De älskade böckerna...

Såg Umeås fina bokbuss idag. Den är motivlackad med massor av superfina sagofigurer. Bara därför kör jag en repris av ett inlägg som jag skrev i maj 2008, alldeles i början av mitt bloggande..  

När jag var liten kom bokbussen till byn ungefär var tredje månad.. Jag älskade att, med spänning, vänta på det pysande ljud som hördes då dörren öppnades, helt magiskt! Att kliva upp de där 3-4 trappstegen och att få gå med skorna på heltäckningsmattan var fantastiskt!!! Jag blev varm i hela kroppen av doften av böcker(förmodligen en dammig doft, men ändå!!) Längst bak i bussen fanns det en liten soffa där man kunde krypa upp i och läsa en Spirou- eller Tintinbok.. Sen lånade jag 20-30 riktiga böcker! De kallade mig för "Bokomanen" och undrade om jag verkligen läste alla böcker som jag lånade. Jodå, vissa hann jag faktiskt läsa om innan bokbussen kom till byn nästa gång!

Däremot är det bara en handfull av böcker, av de tusentals som jag läst, som jag kan referera från pärm till pärm. De böckerna har slagit an en speciell sträng inom mig. Några exempel på sådana böcker får du längre ner i texten.
Jag läser nämligen för stunden och samlar på ord och situationer.. Så.. jag kan rekommendera en bok, men be mig inte om detaljer för oftast minns jag inte ens vad huvudpersonen hette :o) Däremot minns jag alltid om den var bra eller dålig!

En vän till mig sa en gång: "Hur lär man sig om livet om man inte läser böcker?". Det tycker jag var en riktigt bra fundering. För mig är böckerna som en drog, men jag är en riktig periodare också! :o) Inte så att jag kan vara helt utan böckerna, nej.. men jag kan nämligen inte läsa vad som helst när som helst... Bokvalet är beroende av själens dagsform :o)

Ibland är det kriminalromaner med en dos av rättsmedicin à la Patricia Cornwall.. ibland behöver jag mest skratta till böcker à la Marian Keys eller Jane Green... ibland med "djupare" innehåll à la Mitch Albom och Paulo Coelho... Men ibland får jag också en dos verklighet genom böcker som "Boken om Kirre"(Gunilla O Wahlström) och "Kärlek och stålull"(Lisbeth Pipping) Otroligt jobbiga böcker att läsa, men samtidigt... vilka fantastiska människor! 

Jag vill avsluta dagens "bokrelationsdrama"(INTE à la Norén) genom att rekommendera en av mina "Topp 10"-böcker. Det är Marlo Morgans "Budskap från andra sidan". Om en amerikansk kvinna som hamnar på en vandring genom Australiens "outback" med en grupp aboriginer.. Läs den eftertänksamt!! 

"Läsning är för själen som motion är för kroppen!"

Kommentarer
Postat av: anna

Jag har läst ofantligt mycket böcker, men de senaste åren har det inte funnits lika mycket tid till sånt. Antar att det dels beror på barnen. De tar tid, med all rätt, naturligtvis. Men i perioder läser jag fortfarande en hel del.

Det är ett fantastiskt nöje att läsa!



2010-03-01 @ 18:56:55
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: Selma

Hur skulle man klara sig utan böcker.

2010-03-01 @ 20:08:39
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Kristina

Absolut att läsning är motion för själen. Saknar så att jag ej orkar läsa nu, jag som är en bokslukare. Jag kan ej leva utan böcker när jag lever utan cancer. Har alltid flera på gång. Jag är fattig om jag ej har ngn på tur. När jag var barn var jag så glad när vi flyttade från Kalix till Arvidsjaur för då fick jag ett nytt outforskat bibliotek att ta mig ign. SÅ snart vi hälsade på ngn så drogs jag till deras bokhylla och med en frågan om jag fick låna. Jag läste jämnt. Kul med fin bokbuss.

2010-03-01 @ 20:09:08
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Britt

Har också alltid varit en bokslukare..men under åren med universitetsstudier har jag inte orkat läsa annat. Har haft en lång period med deckarläsning. Känner att jag måste ta mig ur det träsket och börja läsa annat. Men nu har jag faktiskt haft en bokfri period trots att jag haft tid när jag varit sjuk. Förstår inte varför jag inte vill läsa nu?

2010-03-01 @ 20:27:12
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Bara Jag

Jag älskar verkligen också böcker! Som barn var bokbussen en höjdpunkt, doften där inne, den något dämpade belysningen och alla hyllor med böcker..... Jag minns med värme hur jag och min bästis stod axel mot axel och bläddrade i lådorna med barnböcker för att hitta några vi inte läst ännu......

2010-03-01 @ 23:48:21
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Ylva

Jag har jobbat lite på bokbuss och det är helt fantastiskt för de allra flesta är så glada och tacksamma att man kommer nästan hem till dem.

2010-03-02 @ 16:05:09
URL: http://yfronten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0