Födelsedagsbarn, solljus och kåda...

Det var härligt att läsa era kommentarer. Vissa av er är lika urusla på att sköta om blommor som jag är. Det är ju en tröst! ;o) Jag har faktiskt skrivit upp i almanackan vilka veckor som de ska vattnas. Jag ska göra allt för att få dem att överleva.

Orchidéer är ju vackra, men jag gillar inte riktigt de där "spindelbenen" som sticker upp ur krukan. Men att klippa bort dem tror jag inte är så bra, va?! Det är väl sådana där luftrötter, eller hur? Taskigt att kväva dem, det första jag gör! ;o)



Idag vill jag rikta ett stort GRATTIS till mina döttrar, Carolina och Johanna. De fyller 17 år idag!
Jag älskar er över
allt annat! Puss! (Men hallå? Skrev jag 17?? Hur gammal är då jag?!)
Det blev paketöppnande i morse och sedan har vi ätit gott här ikväll. En egenhändigt gjord tårta blev det också!

Efter middagen tog jag Bessie med mig ut till skogen. På jakt efter kåda.. vilket är ett universalmedel. Perfekt till att "dra" ur småstickor i händer och fötter eller att dra ut var. Men man måste se till att kådan är mjuk och inlindad i en gasbindebit innan den läggs på huden, annars klibbar den fast. Viktigt är också att inte låta kådan vara kvar i flera dagar utan kolla under gasbindan varje dag. Kådan gör nämligen rätt snabbt hål i huden, så var och stickor kommer ut. Grankåda är bakteriedödande och antiseptiskt. Jag brukar hamstra på mig kåda så jag har det hemma under vintern, för då är det inte så himla lätt att komma åt det.

Här är mitt fynd:


På min lilla promenad testade jag min nya mobil, Sony Ericson Xperia, och jag är riktigt nöjd med kameran. Ville egentligen inte byta mobil, men som ni såg på mina sista bilder tagna med den, så var det dags. Det låg som ett fint dis över varje bild. Irriterande!

Fuktiga rönnbär


Inte så fuktiga rönnbär..


Men se på tusan! Är det inte solen???




I morgon har jag ledig dag, som vanligt. Kroppen behöver vila, så jag ska ta det lugnt. Hoppas på uppehåll för då blir det nog en längre tur i skogen igen.

Ta hand om er därute!!

En liten uppdatering:
Får du kåda på t ex fingrarna så försök inte ta bort det med tvål och vatten. Det funkar inte. Istället kan du ta en klick smör eller flytande margarin på stället och gnugga tills du känner att det kletiga lossnar. Först då kan du tvätta dig med tvål och vatten!









Kommentarer
Postat av: Anonym

Morfar brukade säga att man drog ut saker med kåda och var det riktigt illa kunde man lägga en fårlort på andra sidan av det onda för att trycka på. Det tror jag inte riktigt på men kåda tror jag på. Jag köper faktiskt kådsalva på hälsokosten men mormor brukade smälta ihop kåda och grädde och ha i en liten burk, då kryper var och stickor ut men det blir inte så där starkt som du beskriver det.

2010-08-31 @ 21:57:51
Postat av: Gun

Vad roligt att du använder kåda, det verkar ju jättebra.

Superfina bilder! Förstår att du är nöjd med mobilkameran.:)

Kram

2010-08-31 @ 22:08:24
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Gun

Jag glömde ju, Grattis till Johanna och Carolina! Ja, tänk vad tiden går! Nu har alla mina flyttat hemifrån..:(

Det är ju som det ska vara, men tomt känns det...

2010-08-31 @ 22:10:11
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Helt ärligt så hade jag inte en aning om att kåda kunde vara så effektivt!! Det borde man ju utnyttja när tillgången är i det närmaste obegränsad....



Stort grattis till döttrarna :-)



Kram!

2010-08-31 @ 22:33:29
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: Kristina

Äntligen en dator o en uppkoppling. Fattar ej att det är sant men borde sova. Ville bara säga att jag lever Hur mår du? Kram

2010-08-31 @ 22:45:53
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Grattis till din härliga döttrar. ja tänk 17 år, då är dom stora. Men inte blir vi äldre inte ;)

Hade du inte skrivit att det var kåda du hade i folien hade jag gissat på något helt annat. Ibland är det bra tur med bildtext :) /Kram

2010-08-31 @ 22:57:37
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Jag glömde, jag skulle fråga om kådan. Kan man ta kåda från vilket träd som helst? Fungerar all kåda lika bra? Hur förvarar du kådan under vintern, i frysen eller vad? Ja jag är storstadstjej och jag har ingen aning om sådana där smarta grejer ;) /Kram

2010-08-31 @ 22:58:53
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Gun

Sv: Hahaha, neej då, det gäller ju bara norrlänningar som flyttat till Spanien.;D

2010-09-01 @ 09:26:29
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ia

Öh...det är häftigt med naturfoton och jag fick läsa inlägget flera gånger tills jag förstod att det var hunden som var på fotot och inte ett vildsvin!! Menar inget illa utan jag blev bara så fascinerad att Ni hade vildsvin så långt norrut och att Du fått en så tydligt foto av ett!!



Kan man kanske få en tydligt bild av Bessie vid nåt tillfälle??



Kram Ia

2010-09-01 @ 11:23:00
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Agneta

jag kommer ihåg att du gav mig tipset förra hösten då jag hade problem med något, tack för det!

Och grattis till döttrarna såhär en dag i efterskott samt grattis till dig med som gav dem liv för lika många år sen. Jag o min man blir alltid firade på barnens födelsedagar av min mamma, en gammal släkttradition

2010-09-01 @ 20:36:33
URL: http://bigmarlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0