Chokladbollen...

Det finns ett annat ord för chokladboll som man numera inte får använda! Jag tror ni alla vet vilket ord jag menar; det börjar på NE- och slutar på -GER. Ordet ska raderas från Pippi-böckerna och vad titeln "Tio små n----pojkar" av Agatha Christie ska ändras till har jag ingen aning om!

Men om de mörkhyade själva använder ordet? En kille som jag känner, mörkhyad och uppvuxen i Sverige, kallar själv dessa bollar det förbjudna ordet. En annan bekant berättade att hennes ex(också mörkhyad) kallar nämnda boll för "en kusin med mjäll"!! Är det ok? Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: CAT

Alltså...

Jag tänker säga det....

För mig kommer det alltid vara negerbollar!

men kanske för att jag inte anser att neger är ett fult ord och jag använder det inte som skällsord heller ;)

Ha en bra vecka!

Kram vännen!

2008-10-29 @ 21:44:33
URL: http://catmalou.blogg.se/
Postat av: Bitte

Tio små chokladbollar, kanske?! En afroamerikan skrev för några år sedan en bok som jag tror hetter Nigger. Han ville "ta tillbaka" det ordet från de som använt det på fel sätt. Göra det rumsrent igen. Vet inte hur han lyckades!

2008-10-30 @ 18:47:18
URL: http://bittesbus.blogg.se/
Postat av: Jenny

Har lärt mina barn att det heter chokladboll eller cocosboll men kommer själv alltid tycka att det är negerboll. Chokladboll låter inte hälften så gott som barndomens negerbollar var, när de serverades var det fest! Har inte riktigt hängt med när ordet blev förbjudet att använda, vad hände egentligen?

2008-10-31 @ 00:24:17
URL: http://nennyland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0