Äntligen icke-rökare...

Jag slutade röka för ca 6-7 år sedan med hjälp av Allen Carrs bok. Att jag två år senare började röka igen var rätt ofattbart. Jag var ju inte ens sugen på att röka och ändå började jag igen. Misstänker att jag tog för lätt på det; det gick nämligen så otroligt lätt att lägga av den gången.

Jag har, för mig själv, sagt att jag ska lägga av med rökningen efter påsk. Men eftersom jag fick värsta lunginflammationen och knappt kunde dra halsbloss (men jaa, klart att jag försökte röka.. så länge jag rökte var jag ju liksom inte död!). Tänkte då att "kanske det är dags att plocka fram den däringa boken igen"!

Har fortfarande stunder av leda, tomhet och ett "hungersliknande sug". Vägrar dock att stoppa i mig en massa skit som ersättning för ciggen. Jag har också kommit på vad jag tidigare gjort för att kunna hantera irritation och frustration. Jo, jag har gått ut på balkongen, kylt av mig och rökt en cigg! Shit, jag känner att jag kanske har fått lite problem med hanterandet av dessa känslor nu! ;o)

Seriöst, den här gången gick det inte lika lätt att sluta. Eller sluta gick väl lätt, det var ju bara att fimpa den sista ciggen, men det svåra var/är att försöka få bort tankarna från nikotinmonstret. Som bejakar den där flummiga ledsenkänslan och viskar: "om du bara tar en enda cigg så ska du se att du mår bättre sedan"..

Men jag står stark och tänker att "jag-aldrig-i-livet-absolut-inte-alls" behöver en cigarett! För det finns inget som heter "bara en cigarett".. En blir två, blir tre, blir fyra osv.

Nu vill jag bara bli helt frisk så jag kan komma igång med ordentlig träning igen. Då tror jag att allt kommer att kännas lättare. Att träna som jag gjorde och samtidigt röka kändes ju fel.

Fattar inte hur jag ska orka jobba i morgon. Känner mig rätt slut bara av att gå upp för trappan till lägenheten. Dessutom undrar jag om det funkar att prata i telefon. Jag tenderar att få hostattacker närhelst jag börjar prata en lite längre stund. Nåja, jag tar mig till jobbet och så får vi se om jag orkar hela dagen.

Jag vill verkligen passa på och tacka för alla  positiva kommentarer som jag fått! Tack söta ni!!





Kommentarer
Postat av: Bitte

Heja Pia! Jag är rökfri sedan drygt fyra år (eller är det fem?) tack vare den boken. Inte en enda gång under dessa år har jag varit röksugen. Helt underbart!



Du fixar det den här gången också :-)

2011-04-25 @ 20:26:57
URL: http://stilochprofil.wordpress.com
Postat av: Anneli

En cig inget misslyckande - bara ett misstag. Ta nya tag bara. Titta åt ett annat håll - byt tanke!! Heja, heja!

2011-04-25 @ 22:06:34
Postat av: Kristina

åh vad du duktig du är. Jag beundrar dig att du tog tag i det. Hoppas du kryar på mig. Tänker på dig Kram Kristina

2011-04-25 @ 22:13:14
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: litentanta

hehe.....min mamma har jobbat på åklagarmyndigheten i en himla massa år, kanske därifrån? ;) Annars så brukar hon vara i farten en hel del även om det har minskat lite med åren. Det där andra..haha, kommer aldrig att sluta tjöta om eländet, självkritik är viktigt om än jädrigt tjatigt ;)



(jag kan inte ens sätta mig ute på altanen o röka just nu, målarna har ockuperat det området med...stödickeröker för stunden alltså :) )



Kramen från Marieberg!

