Rapport från nybörjarresenären...

Det har tagit lite tid att räkna ut hur jag skulle få in alla bilder från digitalkameran in i datorn.. Jag brukar ju ha assistans när det ska göras, men den här gången fick jag kämpa helt på egen hand!! :o)

Här kommer sålunda en liten reseberättelse från Turkiet, eller rättare sagt den börjar på ett växlingskontor, liknande den här nedanför.


Alltså, nybörjarresenären tar sig ner till Forex för att växla till turkiska lira.. Ja, jag vet NU att man helst ska ta ut pengar i det landet man ska åka till, men jag kände mig lite osäker och tänkte: har jag börsen full så klarar jag mig! Pratade mycket med killen i kassan om att vi skulle till Turkiet och att det var första gången osv osv... Fick mina "lira" i en gul plastmapp där det står så käckt "VARNING! Hantera dina pengar diskret så att obehöriga ej ser".. Är det månne därför de gjort plastmapparna KNALLGULA!!!! Herregud, de syns ju från månen!! Diskret, my ass!!

Sagt och gjort, den 16 juli satte vi oss(jag och dottern J) på planet med destination Antalya. Kom fram vid 4-tiden och hoppade på bussen som skulle ta oss till Alanya och hotell Gallion på Atatürkgatan. Vi satte oss längst fram, bakom chauffören, och spände fast oss. Samtliga i bussen slocknade som ljus. Utom jag.. Jag vet vad ni tänker: "chauffören då?".. Ja, det var knappt att han höll sig vaken.. Det var DÄRFÖR som JAG inte vågade somna.. Satt beredd att lappa till honom ifall om han skulle börja dra sig för mycket åt någon sida.. Det hände flera gånger att jag såg att ögonlocken mer och mer började falla ihop. Då harklade jag mig högt och ljudligt och då vaknade han till och styrde bussen rätt på vägen.. Jag var faktiskt livrädd.. Tyvärr kunde han mest bara turkiska så jag kunde inte direkt hålla någon konversation med honom, vilket hade varit det bästa!

Nåja, vi kom fram till slut och blev avsläppta vid vårt hotell. Gick in och träffade snubben i receptionen. Tog fram mina "lira" och ville betala för AC, säkerhetsskåp och kylskåp. Då undrade han: "What´s this?".. Hm, vad menar han?? Turkiska lira såklart, tyckte jag.. "No!" sa snubben.. "Yes" sa jag.. "No" sa snubben igen och då ville jag åka hem!! :o(

Det visade sig att Forex-jäveln hade gett mig fel valuta(nu vet jag att det var bulgariska lev). Vad skulle jag göra?
    
                                                                                                                        

Vi gick i allafall upp på rummet med vårt bagage och där deppade vi en stund. Ena sängbordet var av plast, en fruktansvärd tavla(se bild) med en flicka vars ögon verkade följa oss hela tiden och turkisk MTV.. Yippie! .. not...



Vi tillät oss att deppa i en halvtimme ungefär sedan bestämde vi oss för att gaska upp oss.. Nog skulle det här bli bra.. Vi stegade ner till Kleopatrastranden och ringde kära mor och sa: "allt är toppen, inga problem, varmt och skönt".. :o) Sms till maken/pappan hemma.. Mamma är uppe före tuppen, men det är inte maken, därav sms:et!

Gick i allafall till ett växlingskontor(har naturligtvis lärt mig nu att man ska gå till PTT=posten för att växla!) och där var de ungefär lika förvirrade som jag.. Men jag fick äntligen lira(även om jag nu i efterhand förstått att de lurade mig på en hel del pengar) och livet kändes lättare att leva!! Shit happens, heter det ju..

Efter ca 30 timmars vakenhet slocknade vi som två Liljeholmens. Vaknade med skavsår i örat (nästa gång jag åker någonstans så tar jag med EGEN kudde!! ) och i tron om att jag hade dött under natten; så iskall var jag :o) Hade inte tänkt på att vinkla flärparna på AC:n innan jag, knappt vid medvetande, tuppade av.. med följden av att denna blåst ISKALL luft på mig hela natten.. Det var första gången i mitt liv som jag gick utomhus för att tina upp!! För på balkongen var det varmt och superduperskönt!!! :o)

Balkong med utsikt över shoppinggatan och endast morgonsol(tack o lov!!)

På andra sidan av hotell låg en minaret och jösses så chockade vi blev när vi låg vid poolen och den satte igång och ylade ut.. ja vad det nu är de ylar om!! Vi hade ju blivit förvarnade om det och tipsade om att ta med öronproppar, men.. det höll på i max 5 min och inne på rummet hörde vi det aldrig så... inte ens trafikljudet utanför störde vår sömn.. jag tror att vi var så utmattade varje kväll att vi helt enkelt bara tuppade av.. så öronpropparna fick ligga oanvända.. :o)

Måste också klämma in ett foto som jag tog inne på rummet. Detta stod uppställt på ena nattduksbordet. Hur tänkte de?? undrar man ju..


