Lågtryck vs högtryck...

Jag är tjatig. Ni får stå ut! Ni som läst här länge vet redan detta. Jag gillar högtryck. Oavsett vilken årstid det är. Och följdaktligen ogillar jag lågtryck!

Just den här speciella årstiden, senhösten. Ja, då betyder högtryck klar kylig luft. Inte som på sommaren då det mer handlar om den där "ryssvärmen", som alla vill åt! Varmt så in i bomben m a o!

Har ingen längtan efter plusgrader, men om nu någon mot förmodan skulle bjuda mig på en vecka i ett varmt land(med högtryck liksom!) så skulle jag tacka ja. Hellre än att stanna i det här lågtrycket.


Men jag skulle inte sätta egna pengar på en sådan resa. Sol och värme vill jag hellre ha i vår och sommar. Nej, min kropp längtar faktiskt mest efter minusgrader just nu.

Det är så roligt att se alla FB-statusar som handlar om vädret. Vissa älskar den här värmen som är nu och andra, som jag, avskyr den. Vissa längtar efter att åka iväg till ett varmare land, medan andra, som jag, längtar efter frostiga, kyliga, men gärna soliga dagar. Jag gillar snön och kylan, trots att jag ofta får mer värk under vintern och att det är obehagligt lätt att halka och göra illa sig i nacken.



Tänk, vad olika vi ändå är! Och tänk, vad mycket fokus vi lägger på just vädret. För om vi tänker efter.. Vi har mest bara "vanligt" väder, inget extremväder som ger orkaner, jordbävningar, översvämningar eller torka i den omfattningen att det gör människor hemlösa eller rent av dödar dem.. Vi har ett väder som jag misstänker att många, i andra delar av världen, gärna skulle byta till sig.

Framför allt så har de allra flesta av oss här i Sverige ett varmt hem, en säng att sova i och vi har mat på bordet. (Att det finns människor i vårt land som inte har det.. det är faktiskt en stor skandal! Och det tål att diskuteras, men det får bli i ett helt annat inlägg.)

De flesta av oss har aldrig upplevt svält, de flesta av oss har inte ens behövt vara utan mat och dryck i ett dygn. Vi har vatten i våra kranar och en av de få gånger vi upplever "riktig" törst är nog när vi måste fasta inför en provtagning eller en operation. För då håller man på att "dö av törst", vilket ju egentligen är väldigt långt ifrån sanningen. De flesta av oss har ingen aning om hur det känns att lida av törst, att inte hitta vatten pga torkan och att inte veta om det vatten man till slut hittat kanske är fullt av bakterier. (Det sistnämnda fick Östersunds- och Skellefteåborna känna på när deras vatten var angripet av just bakterier. När de tvingades koka allt vatten innan användning. Det blev nog en aha-upplevelse, tror jag. Vi är nog många som skulle behöva uppleva något sådant för att uppskatta hur bra vi har det, att bara kunna dricka direkt från kranen)

Otaliga människor lever med en ständig rädsla. Att de ska behöva se sina barn tyna bort och dö svältdöden. Att de ska bli våldtagna och sedan förskjutna pga det. Att de ska bli skjutna. Att de själva ska dö. För vem ska då ta hand om barnen? De balanserar sina liv på en svärdsegg varenda dag. Och det är nästan aldrig upp till dem själva huruvida de överlever dagen eller ej.

Det finns många behjärtansvärda organisationer/föreningar att stödja, alla är kanske inte lika välkända som Röda Korset eller Läkare utan gränser, men det betyder ju inte att de inte jobbar lika hårt för sin sak. Så gå in här, leta reda på en lämplig organisation och skänk en slant!



Kommentarer
Postat av: Kristina

Först angående halkan - använd broddar! Sen angående vår välfärd så har du så sant i det du säger, vi har det så oförskämt bra här i Sverige, i alla fall de flesta av oss. Men man blir lätt hemmablind och klagar över små struntsaker.

2011-10-19 @ 19:20:42
URL: http://mammispammis.se
Postat av: Gun

Ja, vi har det verkligen bra här som kan bekymra oss om vårt vanliga oftast ofarliga väder. Jag bryr mig mindre om vädret ju äldre jag blir och nu kan jag till och med njuta av en promenad i regnet ibland.

2011-10-19 @ 19:21:25
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Håller mig till samma väderlek som du! Varför slicka sol i värme när man kan åka slalom i kyla liksom :-)

Tack för att du erbjöd mig hjälp idag - min moster tog vägen förbi och dumpade biljettpengar :-)När ska vi fika? ;-)

KRAM!

2011-10-19 @ 23:43:34
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: Laila

Väntar på den riktiga kylan som för med sig snön, inte slabb. Fast den kan få vänta en månad. Å fram tills dess kan det få vara lite småkyligt med sol och vackra höstfärger. :-D

2011-10-19 @ 23:53:05
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Postat av: krulli

Ja vi har allt mycket att tacka för!

En av anledningarna till att vi pratar mycket om vädret är nog just för att det är så... normalt/lagom... vi vill göra det viktigare kanske?

2011-10-20 @ 18:49:40
URL: http://krulli.se
Postat av: Marie-Louise

Ja vi är väldigt upptagna med vädret faktiskt. Men det kanske inte är så konstigt när det kan växla så snabbt. Men vi som har ett varmt hus/lägenhet och en säng att sova i behöver ju inte bekymra oss att för mycket över vädret, egentligen... Kram

2011-10-20 @ 21:06:16
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Britt

Jag tror att vi som präglats av snö, kyla och långa vintrar från barnsben alltid längtar efter en ordentlig vinter.

2011-10-21 @ 11:25:48
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Kristina

Härligt att få läsa ett långt inlägg från dig och med många kloka tankar. Stor kram från en tröttis

2011-10-21 @ 23:48:11
URL: http://ruach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0