Grammatik = error!!!

Kikade in hos bästa Ama de Casa och hon gav sina läsare ett boktips. En bok som var fylld av grammatik. Det fick mig osökt att tänka på min högstadietid och varför jag skulle suga fullständigt om jag idag fick göra ett grammatiktest!

Vår lärare var en väldigt klok människa, nästan "överklok". Och aningen lättlurad. Så istället för att plugga på verb och substantiv så spelade vi brännboll eller lekte "Gömma nyckeln"! Då tyckte jag att det var riktigt skönt att slippa lektionerna, men när jag började gymnasiet insåg jag rätt snabbt vad jag missat. Eftersom jag sällan hade några fel då jag skrev uppsatser, så var det ingen som reagerade.

Men jag lovar er att om jag idag skulle tvingas göra ett rent grammatiskt prov så skulle jag misslyckas, big time! Jag vet med säkerhet vad substantiv är, men i övrigt är jag helt lost! Verb, dativ, gerundium - har inte en susning om vad dessa betyder.. (Orden snodde jag från Ama de Casa!!)

Men tack vare alla böcker som jag läst från tidig ålder och fram till dags dato så vet jag rätt bra hur en mening ska vara uppbyggd. Men jag har f*n ingen aning om varför! ;o) 

Jag är en riktig "ordsamlare"! Det betyder att när jag läser en bok så samlar jag på ord. Vilka ord som bäst används i olika situationer. Jag är en snabbläsare och läser nästan alltid "för stunden". Av alla böcker som jag läst är det ungefär 10-20 böcker som jag kan referera från pärm till pärm. Det är historier som fastnat i mitt hjärta av olika anledningar. Men om de flesta böcker som jag läst kan jag bara berätta om de var bra eller dåliga.

Som ni kanske har sett så har jag en förkärlek för citattecken och gillar parenteser som tillåter mig att göra utvikningar. Jag älskar dessutom semikolon; det är en fantastisk uppfinning! Huruvida jag använder dessa tecken på rätt sätt är oklart(grammatisk analfabet som jag är!), men det struntar jag högaktningsfullt i! Dessutom finns det sällan bara en punkt i min värld.. oftast är de två.. ibland tre... ;o)



Såna här har vi.. helt säkert.. någonstans under 50 cm snö!! ;o)


Kommentarer
Postat av: Kristina J

Jag är precis likadan,kan absolut ingenting om grammatik men tycker mig nog ändå vara riktigt bra på svenska språket. Tror att man kan ha någon form av känsla och fallenhet som kompenserar bristen på grammatiska kunskaper. Däremot kan det ju bli lite knepigare att lära sig främmande språk om man inte är så haj på grammatik, men det har jag ändå lyckats göra på något underligt sätt.

2010-03-22 @ 19:47:42
URL: http://mammispammis.se
Postat av: Ama de casa

Jag älskar bindestreck! Du vet - sen kommer en mellanmening - och sen fortsätter man ;-)



sv: Det är samma här. Jag är ganska duktig på det svenska språket. Dom skrivfel jag gör vet jag (oftast) om. Typ att skriva "dom" istället för "de" eller "dem" (fast jag "hör" skillnaden), att sätta ett kommatecken framför ett "och" eller att inleda en mening med "Men". Men (som synes) det struntar jag i. "Skriv som du talar" var en paroll som kom från postverket för 100 år sen, och den hakade jag på till 100 procent.

Men själva grammatiken... Den är jättesvår! Många saker vet jag, men dativ och dativobjekt? Många fler luckor finns det...

Fast det lät som ni hade ganska roliga svenskalektioner ;-)

2010-03-22 @ 19:51:38
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ulrika Fabulousforty

Jag älskar också ord! Språket är det viktigaste när jag läser en bra bok, rakt och pricksäkert och vackra formuleringar. Kommatecken, är jag särskilt förtjust i...

