Rubriksättning som retar mig...

På Aftonbladets förstasida stod det idag "Fyllekaoset. Här söp dina barn sig medvetslösa i natt". Att trycka en rubrik på det sättet gör mig skitförbannad.

Jag vet nämligen att mina barn inte söp igår. Jag vet att de kom hemcyklande vid halv ett i natt, nyktra, men med kläder som luktade rök. Inte cigarettrök utan öppen-eld-rök. De hade visst grillat marchmallows.

Jag vet också att det troligen kommer en dag då de dricker alkohol och blir för berusade. Det vet jag. Been there, done that!!

Jag har pratat om hur viktigt det är att de vet att de ska ringa hem om det händer och inte känna att de inte vågar komma hem. Vi vill bara att de ska vara trygga. Vi vill också att deras kompisar ska veta att det är okey att de ringer oss om något händer. Vi har sagt att vi inte kommer att skälla på dem(de skulle nog skämmas tillräckligt ändå!) utan bara vara glada över att de ringt oss.

De vet att de aldrig ska lämna en kompis ensam och se till att de har bra kompisar runtomkring sig som aldrig skulle lämna dem ensamma heller. Oavsett om alkohol är inblandad eller ej. De vet att de kan ringa oss även om någon av deras kompisar behöver hjälp och de vägrar att kontakta sina föräldrar.

I morse fick Johanna ett samtal från en mamma vars dotter inte kommit hem i natt och hennes mobil var avstängd. Ångest! Tjejen hade varit med döttrarnas gäng igår, men när de skulle cykla hem så valde tjejen att promenera tillsammans med killkompis(som inte hade någon cykel). Och det var ju okey, hon gick ju inte ensam. Men tydligen hade hon lämnat killkompisen och hakat på några andra. Johanna lyckades efter en dryg timme spåra henne via flera kompisar och kunde ge besked till tjejens mamma om var hon befann sig. Vi hann dock bli rätt oroliga allihopa! 

Den här incidenten hoppas jag fick våra tjejer att ännu mer förstå hur vi tänker när vi vill hämta dem på natten eller att vi inte gärna lägger oss innan de är hemma. Att det inte i första hand handlar om att ha koll på vad de gör utan oron för att något otäckt ska hända dem. Att det vore det värsta tänkbara scenariot; att vakna på morgonen och se att de inte ligger i sina sängar! *ryser*

Många ungdomar tog sin första fylla igår; Valborgsmässoafton är den helg då det oftast sker. Enligt Aftonbladet var det många som kom in på Maria ungdom. I artikeln berättades bl a om en flickas föräldrar som kom in till Maria med taxi(betydde det att de inte hade en egen bil eller hade de möjligen druckit de också?). Mamman skällde på flickan och sa att hon inte var välkommen hem. Va?! Hur kan man säga så? Jag fattar det inte. Men jag kanske inte ska döma ut mamman, då jag inte vet hur deras livssituation ser ut.

Jag och min man är absolut inga nykterister. Men vi har en regel som vi följer stenhårt. Om tjejerna ska vara ute med kompisar på kvällen, då är minst en(men oftast bägge) av oss alltid redo att köra bil. Ska vi på någon fest, då ser vi till att tjejerna är hemma med sina kompisar istället. 

Vissa föräldrar anser att "om vi inte pratar om det, så finns det inte!". Fel, anser jag. Prata med barnen om alkohol, tobak, sex, kompisar, ansvar osv. Ta bort dina skygglappar och förekom istället för att förekommas!
 
Se till att du har bra argument för det du säger "nej" till och villkor för det du säger "ja" till.  

Försök minnas hur det var när du själv var i deras ålder. Hur skulle du ha önskat att dina föräldrar sagt och gjort? 

Sätt in kompisarnas mobilnummer i din telefon. Det räcker att batteriet tar slut i din unges mobil och du är helt lost!



"Små barn, små bekymmer" är ord som stämmer in klockrent på ovanstående.

     
 





 
 



Kommentarer
Postat av: Kristina J

Ja herre Gud, jag fasar för när den tiden kommer. Precis som du säger tror jag att det är jätteviktigt att barnen verkligen förstår att de alltid kan ringa hem. Jag har en kompis som för många år sedan jobbade på en alkoholpoliklinik, som det då hette, och de historier hon berättade om hur föräldrar kunde reagera gjorde mig mörkrädd!

