en lång trädhistoria. Har jag aldrig tänkt på förut.



Shopping är ju alltid trevligt. Förstår att du kompletterar lite efter flytten. Eller?

2010-07-26 @ 14:38:40
URL: http://http://dreamsalive.blogg.se
Postat av: Kristina

Du måste göra två radbyten för få styckeindelningen att ligga kvar vid publicering.

Minns när vi bodde i Kalix och jag fick hjälpa pappa stapla in veden i vedboden tyckte det var jätteroligt kanske för att man jmf med inomhusjobben. Men inte tänkte man på vedträets långa historia och på den tiden var det väl flottning oxå som ingick i transporten. Kul om du hittar nya grejor du gillar

Just nu är jag sur för varken blocket el loppis har en sovrumslampa som jag vill ha och definitivt inte affärerna. Kram denna murriga dag

2010-07-26 @ 14:46:10
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Maria

Den där shoppinglistan såg inte så rolig ut enligt min mening. Jag föredrar hellre en som ser ut så här:

- Kläder

- Ännu mer kläder

- Kanske lite hårprodukter

- Ännu mer hårprodukter

- Ehm....jo KLÄDER =)



Kram

2010-07-26 @ 15:29:19
URL: http://livetsmarathon.blogspot.com
Postat av: Fighter

Ved värmer många gånger:-)



Måste bara sägaatt du har en underbar header.

2010-07-26 @ 17:45:47
URL: http://fighterfighter1.blogspot.com
Postat av: Gun

Bra att dina tjejer fått sommarjobb, det växer man av.

Jag har samma problem med styckeindelningen. Jätteirriterande är det!

2010-07-26 @ 21:39:53
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Agneta

Såg kanske inte så kul ut den där handlingslistan men den verkar ha varit nödvändig ?! :-)

Träd i sin tur verkar ju ha en förmåga att värma upp oss ett par gånger om när man tänker på det sättet..vilket jag ju inte har gjort förr.

2010-07-26 @ 21:53:28
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!

Fin blogg du har:D

Allt bra där??

2010-07-26 @ 22:29:04
URL: http://bloggarense.blogg.se/
Postat av: Ia

Ja, det är inte för inte man säger att veden värmer många gånger ;)



Sommarjobb är toppenbra...fostrande och bra på många vis! Här har ju Dotra jobbat många veckor och det belv så av en slump..hon var på rätt ställe vid rätt tidpunkt!!! Nu fick hon ihop pengar till resan...pappan sa när han fick frågan om hon fick åka till Alanya...ja, får Du bara ihop pengar så...så ska man inte säga till en synnerligen envis unge ;)



Ha det gott....pst...vad ska Du virka???

2010-07-27 @ 08:41:53
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: litentanta

Härligt att se lite inlägg igen, alltid lika trevligt att följa med någon som är lite mer aktiv än en själv ;-)



Dottern fixade sig ett sommarjobb bara sådär, praktik är bra och vips så står hon i "sin" droghandel nästan hela sommaren, med "riktig" lön banne mig ^^



Vad gäller sommarjobb kommer jag bara ihåg ett endaste, jag skulle jobba på stall i södra Sverige... Gick inte så bra, kärleken hemma drog och missförstånden som ju alltid blir första veckorna knäckte mig tämligen omgående, liftade hem eftar några ynkliga dagar...hm.



Men ved, är jag ingen expert på heller, vi eldade pallvirke i "mitt hus", billigt o bra och inte så mycket hantering, utöver att hålla undan för all spik/skruv när de skulle delas. Att klyva ved är däremot kul, med "apparat", men det har jag bara gjort så lite att jag troligtvis bara var överraskad av nyhetens behag ;-)

2010-07-27 @ 19:10:05
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0