Verb är lätt! "Verb är nåt man gör - skriker, hoppar, kör"

2010-03-22 @ 21:19:29
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: puzzelkvinnan

Ja hos oss är de fina vår blommaorn ca 90cm.....krammmm

2010-03-22 @ 21:24:54
URL: http://puzzelkvinnan.blogg.se/
Postat av: Gun

Jag är inte helt borta när det gäller grammatik och tyckte det var ganska kul när jag gick i skolan. Däremot tycker jag inte man ska vara så grammatisk korrekt i en blogg. Inom vissa gränser blir det mer personligt att skriva lite mer som man talar där. Det är bara kul.

2010-03-22 @ 21:37:01
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Kristina

vilket fint foto-jag vill få bort all snö NU. Sonen skottade fram cykeln, var minst 10 m väg till presenningen under vilken cykeln var inpackad och en meters djup så han fick dagens motion. Ord jag älskar ord o vackra meningar. Vissa ord får mig bar att gå i gång. Sv grammatik lärde jag mig på tyska lektionerna och jag älskar grammatik. Mina barn skrattar åt mig för jag kan ej låta bli att förklara varför det heter si eller så på främmande språk. Ha en bra kväll kristina

2010-03-22 @ 22:14:04
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Jag håller med om att ord och en kunskap att kunna uttrycka sig i skrift är en bra egenskap... (Snacka om att skriva uppstyltat...)

Jag har alltid läst mycket också. Jag älskar att kunna krypa in i en bra bok och känna hur man koppla bort all vardag och alla måsten.



Sv: Visst kan kängor vara livsfarliga. Dagen efter skrapade min 11 -åriga son (med stora fötter) upp magen när han ramlade på samma sätt som jag. Han lånade MINA kängor. Gubben hotade med att slänga dom på tippen, men jag vägrade... Det är dom dyraste skor jag någonsin har kostat på mig, så det går inte... Min son får helt klart låta bli mina skor och jag får komma ihåg att stoppa in snörena... Kram och tack för kommentaren hos mig ;-)

2010-03-22 @ 23:03:15
URL: http://ansoni.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Är det inte intressant att man utvecklar sin personliga stil att skriva!! Jag använder gärna flera punkt, utropstecken etc, gärna bindestreck och naturligtvis parentes. Alla dessa ger på sitt eget sätt möjlighet att understryka, poängtera och förklara :-)



Men i ärlighetens namn skulle inte jag heller få full pott på ett grammatikprov!

2010-03-22 @ 23:44:18
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Selma

Jag är också alldeles borta när det gäller grammatik. Jag säger eller skriver som jag gör för att det låter bäst så. Reglerna har jag ingen koll på. Det funkar bra, i alla fall så pass bra att folk förstår vad jag menar. Det får räcka. Jag skulle dock vilja ha lite bättre koll på kommatering.

2010-03-23 @ 07:41:50
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Eva

God morgon! hos mig finns betydligt mer att önska när det gäller att skriva, en välskriven text är ju samma sak som en lättläst. Jag skriver mer som jag pratar och resultatet blir detsamma,svammligt..;)

2010-03-23 @ 07:59:19
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: marie

Tack för vårfotot, känns härligt att veta att det gömmer sig vackra vårblommor nånstans under all snö.

Här vräker snön ner...jag blir galen!!

Tänker nog snart emigrera till ett varmt och soligt land!

Kram

2010-03-23 @ 09:17:37
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Britt

Är skam att säga inte heller duktig på grammatik trots att jag arbetar som lärare...i och för sig förskollärare...men jag bör ju veta grunderna.



Det där med punkt kan ibland vara bra att sätta ut så meningarna inte blir oläsligt långa. Att läsa Ulf Lundell kan få en att nästan kvävas då en mening kan vara en hel sida och man glömmer dra efter andan. Samma sak med Gabriel Garcia Marquez.

2010-03-23 @ 09:28:04
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Ia

Känner igen mig i det Du skriver...jag har ingen aning om vad de olika ordklasserna står för...men jag kan skriva rätt bra svenska!!!