2011-04-26 @ 14:22:49
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Anna

Heja Pia. Oh vad bra, nu har du tagit steget mot ett rökfritt liv. Och nej, håller med dig det är inte lätt att upphöra (säger inte sluta) med att röka utan Allen Carrs ord i ryggen, men det går Pia, se på mig I did it :))



Mitt stöd när beroende demonerna lockade som värst var mina egna tankar. Jag ska ge dig dom, kanske de kan hjälpa dig lite grannan ialf.



Nu har DU upphört med rökat, redan nu finns det flera som är avundsjuk för att just Du tagit klivet. Du har fimpat ciggen!! Du vet hur du själv tänkte när jag fimpade den där sista. Vad var dina tankar då? jag minns att du skrev om det var på fejjan eller i min blogg att du också ville sluta. Men att bara ta steget dit att verkligen fimpa, det är stort och kräver sin process, du har processat och fimpat. Jag tänkte att det kan ta år innan jag gör det igen.



Kommer du ihåg att vi diskuterade förra året nångång om varför man egentligen inte slutar? jo för att man är rädd, minns du det? Nu har du tagit steget, du är modig och DU behöver inte längre titta avundsjukt på de som inte röker längre för du är en av dom, du röker heller inte!



Jag vet att jag tittade på en av tjejerna här på jobbet som slutat för två år sen, jag vet att jag var så himla avundsjuk på henne, tänkte: tänk att hon lyckats sluta och inte jag!!! Och nu när jag blir röksugen tänker jag så, tänk att någon här just nu är avundsjuk på MIG för att jag har fixat det :)Eller röksugen blir jag inte så nu nå mer, det är över men jag kan sakna det ibland, just nu när våren kommer och det är skönt att sitta ute och ta sig en kaffe o så en cigg.... ne just ja jag använder mig inte av såna nått mer :))



Visst får jag intala mig om varför det faktiskt är farligt att röka!! För ojo, det vill man ju till att glömma, inte kan väl den trevliga vanan vara farlig!!? Och så där håller jag på med mig själv. jag verkligen påminner mig om om varför jag slutade, vad tänkte jag när jag ville sluta, jag påminner mig om allt det där som vi faktiskt vet när vi FÅR röka :))



Jag tog typ dag 3 eller nått sånt,dom där nya Zonic nikotin kuddar, tog ca 2 om dagen i en vecka. jag har oxå varit precis som du, jag tänker då inte stoppa i mig nått annat skit om jag verkligen lyckas sluta med ciggen!!! Men jag var tvungen att vika mig. snus är något jag aldrig gillat därför valde jag dom, och de lindrar snabbt nikotonkuddarna. Och jag tog på eftermiddan först, då var det värst för mig. Fördelen med dom var ju att du kunde ha dom i timmar flinar de var små och behändiga, så små så jag svalde några :) men det räckte med två om dagen i en vecka, sen började jag glömma att ta dom.



Det är som Allen Carr säger:



Enda gången en cigarett är viktig är när du inte får röka den :))



Så kämpa på Pia, för varje dag blir fler och fler imponerade av dig, fler och fler sporras av dig, fler och fler känner sig stolt över dig och fler kommer att börja tänka tanken, de kommer att tänka, tänka att hon kan men inte jag och kanske just de kommer att vara i dina kläder om ett halv år. Det vet vi ju eller hur?



Jag hejar på dig Pia, jag vet att du kan



Jätte kramar till dig

2011-04-26 @ 17:41:47
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Anonym

Heja Pia. Oh vad bra, nu har du tagit steget mot ett rökfritt liv. Och nej, håller med dig det är inte lätt att upphöra (säger inte sluta) med att röka utan Allen Carrs ord i ryggen, men det går Pia, se på mig I did it :))



Mitt stöd när beroende demonerna lockade som värst var mina egna tankar. Jag ska ge dig dom, kanske de kan hjälpa dig lite grannan ialf.



