Språkbruk...

Jag är absolut ingen språkpolis, men jag gillar ord.. väldigt mycket! Och jag hoppas att en svenskalärare inte skulle ha allt för mycket negativt att säga om mitt skrivande här på bloggen! :o)

Men det finns fyra ord som jag verkligen reagerar på när de, enligt mitt tycke, används fel.. Det är orden: utnyttja, nyttja, risk och chans..

Ordet utnyttja kan man använda i positiv och negativ mening. Men för mig känns det negativt att säga: "Vi ska utnyttja hennes kompetens". Här skulle jag vilja använda ordet nyttja istället. Då känns det som om alla skulle vinna på ett samarbete!

utnyttjaanvända, dra nytta av, begagna, bruka, ta i anspråk, nyttiggöra; dra orättmätig fördel av, exploatera, profitera på

nyttjaanvända, bruka, begagna; tillgodogöra sig, förtära

Men sedan har vi användandet av orden risk och chans.. Jag avskyr när jag t ex i tidningar läser "chansen är inte så stor att få cancer..." Hur tänker skribenten då?? Att cancer är något man hoppas på att få!!! Använd ordet risk istället!

"Risken är stor att Sverige tar VM-guld". Ja, det kan ju vara en risk om man håller på Tyskland, England, Italien eller Brasilien i VM-finalen.. Men är du svensk så tror jag du anser att meningen bör vara "Chansen är stor..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0