I början av året köpte jag en bok som heter svenska skrivregler...men den har jag inte öppnat ännu ;)

2010-03-23 @ 09:42:14
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Renee

Jag missade också grammatiklektionerna i skolan. Jag klarar mig ganska bra utan, tur att min man kan hjälpa barn med läxorna

2010-03-23 @ 13:02:22
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Daniel

Tar det på talang



Å njuter av de ord å meningar jag tycker vandrar fint i min hjärna.

2010-03-23 @ 14:42:27
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: anna

Som svensklärare bör man var bra på grammatik, och jag kan den nog rätt bra också. Men jag kan inte säga att jag tyckt att det varit roligt att lära sig.

- Substantiv är namn på saker och ting, så som docka, boll och ring.

- Verb är saker som man gör, cyklar, springer och kör.

- Adjektiv förklarar hur något är, så som röd, fin och skär.



Men vi hade faktiskt en lärare på högskolan som gjorde grammatiken lite roligare genom att hon hittade på många skojiga exempel när vi skulle träna satsdelarna; subjekt, predikat, objekt, osv.



Annars är jag mer intresserade av ordens ursprung, deras stam, och t ex dialekter. Sånt fascinerar mig!

2010-03-23 @ 15:25:10
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: ansepanse

grammatik till en viss nivå i svenskan, men i tyskan...det ska vi inte ens orda om

kramar

2010-03-23 @ 16:39:46
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Em

Jag uppskattar när någon skriver underhållande och korrekt. Första gången jag reagerade på att någon hade en egen skrivstil var när jag läste John Irving "Garp" när jag var 15-16 år gammal. En som skriver bra är för mig någon som skriver på ett sätt som är lättläst och underhållande för alla. Jag imponeras inte av svåra formuleringar, akademiska uttryckssätt och dylikt. Jag älskar ord, tyvärr har mitt eget skriftspråk blivit förstörd av att försöka vara både och (norsk och svensk), men bloggen har lärt mig att inte bry mig så mycket.



2010-03-23 @ 17:25:33
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: anne

Jag tror att Ama de Casa bara svamlar! Jag tror gerundium är en sorts vildväxande pelargon!!! ;)

2010-03-23 @ 19:39:54
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suzette

Blomman får mig att tänka på vår :D

2010-03-23 @ 20:43:27
URL: http://suzette.blogg.se/
Postat av: Miiqa

Vi läste en del grammatik när jag läste till lärare, det är faktiskt ganska fascinerande när man väl kommer in i det. De flesta påståenden är uppbyggda enligt samma schema (VNAVNA-schemat) och frågorna är ett annat (NAVVNA-schemat). Det finns nio ordklasser, den svenska paprikan (SVPAPRIKA): Substantiv, Verb, Pronomen, Adjektiv, Prepositioner, Räkneord, Interjektioner, Konjunktioner och Adverb. Substantiv är namn på saker, adjektiv beskriver substantivet, verb är sådant man gör, adverbet beskriver verbet, pronomen är personliga småord (han, hon, den, det), prepositioner beskriver läget (på, i, under, över), räkneord är sifferorden, interjektioner är utropsord (aj, hej) och konjunktioner är mellanord (och, eller). Möjligtvis blandade jag ihop de två sista, de är inte så lätt att komma ihåg jämt ^^. Fast det roligaste är nog ändå tempus: presens (nutid), imperfekt (igår), perfekt (har..), pluskvamperfekt (hade..) och futurum (ska..).



Det roligaste är ändå när man hittar formuleringar som blir totalfel och så vet man VARFÖR det blir så fel. En del texter ger en helt annan upplevelse när man trillar över underhållande grammatiska fel.



Haha, hoppas att du uppskattar min snabbkurs högt och hädanefter är min trogna tjänarinna ;)

2010-03-23 @ 20:45:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0