Ondska...

I förmiddags lyssnade jag på när Micael Dahlén berättade om sin nya bok, "Monster", i vilken han intervjuat och skrivit om fem av världens värsta massmördare. Han ville bl a veta vad som gjorde att dessa människor, som gjort dessa otänkbara gärningar, har så många fans och får säckvis med brev sända till sig. Det var otroligt intressant!

Dessutom ville han förstå varför han själv, och många av oss, fascineras så av mördare. I filmer, i böcker, på löpsedlar.. Han gjorde ett experiment. Han gav tusentals människor runtom i världen en uppgift. Han bad dem skriva upp var och när de stötte på en "mördare".. i nyheter, i tidningar, i tv-tablån osv. Och oavsett var någonstans dessa människor befann sig så stötte de på "mördare"(verkliga eller påhittade) i snitt 17 gånger i veckan! Det är mycket det! Så den boken vill jag läsa. "Monster" alltså.

En bok som jag aldrig skulle betala något för är Jackie Arklövs bok. Jag vill nämligen inte betala ett öre till honom. Han ska inte kunna tjäna pengar på sina gärningar, han ska i allafall inte få mina pengar. Om han hade skänkt alla intäkter till Brottsofferföreningen.. då hade jag köpt boken direkt.

Däremot skulle jag vilja läsa vad han skriver. Kanske för att kunna förstå hur någon kan utföra sådana handlingar som han gjorde i Bosnien och i Malexander. Återigen en fascination över hur en människa kan gå över gränsen, en gräns som vi andra tycker är klar och tydlig. Man ska inte döda. Punkt slut. De flesta av oss är emot dödsstraff också. Det är ju definitivt ett planerat mord. Vem ger dem rätten att avsluta någons liv? Jag får fortsätta grunna på detta. Jag återkommer en annan dag. När jag inte är lika trött i huvudet som idag.

Avslutar det här o-roliga inlägget med några frostiga bilder från promenaden idag:
















Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Ja, den där monsterboken lät väldans intressant...



Vackra bilder!

:-)

2011-10-29 @ 14:38:06
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0