2010-05-01 @ 18:00:52
URL: http://mammispammis.se
Postat av: Znogge

Så gjorde Husse och jag alltid också. En av oss var körbar och vi hämtade gärna för att våra ungdomar skulle slippa stå och vänta på "fel ställe" mitt i natten. Det var ingen uppoffring på något vis.

2010-05-01 @ 18:24:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Em

Helt rätt! Själv var jag lite handikappad när jag inte hade bil, men jag sa också till Egoina att hon ALLTID kunde ringa hem, oavsett vad det handlade om och att jag inte skulle skälla om så var. Även om det var kompisar som behövde hjälp. Jag hade en väninna för några år sen som vid en tillfällighet hittade sin dotter as packad, sovandes på en bänk i parken (parken låg bredvid där de bodde) och det var -10 grader ute! Kompisarna hade gått vidare och det var meningen att hon skulle gå hem och "det var ju bara några meter". Livsfarligt!



EN gång skvallrade jag, men det handlade inte om alkohol. Jag fick reda på att en tjej hade ljugit till sin mamma och sagt att hon skulle sova hos en kompis, men hon tänkte ta sig till Helsingborg för att träffa en kille som hon hade fått kontakt med på Internet. Då ringde jag hennes mamma som fick sin dotter hem innan hon gav sig iväg. 14 år var hon på den tiden..

2010-05-01 @ 18:27:35
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Em

Glömde svara på din kommentar hos mig: Jag har också bäst erfarenhet av manliga gynekologer.

2010-05-01 @ 18:28:08
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Selma

Jag tror att det var till hjälp att man var tydlig när det begav sig med vad man tyckte och också varför man tyckte så. Jag vet ju att de inte riktigt var så ordentliga som de ville att jag skulle tro men det att det var nej till drickande gjorde i alla fall att de höll måtta så att de skulle kunna passera i hallen, eller typ. De visste också att jag hellre ville att de hörde av sig om de behövde hjälp för egen del eller kompisars. Jag tror att en otäck händelse när en jämnårig till dem frös ihjäl utanför en festlokal fick dem att inse att det fanns en anledning till att man var orolig och att det därför fick finna sig i att hålla sig anträffbara på telefon om inte mamma skulle komma och leta.

2010-05-01 @ 19:21:16
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: diana

Vi firade med familjen igår. Alla ungar på plats. (Mina är 16, 18 och 19) Barnbarnet(8 månader)var med och brorsans tre (4,6 och 12 år)De vuxna tog en drink, alla umgicks och det spelades en hel massa sällskapsspel, som min bonuspappa fick i present. Jättetrevligt och orosfritt :)

2010-05-01 @ 20:33:38
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: litentanta

Bra skrivet och jag fortsätter bara att tacka

gudarna för hur bra det har varit med dottern!

(inte för att man slutar oroa sig för att de

blivit 18 märker jag...)



Jag behövde aldrig träffa dottern berusad före

hon var 18, efter så har hon varit "salongs-

berusad" och inte mer vilket jag måste erkänna

har varit skönt för jag vet inte hur jag skulle

reagera annars... Vill tro att jag skulle vara

vuxen och "rätt" men vet att oro kan trissa mitt

humör :-(



Kramen bakas!

2010-05-01 @ 22:57:34
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: sara - Glitterögon

Så rätt och så viktigt.

Bra kontakt och bra kommunikation med ens barn... och likväl deras kompisar är A och O för en trygg uppväxt.

2010-05-02 @ 09:32:02
URL: http://glitterogon.blogg.se/
Postat av: Agneta

så klokt skrivet - jag hoppas att det är såhär det blir när det väl är tid för mina att göra sin alkoholdebut, att de alltid alltid ska kunna ringa eller komma hem!

2010-05-02 @ 10:29:30
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: Dom kallar mig Yngve

Det här inlägget var en fröjd att läsa. Du har helt rätt och det behövs fler föräldrar som resonerar som du!

2010-05-02 @ 12:03:20
URL: http://antipod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0