London, del II...

Varning för långt inlägg, men jag lovar er ekivoka bilder på slutet... Hehehe!!

Ledig dag idag. Skönt med varannandagsledighet.. jäklar, så långt ord det blev!! :o) Har grejat härhemma, sorterat in papper i rätta lådor och skåp och gjort i ordning en liten datorplats till mig; blev less på att ockupera köksbordet! Igår kväll blev det hårtoning på bägge döttrarna och dessutom toppade jag Carros hår. Det blev jättebra..

Nu är vi nyss hemkomna från en promenad i Hagaparken. Jag och tjejerna köpte glass och Bessie fick det sista av alla.

Åter till London nu.

På förmiddagen på fredagen så åkte en grupp till Significant. Det är ett bildtelefoniföretag som liknar Bildtelefoni.net som finns i Sverige. De döva kan alltså ringa dit och tolken ringer t ex upp en myndighet(som den döve vill tala med). Den döve tecknar det den vill säga, tolken taltolkar till myndigheten och tecknar sedan tillbaka vad representanten på myndigheten säger. Hajar ni?

Jag stannade på hotellet med vuxendövtolkarna för att träffa en STTR(speech-to-text-reporter, som "vuxendövtolkarna" kallas i England). Tyvärr så strulade det med tågkommunikationerna och Nathalie, som hon hette, kom jättesent och vi hann bara prata med henne typ en halvtimme. Lite snopet! Men hon hann i allafall visa oss det tangentbord som hon skriver på, "Angel" tror jag det hette, och som är tillverkat av hennes make.

Hela arbetsgruppen träffades sedan på Liverpool Street Station där vi tog tåget till Brentwood. Vi fick vara med på ett APT med Tolkcentralen inom RAD. Vi käkade lunch ihop(sandwich och chips!) och sedan satt vi i grupper och funderade kring förberedelse av ett tolkuppdrag. 

Vid 16-tiden åkte vi tillbaka till London och Oxford Street. Här skulle shoppas på Primark! En billighetsaffär! Precis när vi kom dit kom det berömda regnet!!



Handlade för ca 300 kronor och fick massor av saker, såsom BH:ar, trosor, sockor, linne, parfymer, coola glasögon, mascara och nagellack. Jag hade nog kunnat handla mer, men vi hade bestämt att mötas vid halv åtta så tio över sju tänkte jag att det nog var bäst att ställa sig i den lååååååååånga kön. Döm om min förvåning när jag såg att det fanns över tjugo kassor och inte ens tio minuter behövde jag stå där. Bra service alltså!!!  

Det regnade fortfarande när vi kom ut från Primark, så jag och Charlotte bestämde oss för att ta tunnelbanan hem till hotellet(de andra skulle promenera). Där satte vi oss i hotellbaren, beställde in en cheddarhamburgare och surrade med varandra ett bra tag. Det var himla kul faktiskt, för Charlotte jobbar ju i Skellefteå så det är inte så ofta som vi ses och hinner prata.

Lördag = två mils promenad med Monica. Hade hon vid frukosten sagt till mig att vi skulle gå så långt så hade jag backat på en gång! :o)

Vi började med att gå från hotellet på Lancaster Lane till Portobello Road.
Bilden tagen kvällen innan...



(Redigerad av Carro)

Vilka häftigt målade "affärer" det fanns där!


Jag bara älskar de engelska dörrarna.

(Redigerad av Carro)

Och så dessa söta bulliga taxibilar. Just den här hade så himla rolig text på sidan. "Help, I need somebody..."


Undra om "Ahlgrens Bilar" har sponsrat färgburkarna??


Vi käkade "macaroni & cheese with spinach" på ett hak och plötsligt hörde vi paret bredvid säga: "It's today the Swedish crownprincess is getting married!". Både jag och Monica tittade på varandra och sa: "Just det, det är visst idag de gifter sig, Viktoria och Daniel". Så intresserade var vi!! :o)

Jag hade två uppdrag i London som var av privat karaktär. Det skulle inhandlas ett stycke väska till Johanna och ett par speciella skor till Carolina. På Portobello Road hittade jag en cool väska som jag raskt köpte. One down, one to go!!


Stegade förbi hotellet, dumpade några påsar, fyllde vattenflaskan, kissade och så ut igen. Denna gång var målet skorna med stort S. De fanns i Covent Garden och affären som sålde dessa skor hette:


Å så skorna då!


