Diskbråck...

Jag har ju berättat lite om min Botoxade tummar, men tror inte att jag nämnt speciellt mycket om mina nackproblem. Jag har alltså ett diskbråck i nacken som uppträdde akut efter att ha legat på rygg med armen sträckt rakt bakåt i 1,5 timme! Var tvungen att ligga på det sättet under en magnetröntgen-undersökning av min HAND!


I början av undersökningen var det inga större problem. Armen domnade bort rätt fort och jag låg därinne i apparaten och lyssnade på Enya. Blev ganska dåsig och slumrade nog till eftersom de, efter ungefär 45 minuter, avbröt undersökningen och satte en liten sandpåse i min hand, som gjorde att handen trycktes ned/bakåt ytterligare. Tydligen hade jag omedvetet rört på fingrarna. Sedan fortsatte undersökningen i 45 minuter till..

När det var ungefär 10 minuter kvar (vet jag ju så här efteråt), så kom SMÄRTAN!! Det gjorde så ont att tårarna rann där jag låg i den cylinderformade apparaten. Jag höll ett hårt tag om larmknappen med min fria hand och övervägde att trycka på den.. Men.. "skulle jag behöva göra om samma skit en gång till då?" Så jag låg kvar och försökte övertyga mig själv om att "det kan inte vara länge kvar nu, det kan inte vara länge kvar nu, det kan inte vara länge kvar nu".. Efter undersökningen ville jag bara ut därifrån och trots att jag störtgrät var det INGEN som direkt brydde sig!

Dagen efter var jag otroligt öm i axeln och det molvärkte i den. Det var ju väntat! Jag var också ordentligt illamående. Så jag gick hem från jobbet för jag trodde att jag höll på att bli magsjuk eller något.. Detta var den 12 februari 2004 och jag var inte tillbaka på mitt arbete förrän den 9 augusti samma år!!!

Jag har nog aldrig mått så dåligt, varken förr eller senare, som jag gjorde de kommande månaderna. Graviditetsillamående - släng dig i väggen! Minsta lilla jag rörde på mig så kom illamåendet och det susade i huvudet; det kändes som om jag skulle tuppa av närsomhelst. Jag "mådde illa" i munnen och i bröstet; det var alltså inte något illamående "i magen" som kunde ge med sig om jag spydde. Jag åt hela tiden för då slapp jag illamåendet i munnen i allafall. Jag gick upp 8 kg på två månader för allt jag åt var inte bara nyttiga saker! Dessutom var jag ju van att promenera med hunden ca två timmar per dag och nu pallade jag knappt att släppa ut henne på baksidan för en pinkning. Inte konstigt att kilona kastade sig på mig!

Förutom ovanstående illamående så hade jag en smärta i nacken som var obeskrivbar, "nervvärk" är det närmaste jag kan förklara det som. Det gjorde så ont bara jag vred på huvudet litegrann.. Provade med en varm vetekudde men dels var den för tung för nacken, dels fick jag bara en lättnad av smärtan så länge jag hade den på mig. Direkt jag tog bort den så kom smärtan tillbaka med full kraft. Inga värktabletter funkade och jag höll på att bli galen!

Kom till Neurologmottagningen som gjorde massor av tester och beställde en magnetröntgen av skalle och halsrygg.. Så åter till brottsplatsen!! Det kändes ju sådär, kan jag säga. Men det visade sig vara ett diskbråck C6-C7! Och det skulle läka ut av sig själv, sa de.. Sure baby!!!

Jag har många nackskadade vänner och deras tips har varit superbra! Bland annat så tipsade min vän PJL om ispåsen som hon själv använde. Så min man gick ut och satte snö i en liten plastpåse som jag sedan lade på min nacke.. Guuud, så skönt det var. Efter en timme (med inhämtad ny snö) hade värsta smärtan "domnat" bort!! Så därefter inhandlades en ispåse på Apoteket och det är tack vare den som jag "överlevt"! Ett tips: Ispåsen är toppen att ta till när barnen har feber eller huvudvärk.

