"Spiking inglish"...

Ja, herregud.. nog känner jag att den engelska accenten fastnat.. jag menar, jag har ju i allafall "bott" i London i fyra dagar!!! ;o)

Hur galet kul har det inte varit!!!! Strulet med flygstrejken innebar att vi kom till London tre timmar senare än det var tänkt. Inte så farligt, m a o. Vi hade ju inte heller något inplanerat den kvällen förutom att checka in på hotellet.

Jag är den enda rökaren i sällskapet. Det är ingen hit att vara det när man är ute och reser. Passera genom säkerhetskontrollen och du är sedan totalt körd i att hitta någonstans att röka!!! Men jag överlevde!! En märklig sak var att dock att jag hade en askkopp på mitt rum. Ingen annan som jag kollat med hade det. Strange!!! Men glad var jag för att slippa ta sista kvällsblosset utomhus. Dock stod jag precis bredvid fönsteröppningen och blåste ut röken för även om jag är "slav under lasten" så vill jag inte ha rummet fullt av illaluktande rök! :o)

Ja, jag insåg att jag var i England när jag drog ut byrålådan och hittade följande:



Torsdagen, dag 1, tillbringade vi i tre olika grupper. Teckenspråkstolkarna åkte iväg till RNID(The Royal National Institute for Deaf People) och Universitetet. Vuxendövtolkarna besökte Stagetext (ett företag som skrivtolkar olika föreställningar) och sedan hade de ett internationellt möte på hotellet med tolkar från England, Holland och Tyskland. Jag, kollegan och chefen tog tåget till Colchester där vi besökte samordnarna på Tolkcentralen inom RAD(Royal association for deaf people).



Det var otroligt intressant att höra hur de arbetar och i mångt och mycket gjorde de ungefär likadant som vi. Den stora skillnaden är att, i princip, all tolktjänst är välgörenhetsbaserad kontra vår tjänst som är finansierad av stat och landsting. De döva fick tolk vid myndighets- och sjukvårdskontakter, men om de ville ha en tolk på sitt bröllop så fick de betala själva! Här i Västerbotten kan döva beställa tolk till allt som hör till det vardagliga livet; från dop till begravning och allt däremellan. När det gäller Sverige och myndigheter som AF, Rättsväsendet och skolor som
t ex Universitetet så kan dessa debiteras tolkkostnaden. Däremot behöver aldrig den enskilde brukaren stå kostnaden för tolken!

Colchester, en mysig stad med många vackra hus och små söta affärer




"Polisen vaktar den fina staden"



På kvällen samlades vi(vuxendövtolkarna var fortfarande på sitt håll) på puben All bar one. Där fick vi träffa chefen för Tolkcentralen på RAD, två teckenspråkstolkar och två döva. Det blev mycket skratt, diskussioner och många aha-upplevelser den kvällen! Oj, så kul det var!



Del I av Londonresan är slut för idag. Del II kommer i morgon.

Vi kom hem igår kväll vid halv elva-tiden. Det var skönt. Orden "borta bra, men hemma bäst" stämmer så bra. För så är det. Så himmelskt skönt att lägga sig i sin egna säng. Inte för att sängen i London var dålig utan bara för att det är så skönt och välbekant! :o)

Idag har jag varit ledig från jobbet(tur det.. slog av klockan och vaknade kl 11!) och har premiärtvättat i vår tvättstuga. Swisch, swosch så snabbt det gick; fyra maskiner tvätt torkad och invikt på bara några timmar! Yihaa!!
Tog en promenad med Carro, som fotade regnbågar, änder och blommor i Hagaparken. Me like this place! :o)
Nu är det dock dags för sängen. Ska ju arbeta i morgon.. hujedamig!!

Sweet dreams!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Åh, va härligt ni verkar ha haft det! vill också åka till London! Hur trivs ni i nya lägon? förutom med tvättstugan då som du verkar gilla :-D

2010-06-22 @ 13:56:38
URL: http://asonet.blogg.se/
Postat av: Em

Du verkar verkligen trivas i ert nya hem, vad underbart! Hahaha, vilket bra hotell? Att man kan göra sig en kopp kaffe eller te precis när man vill är inte alls fel. Allt runtomkring verkar också ha varit toppen. Ser fram emot del 2.

2010-06-22 @ 16:50:30
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Kristina

Så roligt att ni kom iväg och att ni haft det så bra. Saknade dig på bloggen däremot och dina snälla kommentarer! Låter som du gillar nya boendet o det låter bra. Är så trött så det blir bara en snabbhälsning. Har varit på tre besök på sjukhuset idag. Välkommen hem kram Kristina

2010-06-22 @ 17:34:17
Postat av: Gun

Kul att ni haft det så bra i London! Jag älskar att resa och brukar aldrig längta hem, haha. Jag trivs hemma, så det är inte därför.:)

2010-06-22 @ 21:18:37
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Dreamsalive

Gillar överlevnadskitet på översta bilden. Fast jag föredrar kaffe framför te. :)

Härligt att ni verkar ha det bra.



Tack för snäll kommentar!

2010-06-22 @ 23:12:46
URL: http://http://dreamsalive.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0