Jag tänker på...

... alla dessa människor som som måste starta 2010 med att bli utförsäkrade från FK! 

Rehabilitering och sund arbetsträning är jättebra, men det är ju där felet ligger. Människor får ingen möjlighet, att i sin egen takt, ta sig in i arbetslivet igen. Det är liksom allt eller inget som gäller! 

Jag tänker också på de människor som har deltidsarbete eller som går på timlön. Där gäller också allt eller inget. Att jobba lite premieras inte; nej, det är heltid som gäller. Och om inte det går, ja då ska det stämplas på heltid.

Våra skyddsnät blir glesare och glesare, klyftorna mellan rika och fattiga ökar.

Det görs skattesänkningar för oss som har jobb. Alla vill vi väl gärna ha en hel del kvar i våra börsar efter att skatten är dragen, det är väl inget konstigt i det.

Men det jag motsätter mig mot är att det ska ske på bekostnad av ovanstående människor. Det är att "sparka på dem som redan ligger". Jag kan klara mig utan dessa sänkningar; jag har ju i allafall ett jobb att gå till och har en 25%-ig sjukersättning som, än så länge, inte dragits in.




Kommentarer
Postat av: Monica

Du har helt rätt, det är för jävligt! Men det kan vi tacka vår nuvarande regering för, dom som verkligen bryr sig om folket... Jag kan bara säga att se för sjutton till att den här regeringen försvinner vid årets val!

2010-01-02 @ 12:18:04
URL: http://hassedotter.blogghavet.com
Postat av: Britt

Det märkliga är ju att folk med fast jobb ska behöva säga upp sig trots att de kan komma tillbaka till sina jobb på heltid, men inte på ett år utan 2. Då ska man säga upp sitt fasta jobb, söka något annat att arbeta med (som man inte är utbildad till) vilket ger lägre lön, för att sedan efter 1 år kunna söka sig tillbaka till det jobb man hade från början. Arbetsgivaren ska då lyckas anställa någon ny lika kvalificerad på den tjänst man sa upp sig ifrån...vilket kanske inte går och företaget får själva utbilda? Det här slår ju åt alla möjliga håll. Helt ogenomtänkt förslag.



Jag har än så länge inga roblem och får komma tillbaka som jag vill i början...fast bara 1 timme om dagen. Än känns det inte riktigt som om jag är tillbaka. Ska börja med att hälsa på oftare nu när det blir vardagar för att känna efter hur det går.

2010-01-02 @ 12:48:32
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Ylva

Jag får se hur det går med min 50%-iga sjukskrivning. Psykiatern brukar vara bra på att skriva intyg och säger att FK tar ganska allvarligt på psyksjuka människor, så jag hoppas på fortsatt ersättning.

2010-01-02 @ 12:52:17
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag tycker också det är synd för de människor som kanske verkligen inte kan jobba eller som inte får någon hjälp tillbaka utan som bara kastas ut.

Dock så är jag, för MIN EGEN del, glad över de hårdare reglerna. Jag har haft FK så länge och under alla år så har dom bara struntat i mig trots att jag velat ut och haft mål och drömmar med mitt liv. Men nu äntligen händer det saker. För första gången så har vi en långsiktig planering för hur jag ska bli självständig. Har aldrig mått bättre!

Men det är dessvärre alltid människor som hamnar i kläm.

Kram

2010-01-02 @ 13:00:52
URL: http://hundramil.blogspot.com
Postat av: Kristina

Ja,man lider med alla som inte fångas upp och där man ej tar hänsyn till läkarintygen.Det är bara vara tacksam att man är i potten full sjukpension även om jag sörjt över det många gånger. Hoppas att det ska lösa sig för de som råkar illa ut.

2010-01-02 @ 14:35:01
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Monica

Sv: Hej Pia!

Kul att du har hittat in till min blogg och tack för att du har läst de här gamla inläggen också. Ja, lite språkpolis är jag allt, men som du säger, jag har inte rätt att klaga på dem heller och jag vet att alla inte klarar av att skriva korrekt, jag känner många med läs- och skrivsvårigheter.

Nä, nuvarande regering var inte nåt jag har röstat fram heller, jag är sosse i själ och hjärta! Jag har inte råd med nåt annat…

Hoppas du tittar in på min blogg fler gånger, jag kollar din varje dag, tycker om ditt sätt att skriva.

Ha det bra!



2010-01-03 @ 14:24:58
URL: http://hassedotter.blogghavet.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0