"Kalldrage 2011"(ja, har lärt mig att det ska vara utan T på slutet)...

Maken hade fått för sig att förarmötet var kl 8.00 så därför var vi uppe med tuppen.. eller snarare före tuppen! Jag hämtade Agge och Christer med Forden strax efter sju och sedan tog vi oss med PV:n till Nailheads lokal där vi upptäckte att förarmötet var 8.45! Hm, vi hade ju kunnat sova en halvtimme extra.. Gäsp!

Nåja, nu var vi ju på plats och det började ramla in mer och mer folk och fler och fler bilar parkerades utanför.


Rallyt anordnades av UVS, Umeå veteranbilsällskap.


Fina vännen Agge tillsammans med Olle, en riktig veteran!








Vi fick startnummer 16, en "gps-lapp", en svarstalong och en karta. Klockan 9 gick starten och det var 49 deltagande ekipage.


Här vinkar Dan iväg bilarna.


Jag och Agge bänkade oss i baksätet och började värma upp stämbanden inför vår paradsång: "Vi har det bra, vi här bak i bilen"...


Och därframme satt chauffören aka maken samt kartläsaren Christer.


Rallyt tog oss in på småvägar som inte ens trodde fanns och 20 kluriga frågor fanns utposterade med jämna mellanrum. Och frågorna var av varierande sort, inte bara frågor om bilar utan även om kändisar, kakrecept och kattraser.

Använde Carros gamla systemkamera under färden och här lyckades jag få fokus på bakgrunden istället för på Brad Pitt, som karikatyren föreställde!! :o)


Vi fick även köra på en mötesfri sträcka, en smal kurvig väg och där drog vi på lite extra! Blev dock tvärnit inför en uppförsbacke då en bil stannat mitt i backen. Men de tog sig upp och vi kunde fortsätta färden till isbanan. Jag och Agge hoppade ur, drack lite kaffe och choklad och passade på att fota när våra män körde runt banan.






Som ni ser på bilderna så var det en underbar vårdag, strålande solsken och -7 grader. Helt perfekt!!


Det ångade som tusan när vi körde över älven, skitcoolt!! Det var häftigt att se och jag önskar att vi stannat till där. Men istället fick det bli ett foto taget från bilen.


Halvtidsvila blev det på bygdegården i Stärkesmark. Där fick vi "stärka" oss med varmkorv, macka och kaffe eller te.




Här ses en del av bilarna på parkeringen vid fikapausen.


Här står 3/4 av vårt ekipage, i väntan på "andra halvlek"!


Var i närheten av en bloggkompis trakter, men hann tyvärr inte stanna och säga "hej"! Eller, kanske är det inte just detta Västerås som hon bor i närheten av??!! ;o)



Inget äventyr utan missöden. Vi hamnade bakom en Saab, en tvåtaktare och precis då började det lukta bränt. Vi skyllde naturligtvis på bilen framför, men sedan såg jag att det började bli lite dimmigt vid knäna på dem därframme. Några sekunder senare började det bolma ordentligt vid instrumentpanelen. Hm, det verkar brinna någonstans! Vi tvärnitade, slog av bilen och maken drog bort pluspolen i batteriet. Tydligen blev det någon kortslutning och resultatet blev en kabelbrand. Men allt gick bra och vi kunde fortsätta vår resa. Och vi bad "i tankarna" Saabägaren om ursäkt för våra orättvisa beskyllningar! :o)


Vi fick även åka på en rallycrossbana och det var skitkul. Synd bara att man inte kan fånga farten med kameran!


Slutmålet var Vegaskolan i Vännäs. Där fick vi en supergod middag(som jag som vanligt glömde fota!) bestående av kyckling och rotfruktsgratäng med god sallad och bröd. Vi kom på 10:e plats på tipsrundan och belöningen blev en ost, Norrglimt(f d Krutrök) och en plakett. Osten fick Agge och Christer ta med sig hem, som tack för att de hängde på oss den här dagen.

Strax efter fyra var vi på hemväg och solen började så sakteliga gå ner bakom horistonten.


Det var en kul dag och kvällen fortsatte hemma hos oss. Strax efter åtta på kvällen gick de andra in på stan, till Lottas, men jag valde att stanna hemma. Jag var ordentligt slut i nacken och kände att jag inte ville påfresta den något mer. Jag lade mig på spikmattan och slocknade som ett ljus.

Jag kände mig utvilad när jag vaknade i morse. Mår även hyggligt i nacken, tack för det. Nu blir det slöande fram till två då det är dags att göra sig i ordning för afro-dansen halv tre. Ska bli skönt att skaka om kroppen lite efter allt sittande igår!

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Vilka vackra vinterbilder och många snygga bilar :)

2011-02-13 @ 12:30:37
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Monica

Vilken härlig dag och snacka om tur med vädret! Väldigt vackra bilder!

2011-02-13 @ 12:56:16
URL: http://hassedotter.wordpress.com
Postat av: Britt

Vi hade också toppenväder igår och cirka -9 grader på dagen. Idag är det kallare...-20 grader fortfarande trots att klockan är 13.00. I morse var det -26 grader. Brrr!



Vad kul att se alla de gamla bilarna. När jag var barn hade ju nästan alla en PV, Amason, SAAB V4 eller liknande.

2011-02-13 @ 13:06:58
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: litentanta

Vilken härlig dag ni verkar haft och det är så mysigt med alla fina bilarna! Våren är på gång, helt klart, ska masa mig ut och insupa lite sån där "luft" någondag tror jag ;)

2011-02-13 @ 14:27:19
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Anonym

Wow!! Vilken dag!

2011-02-13 @ 15:16:06
URL: http://kvinnanmedkoftan.blogspot.com/
Postat av: Svorskan

Vad mysigt! Jag känner mig nästan tillbaks i barndomen och jag har ingen aning om varför. Det måste vara fotona på bilarna. Och vädret, snö och sol och termos och... naturen som ser så härlig ut.

2011-02-13 @ 15:38:18
URL: http://svorskan.se
Postat av: Kristina

Så härligt ni verkar ha haft det och vilka fina bilder. Vackert är det. Skönt att din nacke återhämtar sig. Kram

2011-02-13 @ 15:45:14
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Monica

Sv: Ja, helt klart! Jag tror att jag har gjort ett bra val när det gäller träning, för det är lätt att strunta i nåt som inte är så roligt enbart för att det är jobbigt. Afron kommer jag definitivt att fortsätta med för det är verkligen skitkul!

2011-02-13 @ 19:25:00
URL: http://hassedotter.wordpress.com
Postat av: Mamma J

Åh, det låter verkligen som en toppendag på alla sätt och vis! Men, haha - en vacker vårdag säger du och minus 7 grader i samma andetag, för en annan så kallas det för VINTER ;-)... Efter den redogörelsen och du skrev att klockan var fyra, så tänkte jag först: Va´?! På natten?! Det kändes som om ni hann med så väldigt mycket igår :-).

2011-02-13 @ 22:25:54
URL: http://mammanj.blogspot.com
Postat av: Cina

Mmmmm. Det låter och ser ut som en härlig dag! Fina bilder!

Kram!

2011-02-14 @ 08:37:23
URL: http://cinaslada.blogspot.com/
Postat av: Bara Jag

Vilken massa coola bilar!!



Kram!

2011-02-14 @ 11:35:47
URL: http://blogg.rhode.se/
Postat av: Ia

Fy vad Du hann reta upp mig ;)

2011-02-19 @ 10:58:42
URL: http://kajsalisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0