Social interaktion...

Läste hos MammisPammis om Självutnämnda elitister och började fundera..

Varför låter man en grupp människor utnämna sig själva till "eliten"? I skolan eller på arbetet. Och varför tycker man att de är lite ballare eller lite duktigare än dem själv? I skolan tillhörde jag inte den grupp människor som kanske skulle kunna omnämnas "det coola gänget". Jag var noll intresserad av smink och mode. Spelade mest fotboll på rasterna tillsammans med killarna och likasinnade tjejer. När jag blev äldre satt jag ofta på festerna och surrade med grabbarna, medan alla tjejer trängdes på toan för att sminka sig! :)

Tänkte vidare.. och kom att tänka på tv-programmet Big Brother. Jag tyckte att det var ett otroligt spännande socialt experiment.. Och nu menar jag det allra första Big Brother(det utan en massa sprit och knul..de i livesänd tv).

Att bli instängd med ett gäng okända människor utan input utifrån. Jag hade gärna varit med, men inte velat att det sänts ut live på tv. Däremot hade jag gärna velat se mig själv på film, se hur jag betedde mig och vilken plats jag skulle fått i hierarkin därinne. Jag hade säkert kunna lära mig massor om mig själv och andra. Förmodligen hade vissa av mina mer oangenäma sidor också visats upp, då jag troligen inte kunnat "hålla masken" i alla dessa dagar.

Jag tror att mycket handlar om en själv, sin egna självkänsla, vilken människoattityd och vilka fördomar man har. Och, sist men inte minst, hur man låter sig behandlas av andra.. Ibland är det lätt att "skylla" på andra när man egentligen borde rannsaka sig själv! Men det är en svår och jobbigt resa att göra. Precis som Angelica Freij gjorde i BB. Vilken resa hon gjorde, den clownarbetande sexbarnsmamman som vann allt och kom ut efter 100 dagar!

Men hursomhaver så är det ett otroligt intressant ämne som jag skulle kunna läsa mer om och som jag älskar att diskutera kring.. Kanske skulle jag göra som en kollega gör, ta och läsa en kurs i psykologi.. helt enkelt för att det är ett så spännande ämne! :)

Här har det varit, och är fortfarande, ett otäckt väder. Stormvindar och blöt äcklig snö. Skulle ha behövt dra med fönsterskrapan på UTsidan av fönstrena som blivit igentäckta av det eländiga vita.


Jag föredrar dock en något kallare variant av det vita! Bilden tagen i Yrttivaara.


Tog en tur till fina Kristina, som jag inte träffat på flera månader! Oj, vi hade mycket att avhandla! Och jag köpte ett jättefint armband till mig själv! Hon är så himla duktig på att göra fina saker med pärlor.


Och jag insåg att det passar ihop med mitt örhänge. Färgen på örhängets pärlor är nästan identisk med pärlorna i armbandet.


För Anders, Johanna och Nina gällde "Kalldragé". Umeå Veteranbilsföreningen hade sitt årliga vinterrally. Johanna och Nina fotade och Anders var funktionär. Tur att värsta ovädret drog igång först på eftermiddagen. Anna åkte till en kompis på sleep over och kom hem i morse.

Just nu är Anders och Johanna i källaren för att försöka framkalla en film. De har gjort tre förstorningar av färdiga negativ som vi fått av Nils-Harald, vår framkallningsmentor! :) Så här blev bilderna, varav det "randiga" är en testbild(olika exponeringstider.. tror jag!):


Själv ska jag försöka tota ihop en top till mig. I ett liknande tyg som jag sydde Johannas klänning i. Har inget mönster så här improviseras hejvilt. Har dock lärt mig en viktig grej av kära mor. "Alltid stryka sömmarna så fort de är sydda". Jopp. Så mycket enklare vissa saker med klänningen hade blivit om jag "plattat" till sömmarna med järnet först! :)





Kommentarer
Postat av: Selma

Man borde faktiskt läsa mer kurser i sådant som intresserar en.

2012-02-19 @ 17:18:58
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Kristina J

Ja det är faktiskt väldigt intressant att fundera över vad som händer med människor när de är i grupp. Jag tyckte också att Big brother var ett alldeles fantastiskt experiment när det sändes första gången, synd att det urartade.

2012-02-19 @ 19:17:44
URL: http://mammispammis.se
Postat av: Gun

Jag såg Big Brother igår, men tycker också att det urartat och blivit ganska jobbigt att titta på. Annars tycker jag också psykologi är kul och skulle kunna tänka mig att läsa en kurs bara för att det intresserar mig.

2012-02-20 @ 08:50:54
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Britt

Psykologi, sociologi och pedagogik är de ämnen jag skulle kunna grotta ner mig mer i. Vi människor är verkligen intressanta på alla sätt.

2012-02-20 @ 16:55:48
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Kristina

Man kan alltid iaktta sig i hur man bli i okända grupper, vilken roll man intar. du rä så kreativ. Nu stjäl jag bilden av armbandet då jag glömde fota det. Såg du min fråga på fb om kreativ kväll Kram och tulpanerna är fortfarande så fina

2012-02-20 @ 21:42:24
Postat av: Anna

Fan Pia, skrev ett långt inlägg här men min dator lever ett eget litet liv ibland o tog bort allt jag skrev :( Nå tar igen lite av det.



Etik- Jo det är verkligen ett intressant ämne, kul med ombud det ska jag tipsa vår verksamhet om.

BB- Där ar vi samma tankar, skulle oxå kunna vara med förutom att det sänds ut i t men just för att ta reda på vilken plats man skulle ta i gruppen, sen ens eget minspel, kroppsspråk, där kan nog ens värderingar verkligen komma att testas.

Röklukten i näsan- Jo jag vete fan vad det är, det känns som om nån ställer sig och röker brevis mig alltså. Tänkte först på min pappa, vill han göra mig uppmärksam på nått eller? Men det finns förklaringar till det med, som sagt, långa perioder av att man utsätter sig på allergier (jag har ju pälsdjur och är egentligen allergisk) sjuka hus, stress, och det sista allvarliga var tumörer. Men det blir alltså en felaktig luktbild som sänds till hjärnan. Skuylle ju varit på måndag till läkaren men var sjuk så det blir nu på fredag istället :)

2012-02-21 @ 20:48:19
URL: http://wiccans.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0