Inget är som Väntans tider...

Klockan är kring nio, det är tyst i huset. Jag har precis svarat på ett mejl jag fått av en av mina bloggvänner, som faktiskt bor i samma stad som mig. En dag ska vi ses och det ska bli skoj.

Solen skiner så vackert därute! Minusgraderna på termometern kommer snart att övergå till plusgrader. Mina vänner, våren är här!! :o)

Söndagar har alltid varit "Väntandets dag". När jag gått klart grundskolan i byn bredvid min by, så började jag gymnasiet i samhället, 6 mil hemifrån. Jag bodde hos moster och hennes familj under veckorna i två år. (Om dessa år ska jag berätta en annan gång. Där finns många roliga inlägg att hämta!). Men det betydde att jag på söndagarna satt i hembyn och liksom bara väntade på att få skjuts in till samhället.

Efter gymnasiet kom jag in på Läkarsekreterarutbildningen i Piteå. Jag och två kompisar hyrde två rum och pentry i en villa. Vi tränade maskinskrivning och pluggade latinska ord under veckorna. På onsdagskvällarna var vi stammisar på Don Pepinos där vi "danced our asses off"! Men helgerna tillbringades i hembyn och söndagarna innebar samma väntan efter skjuts in till samhället. Plus en tågresa till Luleå och vidare med buss till Piteå.

Som färsk Läkarsekreterare flyttade jag till Karlstad. Jag fick en lägenhet nära sjukhuset, i det hyreshus som härbärgerade väldigt många sjuksköterskor och allmänt kallades för "Ridhuset". I don´t know why!! ;o) På den tiden var AF frikostig. Jag fick fria hemresor varannan helg under första halvåret där. "Flyttbidrag" kallades det! 
Så de söndagar jag tillbringade i hembyn ägnades åt väntan efter skjuts till samhället och flygplatsen.

Jag och pojkvännen(numera maken) flyttade sedermera upp till Holmsund, ca två mil utanför Umeå. Jag jobbade som läkarsekreterare på det stora sjukhuset i stan i ett antal år. Sedan kom jag på att jag ville göra något annat. Så jag sökte och kom in på Vuxendövtolkutbildningen på Strömbäcks folkhögskola. Vi gick en "betald" utbildning, vilket betydde att vi inte behövde ta studielån och kost och logi var gratis. Jag bestämde mig för att bo därute under veckorna istället för att pendla ett par mil per dag. Men helgerna tillbringades naturligtvis hemma hos pojkvännen i Holmsund. Och söndagarna.. ja, gissa.. precis.. det var mest väntan på att tiden skulle bli inne för att bli skjutsad ut till skolan! :o)
 
Så ni förstår.. detta väntande har satt sina spår i mig. Jag har fortfarande svårt att hitta på saker att göra på söndagar. Jag liksom bara väntar... men numera väntar jag bara på att det ska bli måndag! ;o)


Kommentarer
Postat av: Ia

Känner igen mig i Din berättelse...det var kanske inte så stor skillnad på Norrland och Gotland...eller så kan man kalla det glesbygd!!!



Även flyttbidraget känner jag igen...visst var det så att man fick nån form av startbidrag på en tusenlapp eller nåt?????

2010-03-21 @ 11:29:46
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Britt

Men visst har man en tendens att förstöra söndagarna med denna väntan på att det ska bli måndag...och förstöra sista semesterveckan med väntan på att det ska bli arbete igen. Trots att jag tycker om mitt jobb upplever jag alltid att helgen är för kort, semestern är för kort.



sv: Gå in på deras sida och anmäl ditt intresse. Jag har länk i inlägget.

2010-03-21 @ 11:56:11
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Selma

Jag förstår precis hur du menar. Maken och jag bodde många år på skilda håll och söndarana var mest en dag för att gruva sig för turen till stationen.

2010-03-21 @ 12:18:12
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: puzzelkvinnan

Hej kussen.....

Att vänta och vänta,hm jag livet är så,jag är inte duktig på att vänta.Men med åren,blir man ju så "klok" ,så närr jag väntar som mest,säger jag till mig själv.Pia du behöver vila,tänka på dig själv .Istället för att vänta.....Svårt att koppla av och man vill vidare ,hela tiden.Vänta är nyttigt,näringsdryckerna smakar skit,men det är nyttigt.Allt som smakar dåligt och när tålamodet försöker ta över,ska du säga till dig själv .Detta är jobbigt,men Nyttigt.........kram

2010-03-21 @ 14:43:50
URL: http://puzzelkvinnan.blogg.se/
Postat av: imse

Du har så rätt, söndagen är mest en väntedag.

2010-03-21 @ 15:17:34
URL: http://zvammel.blogspot.com
Postat av: litentanta

Söndagar är lite kluriga, det är svårt att "få till" dem riktigt men just nu är jag nog ganska nöjd m lite lagom sån där "söndags-ågren".... Jag gillar ju tanken att jaha, nu är det jobb som gäller igen, har inte hunnit lessna på att vara tillbaka på jobbet än nämligen ;-)



Kul att läsa lite minnen, var inne här tidigare och blev så inspirerad men tjo flöjt, det gick ju inte så bra just nu, knepigt, saker jag minns är inte alltid så rumsrena nämligen, sånt man kanske skulle ha en helt anonym blogg till ;-)



Hoppas dagen blev lyckad ändå, jag väntade för länge så allt som skulle blivit gjort är fortfarande ogjort.... bara att kavla upp armarna och göra ett seriöst försök nu med andra ord!



Kramen!

2010-03-21 @ 16:58:26
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: ansepanse

jag väntar inte, tiden (helgen) går så fort över ändå

2010-03-21 @ 17:49:19
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Kristina

Kände igen mig i väntandet . jag gick ju gymnasiet i Piteå o på den tiden bodde mina föräldrar i Arvidsjaur så det var väntan på söndag kväll eller tidig måndag morgon för avfärd. Sen var det väntan för avfärd mot Umeå när jag gick arbetsterapeututbildningen så söndagar har varit väntans dag i många många år. Jag har fortfarande svårt dra i gång ngt då samtidigt så är de en vilans dag inför en ny vecka. Ser framemot att ses. kram

2010-03-21 @ 18:30:12
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: anne

Jag har då aldrig haft någon söndagsångest som en del verkar ha, men visst har söndagarna varit något av väntansdagar. Tills för inte så våldsamt länge sedan, jag har kommit på att söndagar är BRA dagar, jag har fått det mesta gjort, jag har haft två sovmorgnar och jag gruvar mig sgs aldrig för jobbet på måndag (jag trivs där). Tom ett glas rött känns mer värdefullt en söndagkväll än på fredagen. Söndagar är bra dagar! :)

2010-03-21 @ 20:25:23
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag har varit en riktig "gruvarmigförmåndag" människa som bara hade söndagen till en transportsträcka. Nu när jag inte har annat att göra än att sparka mig trött om dagarna så saknar jag verkligen den här känslan av halvångest över att släpa sig till jobbet på måndagasmorgonen..

Jag avskyr att inte ha ett jobb!

Ha en fortsatt bra söndagskväll :)

2010-03-21 @ 20:37:00
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Magda

Oj oj... JA man väntar på måndag...Så snant... Jag fick liktiga flash backs... Gjorde en del av min praktik under gymnasiet i Piteå... Don Pepino ...uj uj!! Där har jag ägnat några timmar till att "skaka rumpa" ...Ha ha ha...

2010-03-22 @ 05:03:20
URL: http://magdafunderarnu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0