Nu har DU upphört med rökat, redan nu finns det flera som är avundsjuk för att just Du tagit klivet. Du har fimpat ciggen!! Du vet hur du själv tänkte när jag fimpade den där sista. Vad var dina tankar då? jag minns att du skrev om det var på fejjan eller i min blogg att du också ville sluta. Men att bara ta steget dit att verkligen fimpa, det är stort och kräver sin process, du har processat och fimpat. Jag tänkte att det kan ta år innan jag gör det igen.



Kommer du ihåg att vi diskuterade förra året nångång om varför man egentligen inte slutar? jo för att man är rädd, minns du det? Nu har du tagit steget, du är modig och DU behöver inte längre titta avundsjukt på de som inte röker längre för du är en av dom, du röker heller inte!



Jag vet att jag tittade på en av tjejerna här på jobbet som slutat för två år sen, jag vet att jag var så himla avundsjuk på henne, tänkte: tänk att hon lyckats sluta och inte jag!!! Och nu när jag blir röksugen tänker jag så, tänk att någon här just nu är avundsjuk på MIG för att jag har fixat det :)Eller röksugen blir jag inte så nu nå mer, det är över men jag kan sakna det ibland, just nu när våren kommer och det är skönt att sitta ute och ta sig en kaffe o så en cigg.... ne just ja jag använder mig inte av såna nått mer :))



Visst får jag intala mig om varför det faktiskt är farligt att röka!! För ojo, det vill man ju till att glömma, inte kan väl den trevliga vanan vara farlig!!? Och så där håller jag på med mig själv. jag verkligen påminner mig om om varför jag slutade, vad tänkte jag när jag ville sluta, jag påminner mig om allt det där som vi faktiskt vet när vi FÅR röka :))



Jag tog typ dag 3 eller nått sånt,dom där nya Zonic nikotin kuddar, tog ca 2 om dagen i en vecka. jag har oxå varit precis som du, jag tänker då inte stoppa i mig nått annat skit om jag verkligen lyckas sluta med ciggen!!! Men jag var tvungen att vika mig. snus är något jag aldrig gillat därför valde jag dom, och de lindrar snabbt nikotonkuddarna. Och jag tog på eftermiddan först, då var det värst för mig. Fördelen med dom var ju att du kunde ha dom i timmar flinar de var små och behändiga, så små så jag svalde några :) men det räckte med två om dagen i en vecka, sen började jag glömma att ta dom.



Det är som Allen Carr säger:



Enda gången en cigarett är viktig är när du inte får röka den :))



Så kämpa på Pia, för varje dag blir fler och fler imponerade av dig, fler och fler sporras av dig, fler och fler känner sig stolt över dig och fler kommer att börja tänka tanken, de kommer att tänka, tänka att hon kan men inte jag och kanske just de kommer att vara i dina kläder om ett halv år. Det vet vi ju eller hur?



Jag hejar på dig Pia, jag vet att du kan



Jätte kramar till dig

2011-04-26 @ 17:43:49
Postat av: Anna

Hmm, varför att mitt a4 inlägg där 2 gånger?????

men nu ser jag, du har läst boken igen, missuppfattade dig. Tror du att det kan vara så att du kanske lite blockat dig själv? Du vet ju vad den kan ställa till med den där boken, han är finurlig Mr Carr. men du gör det iallafall, det ska du få se, du ska visa dom där jävla nikomonstren, de har inget där att göra :))



Hon sa den där hypnostanten, att du ska se dina monster i hjärnan, se vad de håller på med, har de tråkigt? Ge dem en sysselsättning, sätt alla i arbete och så fort du känner suget då ska du se att någon har smitit eller latar sig, tillbaka med dom i arbete igen. Mina körde traktor, de planerade blommor, målade på en stuga, fällde träd, jag lite av varje :))

2011-04-26 @ 17:47:35
URL: http://wiccans. wordpress.com
Postat av: Mamma J

Heja Pia! Åh, vad du är duktig, häng i nu!!!

2011-04-26 @ 21:07:04
URL: http://mammanj.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Duktigt! Håller tummarna att det går vägen nu!

2011-04-27 @ 19:45:23
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0