Handskrivna brev...

Under tonåren hade jag många brevvänner. Det var bl a Jesus från Grekland, Molly från Kanada, Leya från Malaysia och Philippa från England.

Den sistnämnda hette Hick i efternamn. Redan där tyckte jag det var kul.. Philippa Hick! Men det blev ännu roligare när hon talade om att hennes nick-name var Pippa! Jag trodde jag skulle dö.. Pippa Hick! Jeeez! :o)

Under drygt ett år hade jag tolv utländska brevkompisar, vilket betydde att jag skrev brev på engelska mest varje dag. Det var nämligen ett intensivt utväxlande av brev, flygpost minsann! Jag gillade de där tunna brevpappren och kuverten och blev lika lycklig varje gång det låg ett brev i brevlådan.

Jag minns att jag skickade bilder på mig själv, sittande på isen med pimpelspöet i handen. Gud, vad exotiskt de tyckte det var! Vi bytte foton, "luktisar", klistermärken och annat platt som kunde få plats i kuverten.

Nuförtiden skickas det inte många brev och det är ju ganska trist egentligen. Mycket av vår historia är ju baserad på brevväxling mellan olika personer. Om hundra år, hur ska människorna då veta vad vi "brevpratade" kring? Mejl som lästs, deletats och som sedan svävar omkring i cyberspace.

För visst är det fantastiskt roligt att få ett riktigt brev eller ett grattiskort i postlådan? Istället för att få ett mejl och ett e-kort som spelar upp "Med en enkel tulipan.." i fel tonart.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Jag hade oxå brevvänner från andra länder. Min ena hette Platt i efternamn Kommer ihåg hur man spanade varje dag efter nya brev. Synd om dagens barn som ej får den spänningen. Igår fick jag ett vanligt vykort Kul

2009-09-17 @ 23:20:25
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Gun

Jag hade också brevvänner. Från USA, Tyskland, Norge, Korea mm. Det var riktigt roligt:)

2009-09-17 @ 23:59:27
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Håller med dig. Undrar om inte skrivandets konst kommer att försvinna efter hand. Man lär sig mer att komprimera texten..



God morgon! :D

2009-09-18 @ 07:03:25
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Laila

Jag hade många brevvänner i tonåren. Men också under ett tag på slutet av 90-talet när jag avr arbetslös. Det var jätte kul att skriva med vuxna människor ute i världen. Jag kan verkligen sakna det idag!

Dessutom är det så himla kul att få nått annat än räkningarna på hallmattan.... :_)



Nästa gång du kommer till Sthlm så hör du av dig!

[email protected]

Det skulle vara så kul att träffa dig! ♥

2009-09-18 @ 09:28:06
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Hej Pia! Håller med dig, det där med att brev på posten inte kommer längre utan det är via mail man får allt ifrån och det kan jag tycka är tråkigt. För visst är det kul om det någon gång dyker upp ett brev från någon annan än dessa förbaskade tråkiga kuverten, alltså våra räkningar. Tänk om man hade sluppit dessa en månad. Fast då hade det väl inte varit något i brevlådan heller. Ja, ja man kan alltid tänka tillbaka.

Du får ha en skön helg!

kram

2009-09-18 @ 12:16:05
URL: http://lottaf.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Nostalgi! Brevvänner... jag har faktiskt, extremt sällan, kontakt med en brevvän i USA som jag haft sen övre tonåren. Har träffats en gång, när han gick på en folkhögskola i Malung. Fundring: Ses vi imorgon på Nailheads skogscruising? El har ni ställt undan klenoden?

2009-09-18 @ 14:14:22
Postat av: Ylva

Jag hade 25 brevvänner i Norge ett tag (1983). Det var samma porto som i Sverige då. Det är fortfarande mysigt med "kontorsmaterial" som brevpapper, pennor och klistermärken och när jag är i England brukar jag köpa fina kort. Det finns inte i Sverige, nästan alla grattiskort är fula och skämtsamma.

2009-09-18 @ 18:37:22
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag hade jätte många brevvänner när jag var yngre! Saknar verkligen det.



Sv: Ja, visst var videon rolig? Tack för grattiset till B:et! Jag hoppas också att det fortsätter så. :)

2009-09-19 @ 18:12:12
URL: http://desertchick.blogg.se/
Postat av: Sara Jönsson

hej kul det där med utländska brevvänner. Jag har länge funderat på att skaffa en brevvän men vet inte hur man gör kan du säga det till mig

min e-post adress till sådant är [email protected]

2010-01-16 @ 15:01:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0