Bokfrågor...

Lånade nedanstående bokfrågor av Mammis Pammis

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
"Händelser vid vatten" av Kerstin Ekman. Jag bara fullständigt avskyr boken. Fattar inte riktigt varför! Men den var för mörk, för djup, för konstig, för mycket helt enkelt! Läste den när jag köpt den och tvingades läsa den en gång till när jag hade en uppgift i skolan.

Sedan kom jag och Stieg Larsson inte överens när det gällde bok 1 av Milleniumtriologin. Jag läste de första hundra sidorna, dötråkiga!! Fem gånger tog jag den från bokhyllan och försökte ta mig igenom den. Alla sa "i mitten av boken börjar den bli bra". Sånt funkar inte för mig. Om jag måste läsa hälften av en bok innan den börjar bli bra, ja då är det fasiken ingen bra bok! Så.. jag såg första filmen och sedan läste jag bok 2 och 3 istället. Och de var bra böcker! :)

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Marlo Morgans "Budskap från andra sidan". En amerikansk kvinna får en inbjudan att följa med en isolerad stam nomadiserande aboriginer på en vandring och går i fyra månader genom vildmarken med det Äkta Folket. Fantastisk bok som jag rekommenderar till alla som vill ha ett boktips! ;)

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
"Det" av Stephen King. Sedan kan jag bli skrämd av dokumentärböcker, som beskriver en verklighet som jag inte vill ska få existera. T ex trafficing.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag har tillverkat och köpt otaliga bokmärken, men har svårt att hålla reda på dem. Gör faktiskt "hundöron" i egna böcker, men aldrig i lånade böcker.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Jag måste läsa innan jag somnar, hur trött jag än är! Förut läste jag även på bussen till och från jobbet.

6. Vilken var den första bok du läste?
Jag minns tyvärr inte vilken bok det var, men böckerna om Katitzi var jag oerhört förtjust i.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Förr avskydde jag pocket. Sedan insåg jag att jag fick rätt många pocketböcker för samma pris som en inbunden bok. Men nu har ögonen börjat tjorva(ålderdomen!) så nu ogillar jag vissa pocketböcker och deras yttepyttelilla text! ;)

8. Vilken bok läser du nu?
Ingen. Men ikväll öppnar jag pärmarna på Camilla Läckbergs nyaste. Som jag fick i julklapp av maken.

9. Och vilken sida är du på?
-

10. Brukar du lämna ”kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Jag läser mest när jag lagt mig för natten och jag äter inte liggande i sängen, så.. Göra noteringar i böcker? Ja, det har hänt, men då är det en "klokbok" med tänkvärda ord o dyl. Saker som jag vill minnas.. T ex i boken "Munken som sålde sin Ferrari".

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, definitivt. Omslaget är det första jag ser och det avgör om jag överhuvudtaget lyfter upp den för att läsa på baksidan. Så ytlig är jag! Hahaha..

12. Sidantalet, då?
Numera kan jag nog avstå att köpa/låna en tegelstensbok eftersom mina botoxade tummar inte gillar att hålla upp så tunga böcker.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Men, näää.. Finns det verkligen folk som gör så??

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Marlo Morgan "Budskap från andra sidan"
Gunilla O Wahlström "Boken om Kirre"
Jean-Dominique Bauby "Fjärilen i glaskupan" 
Robin Sharma "Munken som sålde sin Ferrari"

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Ingen olycka, men nog har jag åkt en hållplats för långt då jag varit för "inne" i boken för att komma ihåg att "plinga".

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Förut var jag "manisk", hade nästan 800 böcker i min bokhylla. Inför flytten från hus till lägenhet valde jag ut de böcker som jag verkligen ville ha kvar, bl a de böcker som noterats vid fråga 14.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Nej. Boken ligger ju på nattduksbordet och väntar på att det blir läggdags!

18. Just det, läser du i badrummet?
Nej. Är svårt att duscha och läsa samtidigt.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag önskar att jag hade kommit på det när jag växte upp och bokbussen kom till byn. Då lånade jag ca 30 böcker varannan månad! Däremot hade jag ett kartotek för de böcker jag hade i bokhyllan.

Men sedan vi flyttade så har jag inte gjort något kartotek, så det ligger på min Att-göra-lista! ;) Jag är dock en sådan person som läser böcker för stunden. Jag samlar på fakta och på ord, vilka ord används i olika situationer. Det är bara ett fåtal böcker som sätter sig "i bröstet", böcker som jag minns från pärm till pärm.



Kommentarer
Postat av: Selma

Jag som formligen älskade "Händelser vid vatten". Jag läser den gärna igen och igen.

2012-01-02 @ 13:40:17
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Kristina J

Kul att läsa dina svar!

2012-01-02 @ 18:50:14
URL: http://mammispammis.se
Postat av: Britt

Jag bläddrar aldrig fram till slutet..men däremot bläddrar jag fram för att se hur långt kapitlet jag läser är...om jag ska stanna eller fortsätta.



På vintern är jag också oftast en sängläsare...men på sommaren läser jag på stranden, balkongen och lite andra ställen.



Säger som Selma...jag älskade också Händelser vid vatten.

2012-01-03 @ 20:17:13
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Cina

"Budskap från andra sidan" är min absoluta favvis! Toppenbok som jag tryckt i händerna på många. Man måste nog vara "lite mottaglig" för att gilla den.

2012-01-08 @ 20:29:21
URL: http://cinaslada.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0