Bestämde oss för två utflykter(vilket gav gratis besök på Hamam, turkiskt bad), en Citytour och en Lazy Day Cruise. Plus att vi bokade tid för J:s nagelförlängning.. M a o dessa tre saker var det enda vi måste hålla reda på. I övrigt steg vi upp på mornarna, tittade ut och tänkte: yes, sol idag oxå!!! hehehe.. och funderade på vad vi var sugna på att göra.. Vissa dagar hängde vi mest vid poolen, andra dagar shoppade vi.. Vilket inre lugn jag fick av detta.. inte en massa "måsten" som hemma.. tvätta, städa, ut med hunden, läxor, mattider osv.. Vi åt när vi blev hungriga och drack konstant!! Vatten alltså :o) Det kändes som om de mesta av pengarna gick till denna ädla dryck, trots att vi köpte stora dunkar med vatten som vi hade på rummet. Dottern kom med den smarta idén att ställa dunkarna under AC:n vilket gjorde att vi kunde dricka steget ovanför ljummet vatten!!

Dag 3: MIGRÄN!! Troligen en kombination av solen, värmen, skavsårskudden, AC:n och allt tittande till höger och vänster!!! Men gissa hur smart jag varit??? Hade packat ned medikamenter för allt från skoskav till magbesvär, men hade endast två stycken migrän-värktabletter med mig!!! Tog den ena och när värsta värken släppt begav jag mig till Mimosa Haman för löpande band-skrubbning, tvättning, inoljning och massage! Det var den absolut bästa upplevelsen jag varit med om, i allafall i SPA-väg!! Jag var len som en bebisrumpa överallt!! Jag "lullade" tillbaka som på moln och migränen var som bortblåst! Jag rekommenderar ALLA att prova på en Hamam-stund.

Så var det då dags för vår första utflykt. Citytouren tog oss runt Alanya och Malin(vår goa göteborgska guide) berättade lite smått och gott om stan, pirater, borgen osv.. Jag tror inte att jag tog till mig allt hon sa för jag hade fullt upp med att torka svett.. jag svettades på ställen som jag inte ens visste att man kunde svettas på!!!! Någon sa att var ca 60 gr i solen just denna dag.. Puh!! Men vi såg en massa och tog en del bra bilder.. Här nedan några uppifrån borgen. Malin berättade oxå att de fängslade folk häruppe. De fick sitta tre dagar och två nätter utan mat och vatten. Sedan skulle de gå ut på en avsats(se stora bilden) och kasta en sten så långt de kunde. Träffade stenen vattnet så blev de frisläppta; om inte så dödades de!! Det var inte många promille som fixade det för det var låååååångt till havet..
         


Vidare ner till Röda Tornet där dottern var ett strå vassare än mig.. Hon trampade upp i det 30 meter höga tornet och tog några vackra bilder på vägen.
        

Och så besöket i Damalatasgrottan som är fylld med stalaktiter och stalagmiter. Härinne är luftfuktigheten 90%!!!! Precis vad man längtade efter :o)
  

Sedan blev det besök på Bazaren, hos en guldsmed och hos en mattmakare.. Hos de två senare fick vi kallt äppelte att dricka.. Mmmm, så gott det var!

På söndagkvällen sa jag till dottern: "I morgon är det båttur". och innan jag hann tänka efter... eller rättare sagt, jag tänkte nog typiskt svenskt då jag sedan sa till henne: "hoppas det blir fint väder"! Moahahahaha.. det regnar ca 11 dagar på ett år, vad är oddsen för att det ska bli dåligt väder???!!! Det roliga i allt detta var att på måndagsmorgonen var det helmulet ute!!! :o) Hemma hade man tänkt "f-n oxå, det är väl typiskt" men jag tänkte istället "så skönt, en molnig dag"!!! Men... så blev det ju ändå inte.. Två timmar senare var himlen knallblå och solen i zenit!! :o)

Vi hoppade på piratskeppet och seglade ut.. Låg på däck under ett segeltak och bara njöt av livet. De ankrade lite här o var på havet och vi fick hoppa i och guppa i vågorna.. Lunchen serverades på båten och bestod av grillad kycklingfilé och pasta.. Mmm, jättegott, som Tina brukar säga..

    



Modig turkisk badpojke med blåa Umbro-shorts med texten Norway på rumpan!! :o)

Dottern blev blixtförälskad i en av badpojkarna.. Och de har faktiskt mailkontakt med varandra nu.. Det är ju alltid roligt med den där första semesterförälskelsen..

Nog fick man uppmärksamhet därnere men jag hade så svårt att hålla mig för skratt när det kommer killar i 20-25 årsåldern och påstår att de älskar mig(är ju 40+!!). Finns det verkligen kvinnor som faller för det/tror på det??? Ja, stackarna! :o) Vi träffade bara en kille som klev över gränsen och började ta på J på ett icke-kamratligt sätt!  Grrrrr... Till den affären gick vi aldrig mer!!  Men annars så måste jag säga att vi bara stötte på artiga, trevliga och roliga turkiska människor, både män och kvinnor..

