Sopning av cykelbanor...

... är ju ett riktigt vårtecken! Inte något som görs här i stan riktigt än, men snart så... :o)

Idag såg jag asfalten framträda på många ställen och jag tänkte tillbaka till den tiden då tjejerna var små. Vi hade en regel, "ingen cykel förrän det är sopat", och den höll vi på ända tills de gick i mellanstadiet. Det var rent livsfarligt att cykla på gruset som sandbilarna strött ut under vintern.

Många barn fick ta ut sina cyklar då is och snö fortfarande låg på asfalten. Jag fattade aldrig det. Att de lät sina barn cykla till skolan med risk för att på isen glida rätt ut i vägbanan. Men de föräldrarna kunde kanske inte stå emot barnens tjat!

En annan som också skrivit om barn som "styr" sina föräldrar är MammisPammis. Kolla in hennes blogg; där finns många klokskaper nedtecknade.


Kommentarer
Postat av: Agneta

Inte ens här nere hos mig har de sopat undan all grus ännu trots att det inte finns en endaste liten snöhög kvar så långt ögat kan sikta. Vi längtar efter att slippa släpa in en massa grus varje gång vi kommer in.

Men cyklat har de fått göra nu ca 2 veckors tid, fast de cyklar ju bara härinne runt om husen och inte till skola eller dagis. Inga bilar som kör härinne så det känns tryggt...

2010-03-23 @ 20:52:07
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: Kristina

Minns oxå när barnen var små vi var stenhårda på att all is skulle var borta och maken hade väl sagt att föräldrar som lät barnen börja cykla tidigare var galna föräldrar. Så var dottern o maken ute på promenad och ser föräldrar o barn ute på cykel varvid dottern ropar högt o ljudligt , pappa titta där är såna där galna föräldrar som du pratade om som inte är rädda om sin barn. Pappan önskade just då att han sjunkit gn jorden. Ja det var tider då man kunde bestämma. Ha en bra kväll

2010-03-23 @ 22:04:15
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Kändes lite som vår här idag också. Dottern och en kompis upptäckte en bar fläck asfalt på vår gata och vips kom gatkritorna fram och hage hoppades :-)

2010-03-23 @ 22:25:02
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Britt

Känns länge kvar till bar, sopad asfalt och cyklande barn. Ska jag tippa så blir det inte förrän kring 1:a maj.

2010-03-23 @ 22:30:07
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Selma

Jag tror att cykeldelen var extra svår för mig att stå emot eftersom jag själv längtar så efter cykel på våren. Isen skulle i alla fall vara borta och det mesta sopat men uscha vad jag ville så fort det bara tinat en liten smula.

2010-03-24 @ 08:27:03
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Laila

Förut (här i Sthlmstrakten) var det ju ofta inte så mycket grus eftersom det inte var så mycket snö... I år känns det som man har helt ut ett helt grustag på gatorna. :-)

Nä jag väntar nog med cykeln jag med. Men dte börjar dra i sykeltarmen nu.



Nej, jag är inte utförsäkrad. Jag jobbade 50%, men är numera uppsagd pga arbetsbrist. Den andra 50% har jag sjukersättning. Men den är på obegränsad tid. Tack och lov!

2010-03-24 @ 10:50:18
URL: http://tillklippt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0