Lite klokskaper mellan nysningarna...

Vi har blivit sjuka! Jo, det är sant! Förkylda som tusan, jag och maken. Vi har fått medicin, Rinexin bl a, så vi hoppas kurera oss till torsdag eftermiddag då vi tar flyget till Stockholm. Håll tummarna. För oss, men främst så att Johanna klarar sig från att bli sjuk!

Vet tyvärr inte vem som är upphovsman till nedanstående klokskap som jag hittade på facebook. Men ordentligt tänkvärda rader är det i allafall! Ibland skulle vi alla behöva "filtrera" både det vi pratar om och det vi lyssnar på!

"I antikens Grekland hade Sokrates rykte om sig att hålla kunskapen högt. En dag kom en bekant för att träffa den store filosofen och sa:

- "Vet du vad jag har hört om din vän?"

- "Vänta lite," svarade Sokrates. "Innan du pratar med mig om min vän, kan det vara bra att ta en stund och filtrera vad du ska säga. Det är därför jag kallar det tredubbla filtertestet. Det första filtret är Sanningen. Är du helt säker på att vad du håller på att berätta om min vän är sant? "

-"Ja.... eller.. nej", sade mannen, " jag har faktiskt bara hört talas om det och ..."

-"Okej," sade Sokrates. "Så du vet inte riktigt om det är sant eller inte. Nu ska vi prova andra filtret, filtret av Godhet. Är det som du håller på att berätta om min vän något gott?"

- "Uhmm, nej, tvärtom ..."

- "Så," Sokrates fortsatte, "du vill berätta något hemskt om min vän, men du är inte säker på att det är sant. Du kan dock fortfarande klara provet eftersom det finns ett filter till, filtret Användbarhet. Kommer det du vill berätta för mig om min vän att vara till nytta för mig?"

- "Nej, egentligen inte."

- "Tja", avslutade Sokrates, "om det du vill berätta varken är sant eller bra, eller ens användbart, varför berätta det för mig överhuvudtaget?"


Längtar!!!!

Kommentarer
Postat av: Gun

Kloka ord, så sanna. Jag försöker leva ungefär så, hatar elakt skvaller.

Typiskt att ni blivit sjuka! Hoppas verkligen att Johanna klarar sig och att ni tillfrisknar snabbt!

Ha en jättetrevlig resa! Kram

2012-05-16 @ 07:08:41
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Åsa

Mycket klokt skrivet! Krya på er och hoppas hon klarar sig!



Sv: Haha, jamen skaffa en och spela med mig!

2012-05-16 @ 11:40:18
URL: http://asonet.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Mycket tänkvärt!



Fasiken vad det där utbytesåret har gått fort! Hon åkte ju nyss ju... :-)

Mysigt att få hem henne igen!

2012-05-16 @ 11:50:14
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0