Sifrol, mirakelmedel...

Jag skrev i ett tidigare inlägg om mina myrkrypningar och att jag missat min dagliga tablett. Vissa ville veta varför man får myrkrypningar, eller restless legs som det egentligen heter, och vilken medicin jag tar mot detta.

Jag började få "myrkrypningar" när jag var gravid för 17 år sedan. Då började det i ljumsken och spred sig nedåt mot foten. Året efter började problemen under foten och spred sig uppåt. Först börjar det liksom "krypa" i benet, det går inte att hålla benet still(restless legs liksom!). Sen börjar det göra ont, det känns som om nerverna ligger utanpå huden och byxorna "retar nerverna" fruktansvärt mycket. Efter det börjar blodet liksom "koka" i benet och en intensiv smärta uppträder. Allt detta tar ca 10 minuter, från svag till full styrka!

Det har alltid varit fruktansvärt ångestfyllt att åka bil, buss eller flyg, gå på bio eller föreläsningar. Speciellt om man sitter så till att det inte går att kliva upp eller sträcka på sig ordentligt. Det var alltid värre på somrarna och när vi var till Bryssel med jobbet så blev det plötsligt riktig högsommar. Det gjorde att jag på hemresan stod jag i flygplanet så länge det var tillåtet.

Jag har suttit med fötterna på kylklampar, haft benen i en fjällbäck tills de domnat bort och duschat benen i iskallt vatten på nätterna. Kylan gjorde att "nerverna" liksom domnade bort. Uj, så många tårar jag fällt vid dessa tillfällen.

En dag läste jag om medicinen Sifrol i en tidning om just restless legs. Jag kontaktade min läkare och sa att jag gärna ville prova medicinen. Det fick jag eftersom mina symtom klassades som svåra. Jag hämtade ut tabletterna och blev väldigt tveksam när jag läste om biverkningarna. Så tabletterna fick ligga i skåpet, orörda.

De fick ligga där tills jag vaknade en natt med myrkrypningar i bägge benen och höger arm. Det var fruktansvärt. Jag satt ute och försökte kyla ner mig medan tårarna rann. Jag tänkte för mig själv "biverkningarna kan f-n inte vara värre än detta" och svalde den första tabletten. Det tog två tabletter och sedan var mina "attacker" bortblåsta. Såvida jag inte missar att ta den dagliga dosen förståss, som i lördags! :o) Dock vet jag fortfarande när jag skulle ha haft en attack. Jag kan vakna av att benen känns kokheta, men tar jag bort täcket en stund så somnar jag om ganska omgående.

Angående biverkningarna så vill jag berätta nedanstående:

Inför en semesterresa söderut besökte vi Apoteket för att handla lite nödvändigheter och hämta ut min medicin.

Apotekaren: Funkar det här bra på dig? (Håller upp asken med Sifrol)
Jag: Ja, det är suveränt. Ett mirakelmedel!!
Apotekaren: Jag vet att många inte vill äta den pga biverkningarna. Har du haft några problem?
Jag: Visst var det läskigt att läsa om bl a hallucinationer och personlighetsförändringar, men jag har inte märkt något.
Maken(som stod bakom mig): Nä, kanske inte DU....

Vi tokskrattade allihopa och jag replikerade:
- Ja, men det är väl ditt problem. Jag har i allafall inte märk något!! ;o)


Lite fakta enligt FASS:
"SIFROL hör till en grupp läkemedel som kallas dopaminagonister, som stimulerar dopaminreceptorerna i hjärnan. Genom stimulering av dopaminreceptorer utlöses nervimpulser i hjärnan som kan hjälpa till att kontrollera kroppens rörelser.

SIFROL används för att behandla symtom på Parkinsons sjukdom och behandla symtom på medelsvår till svår primär restless legs (myrkrypningar i benen)."

Det kändes ju lite läskigt att käka Parkinson-medicin, men samtidigt är det ju ofta så att en medicin för en viss åkomma kan visa sig ha bra effekt på en annan. Det är väl så jag får tänka.. Och, som jag skrev tidigare, inga biverkningar kan vara värre än dessa myrkrypsattacker.

Det finns en klar ärftlighet för detta i mitt fall. Kanske kan rökningen öka symtomen. Jag blev dock inte av med myrkrypningarna trots att jag var rökfri i drygt två år. Men även om inte cigaretterna bidrar till besvären, så finns det ju andra fördelar att sluta röka. Absolut! Så jag ska lägga av med cigaretter. Vilken dag som helst!! ;o)

 

 

 


Kommentarer
Postat av: sara - Glitterögon

Låter riktigt otäckt. Trots att biverkningarna är läskiga förstår jag att du tar tabletterna. Haha och ja, om du inte märker nåt av dem... hehe, det är ju din mans problem ;) Ne, men skämt å sido, det är ju skönt att du inte får några biverkningar. Och ja - sluta rök typ nu.

Kram.