Sen kom jag på att Johanna kanske skulle få en väska till(hon är väskoman!) och när jag hittade denna fina väska


så insåg jag att det nog var meningen att jag skulle hitta just den. För den hette ju som vår hund! :o)


Nu var det dags för middag. Klockan fem skulle vi alla samlas på Sarastro för att käka tillsammans. Det var en mycket speciell restaurang och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tycka om inredningen och målningarna! Hahahaha.. En salig blandning av ALLT, vill jag påstå. Maten var god så det är värt ett besök.
Här kommer ett litet potpurri av bilder. Kind of barnförbjudet emellanåt!!! ;o)
(Klicka på bilderna så blir de större)



   
På toaletten var det "vågade" bilder! 
   

Nä, nu får det räcka med snuskigheter!!! :o)

Efter middagen blev det ett pubbesök(några gick på musikalen Oliver) och sedan väntade sängen. Puh, vilken dag, men oj så roligt jag haft!!

Ego-pic!



  


Kommentarer
Postat av: Em

Vad mysigt! Och coola väskor och härliga skor. Jag fick lust att resa till London, men det är så fruktansvärt dyrt, blir ju nästan en sista-minuten-charter-resa och då frestar det lite också.. ;)

Sv: Slappa på midsommar du. Jag har ofta gjort det, men just i år skall jag festa till. Frågan är hur jag kommer att må på lördagen. :D

2010-06-23 @ 17:35:23
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Gun

Vad kul, jag vill också åka till London och shoppa på Primark!:D

2010-06-23 @ 19:37:33
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: litentanta

Mera, mera, kan du inte åka iväg igen? Jag behöver lite härliga bilder och mysiga reseberättelser ju ;-) Gillade målningarna, snuskiga som tjusiga, kul inredning och inte helt fel som variation till Max o McDonalds som väl är de "restauranger" vi här hemma brukar gå till :-D

2010-06-23 @ 19:43:55
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Kristina J

Låter ju som om ni haft det hyfsat bra :)

2010-06-23 @ 21:06:19
URL: http://mammispammis.se
Postat av: Ulrika

Vilken trevlig resa du verkar ha haft, London är ju aldrig fel!! Fina fynd, både väskorna och skorna!

Kram!

2010-06-23 @ 21:58:25
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Holy mother Maria vilken intensiv tripp! Men man kan ju inte annat än förstå att du har njutit trots att det innebar jobb också.



Sv Sjukskrivning och självbild blir som en ond cirkel....

2010-06-24 @ 00:45:46
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Dom kallar mig Yngve

Jisses, vad mycket du har hunnit med! Roligt att läsa om din resa och se de fina bilderna. Väskan du hittade på Portobello Road var för övrigt hur snygg som helst, hoppas Johanna blev nöjd :)



sv: Ja, det är fan helt obegripligt. Psykiatrin works in mysterious ways. Jag vet ju att de har sin budget att följa och bla bla bla, men ändå... Borde de inte tänka ett steg längre? Borde de inte också på något vis gottgöra den förnedring de har utsatt mig för under nästan två år? Förstår de inte att tillstånd förvärras om de lämnas obehandlade? Suck. Det är ju rätt knäckande för självkänslan också, att gång på gång sitta och tala för döva öron. Oh well. Det är bara att kämpa vidare.

2010-06-24 @ 10:02:19
URL: http://antipod.blogg.se/
Postat av: Ia

Så härlgit Ni verkar ha haft!!! Vilken tur att Ni kom iväg!!!!



trevlig midsommar!

2010-06-24 @ 11:58:48
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Kristina

Så kul ni verkar ha haft det. Jag var för massor av år sen i London med min arbetsterapeututbildning och gick på studiebsök Så kul. Kul prova olika matställen.



Kul hitta presenter oxå. Blir riktig avis jag vill åka till London jag med Midsommarkram

2010-06-24 @ 12:45:31
Postat av: Agneta

härligt med långa inlägg och många bilder, vilken tur att ni kom iväg endast några timmar försenade!

Verkar som om resan varit bra på alla sätt o vis, vill oxå åka till London igen!

2010-06-24 @ 23:05:24
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: Gun

Ha en jättetrevlig midsommar, Pia!:) Kram

2010-06-25 @ 07:17:28
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Dreamsalive

Såna där skor vill jag också ha! Vad läckert med blommiga skor!



Jättefint med dörrar i härliga färger. Varför gör vi inte så i Sverige? Lite mera färg skulle pigga upp.

2010-06-25 @ 11:09:56
URL: http://http://dreamsalive.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0