Något positivt...

Det finns några människor som fått ut något positivt av de hårdare FK-reglerna. Det är ju viktigt att visa på dem också. Och det finns säker fler som Maria som gärna vill få möjlighet till arbetsträning och annan rehabilitering, men som kämpat mot systemet som kanske velat sjukpensionera dem.

För det är jättebra om de som känner sig friska nog att arbeta också får göra det! Men de som inte orkar arbeta pga sin sjukdom ska inte kastas ut i kylan.

Dock kan jag inte nog poängtera vikten av rehabilitering, för alla och en lugn upptrappning av den ev arbetsträningen!

Så här skrev Maria: 

Maria om Jag tänker på...:
"Jag tycker också det är synd för de människor som kanske verkligen inte kan jobba eller som inte får någon hjälp tillbaka utan som bara kastas ut.
Dock så är jag, för MIN EGEN del, glad över de hårdare reglerna. Jag har haft FK så länge och under alla år så har dom bara struntat i mig trots att jag velat ut och haft mål och drömmar med mitt liv. Men nu äntligen händer det saker. För första gången så har vi en långsiktig planering för hur jag ska bli självständig. Har aldrig mått bättre!
Men det är dessvärre alltid människor som hamnar i kläm."



Kommentarer
Postat av: Gun

Jag håller med dig, visst är det bra för vissa. Rätt till rehabilitering borde man kunna ha utan att andra ska behöva komma i kläm. Det borde inte vara så svårt att ordna tycker jag.

En annan sak som är bra med de nya reglerna är att vi som har sjukpension kan få arbeta och studera till viss del utan att förlora vår ersättning. Det är ju en chans att känna sig för i arbetslivet lite. Vi får även arbeta ideellt utan att förlora ersättningen, vilket man inte fick tidigare.

2010-01-02 @ 15:28:45
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Britt

Ja det är ju den bra sidan av myntet. Förr hade de ju en förmåga att sjukpensionera alla. Hade för mig att de anställda på FK fick en bonus för varje de lyckades sjukpensionera...men jag hoppas att det bara är en skröna. Det låter ju inte roligt alls.

2010-01-02 @ 15:35:52
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Em

Allt är på gott och ont. Om Försäkringskassan hade vågat arbeta mer individuellt och puscha när det behövs och låta bli när det behövs så hade det hela kanske blivit lite bättre, men de kan oavsett inte ha ett enkelt jobb.

2010-01-02 @ 15:52:38
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Maria

Oj, tack för att du lyfte fram det. Det hade jag verkligen inte förväntat mig :) Man hör ju väldigt mycket om det som är negativt med de nya reglerna men inget om det som kan vara positivt och det är viktigt att lyfta fram det också.

Många kramar

2010-01-02 @ 16:37:36
URL: http://hundramil.blogspot.com
Postat av: Maria

Tusen tack, både angående headern (som jag fortfarande är nöjd med) och att du är glad för min skull. Det värmer verkligen. Många har svårt att förstå hur jag kan vara nöjd med FK och AF eftersom ingen annan är det. Tror i och för sig att många är avis för att jag, FK och AF vill åt samma håll. Det brukar ju inte vara så vanligt :)

Ibland tycker jag faktiskt lite synd om handläggarna som får ta så jädra mycket skit fast att det inte är dom som satt upp reglerna.

Haha tror inte att du lyckas ta bort hela bloggen precis, däremot kan man tjabbla till det med koder :)

Kram

2010-01-02 @ 17:35:57
URL: http://hundramil.blogspot.com
Postat av: Gun

Sv: Ja vi brukar åka till Sundsvall ibland. Tänk att du har lika långt dit som vi. Norrland är stort! Det skulle vara jättekul att träffa dig!:D

2010-01-02 @ 20:30:05
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Kristina

Tycker oxå det var roligt att läsa om någon som är nöjd med FK o AF.

2010-01-02 @ 21:38:28
URL: http://ruach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0