2010-10-19 @ 12:15:14
URL: http://glitterogon.wordpress.com
Postat av: Svorskan

Jag har det inte alls så som du och jag behöver nog ingen medicin, inte när det är en så tung belastad medicin som detta. Men jag förstår till fullo att du tar den och FORTSÄTT med det. Slutar du röka och det eventuellt KAN hjälpa (denna gången? Man vet ju aldrig?) så tar det ändå upp lite tid. Låter fruktansvärt jobbigt, jag vet hur plågsamt mitt lilla är när det är där.



Slutar du med hjälp av Allen Carr eller väljer du ett annat sätt? Eller vill du inte prata om det? Det är så olika det där. Oavsett så har du mitt fulla stöd, JAG tror på dig, jag tror på alla. Det är ångesten för att inte klara av det som gör det onödigt jobbigt. Ta bort "faran" men att inte klara det, det hjälper. KRAM

2010-10-19 @ 16:19:37
URL: http://svorskan.se
Postat av: Gun

Mumannen har lite problem, men mest att benen rycker i sömnen och inte så illa att han behöver medicin, än i alla fall. Det verkar jobbigt att ha så stora besvär.



Sv: Nej det gör inget alls. Jag kan ju tacka nej om jag inte vill.:)

2010-10-19 @ 18:18:09
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Sv: Jag vet inte hur du fungerar, men jag är sån att jag tänker länge på att jag skall sluta och så "plötsligt händer det". Då har jag inte brukar berätta för någon heller, jag har tyckt det har varit skönt att vara rökfri några dagar utan att någon vet, så jag hinner känna mig lite tryggare i situationen. Men faktum är att de flesta experter rekommenderar att man berättar för alla. Jag tror det är individuellt.

2010-10-19 @ 21:01:33
URL: http://svorskan.se
Postat av: Marie-Louise

Jag har precis samma problem som dig och jag äter också sifrol, dom fungerar verkligen jätte bra. Men det gäller att jag tar dom varje dag, hoppar jag över/missar en dos så märker jag av det direkt, då vaknar jag den natten och har fruktansvärt ont i benen. Sifrol har faktiskt varit min räddning, nu kan jag gå på bio, jag kan sitta still i skolan, jag kan titta på tv eller film hemma utan att behöva knata omkring, jag kan flyga m.m. /Kram

2010-10-19 @ 21:20:17
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Kristina

Intressant att höra om hur hemskt det kan vara. Låter verkligen inte kul. Tack för din långa fina kommentar Blir så glad när jag ser dig där. Kram

2010-10-19 @ 21:56:56
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Britt

Hade det aldrig så hemskt som du och bara några nätter i månaden när jag var yngre och rökte. Får jag tillbaka det och det blir olidligt ska jag försöka komma ihåg att det finns bot.

2010-10-19 @ 22:39:21
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Anonym

RLS - ja det känner jag igen. Sifrol hjälper mig oå. När jag började med Sifrol upptäckte jag på morgonen att vaderna inte alls var fulla av taggtråd. Så har jag haft det sen barnsben - trodde faktiskt alla hade det så. Jag tar en mycket liten dos - det hjälper. Tar jag för mycket Sifrol /dvs hel eller halv tablett/ blir jag liksom bakis och hemskt trött dagen efter. Men jag har nog inte lika besvärligt som du. Och ännu en gång - vilka bilder!!!

2010-10-20 @ 08:28:33
Postat av: Laila

Åh fy! Det var ingen snäll medicin. Men jag förstår att man tillslut hamnar i det läget att man får välja mellan pest eller kolera... :-\

Kan förstå dig till viss del eftersom jag själv har stora problem med mitt höger knä. Efter x antal operationer har nerver blivit skadade och beter sig allt annat än mormalt. Bl.a lever jag med "sockerdricka" på utsidan av benet konstant.



Älskar er humor! :-D

2010-10-21 @ 16:25:03
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Postat av: Annelie

Jag känner verkligen igen mig. Fick problemen under graviditeten och efter det så har jag i stort sett haft svåra problem med RLS (i 2 år). Har provat alla vitaminer etc som det tipsas om + akupunktur, men inget hjälper. Idag har jag hämtat ut Sifrol och skall ta min första tablett i kväll. Jag har varit väldigt tveksam till medicinering eftersom man mest läser om folk som tagit medicin och har fått förvärrade symptom etc. Skönt att läsa att det är någon som faktiskt har blivit hjälpt också =) Jag hoppas att jag också blir det.

2011-03-31 @ 13:09:00
Postat av: Annica

Jag har äntligen fått Sifrol utskrivet. Har också haft fötter som hettat så att jag har fått stå ute i snön många nätter. Nu sitter mitt problem i bröstryggen och det finns inte något som heter "Restless ryggs" (?) enligt neurolog. Har haft dessa besvär i många år och ätit Tradolan mm för detta. Enligt min läkare kan man inte ha restless legs symtom i rygg/arm. Gråtit måååånga nätter igenom uta´n att kunna sova. Hemskt! Nu ÄNTLIGEN har jag fått Sifrol och en ynka liten tablett har nu hjälpt mej till 100%. Biverkning: mardrömmar. Hoppas att det är abstinens efter långvarig användning av Tradolan. Sifrol fick jag utskrivet på "egen risk" och den har räddat mitt liv. Kändes inte heller rätt att äta Tradolan, även om de hjälpte mej, man blir ju beroende av dessa.