Jo förresten, jag fick en Julio Iglesias-typ efter mig när vi var på egen utflykt till Dim Cay(uppe i bergen).. Ni vet, bakåtslickat hår och guld hängade runt halsen och runt handlederna.. Hurvens, säger jag bara. Men han var, tack o lov, inte av den klängiga typen(då hade han åkt på en rak höger!) utan bjöd mig och dottern på turkiskt te och ett stort fat med frukt(han stannade inte och drack och åt med oss.. det tackade vi för!!).. Stället vi var på var jättehärligt och vi låg på mjuka kuddar i en liten flotte och guppade på smältvatten från Taurusbergen.. När jag låg i det riktigt kalla vattnet och blundade så kunde jag nästan inbilla mig att jag låg i vår lilla lagun vid älven i Norrbotten!! :o)
Ser jag inte ut att njuta för fullt??
      
 
Gällande kamelbilden så vet jag inte vad gubben lindade för band runt huvudet på mig.. Mitt stela leende inbegriper en tanke om "hur många löss är det i det här bandet??"
Men än har det inte börjat klia, så jag klarade mig nog! :o)

Det som fascinerade mig mest med Turkiet var alla svenska krukväxter i storformat! Benjaminfikus, hibiskus och andra blommor som jag väl känner igen men som jag inte kan namnet på.. Vissa palmer såg inte alla ut som jag trodde att de skulle göra; långa, smala med den typiska bladformationen högst upp. Nej, vissa såg ut som ananaser!! (heter det så när man ska böja ananas?? Hihi...
         
       


Solnedgången var ju spektakulär och fort gick det!!



Här kommer, i mitt tycke, en av de finaste bilderna som jag tagit.. Fotot av de gamla, slitna fönsterluckorna får mig att fundera över vilka som bott där och hur de levt.. Är så glad över att huset inte blivit nedrivet till förmån för ett nytt flashigt hotell!!

                     


Och så var det besöket hos nagelskulptrisen.. fina naglar á la fransk manikyr!!



Summa summarum av vår vecka i Alanya: Helt klart godkänt hotell med suveränt trevlig personal, speciellt i restaurangen. Vansinnigt god mat(vilket var lyckosamt då vi faktiskt hade halvpension). 300 meter till Kleopatrastranden och shoppingen rakt utanför.. Jobbigaste biten var(förutom strulet i början) vid flygningen hem.. Att åka över sin hemstad för att mellanlanda i Luleå, kliva av, vänta en dryg halvtimme, kliva på och flyga ca en timme till.. DET var drygt! Men en sak är säker; nog gav den här resan mersmak.. Och efter att ha sett Mamma Mia känner jag mig väldigt sugen på att få se en del av Grekland! :o)

PS. I resväskan samlade jag såklart fina stenar från Dim Cay, borgen och Kleopatrastranden... DS

 

Kommentarer
Postat av: Malin

Ojoj vilken resa ni varit med om! Och strulet m pengar blir en rolig historia ett tag efter även om jag nog vet att man inte skrattar högt när man står där själv på plats m ansvaret att lösa...Men det låter som en fantastisk upplevelse och alla de saker ni hittade på.

Härligt!

Kram kram så länge

2008-08-04 @ 13:28:50
Postat av: Ting

Vilken härlig resa!

=O)

2008-08-07 @ 17:51:34
URL: http://tingeling579.blogspot.com/
Postat av: Helena

Hej, hur är hotell Gallion? Bra service? Hur funkade städning? Fanns luftkonditionering dygnet runt, och kostade det extra eller ingick det? Hur stort ungefär var kassafack/safetyboxen? Tacksam för allt du kan berätta om hotellet då jag kanske ska boka en resa dit nu snart..



/Helena

2008-09-25 @ 14:01:06
URL: http://www.ohdarling.org
Postat av: carro

Hej...bodde själv på Gallion i augusti 2008...längtar absolut tillbaka..blir lite full i skratt när jag såg att ni ställt vattenflaskorna under ac:n...precis så gjorde vi...sen ser det faktiskt ut som om ni bodde i "vårat" rum..längst ut på hörnet på tredje våningen...vi (min särbo o jag) åker tillbaka nu i maj..ha det gott!!..förresten..kan du ge mig adressen till basaren..hamas och nagelskulptrisen?..sist vi var ner var det 40 grader varmt..vi tog oss inte långt den veckan...nu blir det ALLA turistgrejerna som går att göra..L..

2009-01-04 @ 15:38:55
URL: http://skrothandlarnsdotter.bloggagratis.se
Postat av: Ylva Östergren

Tycker om det du skrivit! Trevligt att se lite fina grejer och inte endast det generella sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

2010-09-23 @ 18:00:02
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0