Idag mår jag hyggligt och jobbar 75%, men det är max vad jag klarar. Har hittat strategier för att orka med både arbete och fritid. Min arbetsplats är väl utformad med fyra olika arbetsplatser, bl a ståbord. Använder headset både på jobbet och hemma, för jag klarar inte att hålla i luren någon längre stund. Dessutom har man ju en tendens att luta lite på huvudet när man håller i en lur, vilket inte funkar för mig längre. Smärtan kommer också om jag bär för tungt; ibland räcker det med en kasse med två liter mjölk i!

Men sedan har jag ju spikmattan, yogaövningar och den afrikanska dansen; detta har gjort mitt liv mindre smärtfullt!
spikmattan smärtlindring i rygg nacke och axlar. 
http://www.spikmattan.nu/ 

             
Det må ju sägas att jag inte kastar huvudet så där när jag dansar! Det vore nog inte så bra för nacken! :o)


Kommentarer
Postat av: Lotta

Har du anmält den händelsen med nacken på något sätt? Det verkar ju konstigt att bli sjuk av att gå till doktorn, så att säga.

2008-11-30 @ 16:02:26
URL: http://dreamsalive.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj oj oj vilken historia och vad du har fått kämpa. Förstår att du kännt hopplöshet. Tack för tipset,mina leder gillar inte värme utan gillar kyla. Stor kram till dig.

2008-12-01 @ 11:22:20
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Dagens Eko

Nu ska jag verkligen skaffa mig den spikmattan. Än så länge har det varit "vid tillfälle" och sen så har det runnit ut i sanden.

2008-12-01 @ 14:41:27
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: Maria

Nej men usch då! Inte kul med rygg/nack problem. Ett par killar jag jobbar med har diskbråck, men längre ner i ryggen.



Det där med paret som har sex i tv...alltså sex är ju nåt privat tillsammans med den man sexar med. Inte ska det kablas ut över hela Sverige (alt. världen) heller. Hur kul är det att bli känd för paret som nuppade i rutan? Och big brother...det var likadant här i usa för några år sen. Fattar inte att folk fortfarande kollar på det programmet.

2008-12-01 @ 19:51:19
URL: http://desertchick.blogg.se/
Postat av: Maria

Föresten, hur hjälper spikmattan med ryggen? Ska rekommendera det till mina kompisar.

2008-12-01 @ 19:52:33
URL: http://desertchick.blogg.se/
Postat av: Lillemor

Känner verkligen med dig och dina smärtor. Jag vet ju hur det är att ha ont eftersom jag har en whiplashskada.



Vad bra att kyla hjälpte dig!

Innan jag kom till Alfta rehabcenter så använde jag värme på nacken men det funkade inget bra. Då sa sjukgymnasten där nere att kyla nog var bättre för mig. Och det är det. Så jag har också kylpåsar i frysen. :)



Också roligt att se att du funnit andra vägar att gå så du kan minska smärtorna.

kram

2011-03-24 @ 09:47:39
URL: http://angermanalvens.blogg.se/
Postat av: litentanta

Var väldigt intressant att läsa det här, hade ju förstått att du har ett diskbråck men inte hur det "kom till". Nacken utsätts ju för en grym belastning hela tiden när vi ska kånka omkring på vårt tunga huvud, oavsett om det är tomt som i mitt fall eller i full ordning ;) Sen tillkommer ju allt annat som belastar den, huvva... Minns när jag var som sämst, de smärtorna var inte att leka med :(



Ispåse låter intressant, har bara använt mig av värme själv men nu ska jag försöka mig på det där "helt tvärsom"-alternativet nästa gång jag har ont, allt är värt minst ett försök.



Fick en liten påminnelse om de värsta åren med det onda när jag läser din berättelse, kan vara bra att bära med sig under sämre dagar i nutiden, det har varit värre liksom. För i mitt fall verkar faktiskt något ha hänt med nacken, kombinationen av att man anpassat sig till vad som faktiskt är vettig belastning och förhoppningsvis en viss läkning så känns det mycket bättre numer.

2011-03-24 @ 17:33:22
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0