2011-04-06 @ 18:02:26
Postat av: Elisabeth

jag tar en Madopark ( parkinssonmedicin) sedan 8 år tillbaka för mina restless legs.fungerar så att jag sonar och sover ca 4 timmar på natten. Inga biverkningar. Sist tyckte apotekaren att jag skulle fråga min dr. om Sifrol i stället. Hon sa att den var mycket bättre....

2011-05-31 @ 12:47:05
URL: http://www.petiteyekiss.blogspot.com
Postat av: matti

Hej,

Du skriver att benen kokar. Menar du att dom känns jätte varma innuti med är normalvarma utanpå?

Så är det för mig, men neurologen jag besökt hade inte hört att rls kunde kännas så..

2011-07-26 @ 01:33:20
Postat av: Anonym

RLS ja -har provat sifrol mot mina myrkrypningar! Men fick svår magkramp i övre delen av magen, så det var inget för mig. I stället har jag upptäckt att Tramadol fungera bäst. Tar en tablett 50mg ca. Kl.1600

Då får jag sova, utan att benen gör mitt liv till ett hevete!

2011-09-05 @ 17:15:51
Postat av: sofie

Intressant att läsa att andra har samma problem som jag. Jag har restless legs sedan ett par år, ibland tycker jag att nervpirret också går upp i arm och hals.Jag äter en Sifrol varje kväll och när jag t ex ska flyga och håller det därmed i schack, men är lite orolig för att medicinen så småningom ska sluta verka (?). Skulle gärna vilja få tips om vad man kan försöka ta i stället -har hört något om en vitamin... Men vilken?

2011-10-08 @ 01:23:28
Postat av: Thomas Schön

Ja, Sifrol är bland det bästa som hänt mej.

Fick tipset av en bekant som också led av restless legs och bad min husläkare skriva ut en låda 0,18mg.

Tror inte det är svårt att få det utskrivet eftersom min husläkare är väldigt försiktig när det gäller sånt.

Några bieffekter har jag inte upptäckt.

Det tar dock några timmar för tabletten att verka, så man bör ta den direkt vid minsta tecken på en attack.

2011-11-13 @ 02:03:58
URL: http://thomasschon.se
Postat av: Göran Ekström

Jag fick diagnosen Parkinson för 5 år sedan. Äter nu Madopark och Sifrol(3,15mg/dygn). Har mycket lite besvär av biverkningar. Vad jag känner av är följande:Plötsligt insomnande. Inte så plötsligt dock att det sker helt okontrollerbart mot min vilja. Krävs att jag sluter ögonen. Tror inte att det kan hända under bilkörning om jag skärper mig.Lågt blodtryck. Blir lite snurrig när jag reser mig häftigt.Litet problem.Uppsvullna fötter. Stödstrumpor hjälper. Viktuppgång. Har gått upp 5 kilo sedan jag började medicinera. Har aldrig hallucinationer, okontrolerade rörelser, förvirring, spelberoende.Ökad sexualdrift.Vet inte. (Men är detta i så fall en biverkan eller ett bonus.)Har röda irriterade ögon. Vet inte om detta beror på medicinen. Frutom medicinen äter jag sedan flera år tillbaka äter jag 125 gram båbär/dygn.och ca. 200 mg Q10. Tror att jag mår så bra tack vare detta.

2012-01-02 @ 19:42:41
Postat av: Anonym

Intresant att läsa det ni skriver om sifrol ,tar det som förstärkning till levodopa eller madopark .Har så hjort i drygt 10 år.Nu har det börjat påverka synen,skulle kunna vara med på tv i programmet om spöken ja är aldrig ensam om inte annat så kommer min gamla jaktkompis taxen Ali och hälsar på.Dom värsta biverkningarna dom hemska mardrömmarna har slutat.Jag tar 3 om dan +5levodopa+ en folasin och en b 12 .en annansak som hänt är sen jag började ta medesin mot parkingson, har jag mycket mindre migren.Det var intresant att läsa vad ni skrivit.Nu börjar jag skaka ock då blir det svårt med datan,så nu hägrar sängen God natt på er alla.

2013-01-28 @ 22:21:49
Postat av: B.Bergman

Hej.Har också myrkrypningar i benen,och tagit 1 tab mot natten Sifrol 0,18.Men nu tycker jag inte det hjälper längre ,visserligen vaknar jag utan att det kryper i benen, men sömnen är rubbad, får ej sova en enda hel natt.Har även börjat må illa av dem.Läste att intag av sifrol ska även ögonen kollas regelbundet ...det har ingen nämnt till mig.Lite otäcka biverkningar tycker jag.Får nog pröva nå annat för insommning eftersom sömnen är störd.Hoppas det hjälper dig bra.

2014-02-06 @ 08:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0