Buddha, älgar och gamla saker...

På väg till Fredrika och vad skådar mitt öga?? Eller mina ögon får jag väl lov att säga i och med att jag spärrade upp dem bägge i ren förskräckelse!! :o)


Lämnade jag ett molnfritt Umeå för detta??!!! Grrrr..

Men det var en väldigt lokal skur, tack och lov, och regnet upphörde rätt snabbt. Vi kom fram till tempelplatsen uppe på berget.. Inga tempel än så länge, men en fin byggnad och två vackra och enorma Buddha-statyer fanns där.


   





Det fanns en hel del souvenier att köpa för att på så sätt bidra till det fortsatta byggandet av tempelplatsen. När vi kom dit så låg alla grejer framme på ett bord, men inte en munk så långt ögat nådde.. Det var flera av de andra besökarna som undrade hur de vågade lämna sakerna helt öppet, men jag tänkte för mig själv "munkarna verkar hysa stor tillit till människans ärlighet och förhoppningsvis tänker människan till innan han/hon stjäl något från en munk"..

Tio minuter senare dyker dock en munk upp. Jag förmodar att han haft lunchrast! :o) Jag och J köpte varsin souvenir. En liten buddhafigur och en nyckelring.Så här såg den söta munken ut:


Bakom den vackra elefanten ser ni den första byggnaden på tempelplatsen.


Elefantöga i närbild


Tempelplatsen är, som jag tidigare skrivit, belägen högt uppe på ett berg och utsikten var hisnande.

"Gonggongen" var väldigt vacker och när vi väntade på att någon skulle dyka upp så funderade vi på att slå i just "gonggongen".. men ingen av oss vågade. Vi var lite rädda över om det skulle vanhelga munkarna på något sätt! ;o)


Vi åkte tillbaka mot Umeå och svängde in mot Bjurholm och Älgens hus. Fy f-n vad de kan ta betalt!! 120 kronor per person för att gå in till älgarna!! 480 kronor för oss fyra, för naturligtvis var det halva priset endast för barn upp till 12 år.
Maken och C var inte speciellt intresserade, men jag och J bestämde oss för att "betala och se glada ut"!!! :o)
Har man nu kommit ända hit så måste man ju se dem också.. Och det är förmodligen älgfarmens strategi.. Hmrfff...

Jag ska inte påstå att det var värt 120 kronor, men närapå.. Kalvarna var tyvärr sjuka så dem fick vi bara fota, men inte kela med..


  

Men vi fick däremot gå in till de stora älgtjurarna.. Jeeez, vilka enorma djur! De har så otroligt långa och smala ben i förhållande till resten av deras kroppar, helt opropotionerligt faktiskt, och det är väl därför som de glider på motorhuven och rätt in i bilen vid en krock.. Tänk på det när ni är ute och kör!


Dottern bredvid en av de mindre (hahaha!!) älgtjurarna. Mulen var sträv och hornen lena som sammet! En av älgarna kunde det här med att posera. Han vred på huvudet mot oss, stod så tills vi fotat klart och vände sedan huvudet åt andra hållet, vilket gav de på andra sidan möjlighet att fota. :o)
Men jag kan säga så här: de gör då verkligen ingen konsekvensanalys innan de vrider på huvudet. Jäklars, är man inte snabb nog så får man sig en redig smäll av hornen som är huuuuge!!


Och sen kom... the BIG one!! Jädrar i min låda, vilken koloss! Men han var vackrast av dem alla eftersom han var  silvergrå i pälsen. Det var svårt att fatta att man stod bredvid ett så enormt djur. Jag fick verkligen ställa mig och fota uppåt.. För jag sa väl att han var stor?! ;o)


   

Efter vägen finns det massor av konstverk; det ena konstigare än det andra. Jag orkade inte stanna och fota konstiga röda linor fastspända mellan träd eller träplattor ställda som första raden i ett korthus.. Men däremot stannade vi vid spegelkyrkan som står mitt på en myr. Den är ett riktigt coolt konstverk, tycker jag. Vad tycker ni?
(Jag tog några bilder med C:s systemkamera också, då jag zoomade in kyrkan. Sätter in några av hennes bilder senare)


Vägen kallas också "De sju älvarnas väg" och nedanstående bilder är från bron över Öre älv. Det är låångt ner till vattnet!


Efter några spontana loppisbesök i Vännäs var vi sålunda hemma igen.. Det var en riktigt härlig dag att få dela med familjen.

Kommentarer
Postat av: Vigdis

Vilken fin tur ni verkar haft!

Och kanonfina kort! =)

Tack för att du delar med dig.

2009-08-05 @ 21:26:43
URL: http://nyandning.blogg.se/
Postat av: Miiqa

Älgar är lite läskiga, tycker jag.. Kanske borde åka och bota det, hihi!



sv: Jag är glad över att du är en av mina bloggläsare!

2009-08-05 @ 22:12:12
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: margit

Då har Du varit i mina hemtrakter. Jag är barnfödd i en by som heter Bergnäs, 1 mil från Vännäs. Åker alltid varje sommar upp till mina barn och min syster somär utspridda runt däruppe...

2009-08-06 @ 01:55:06
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Petra

Vad mysigt ni verkar ha haft det. Vilka fina bilder! kramisar(är på väg till Morjärv för att hämta Vendela från Monikas stuga)

2009-08-06 @ 08:45:53
Postat av: fia

fin utsikt och vackra bilder , ser utsom ni hade en trevlig trip.

önskar dig en trevlig dag.

2009-08-06 @ 12:35:42
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Ia

Ops...det var närkontakt men tack och lov under mer ordnade förhållande ;)



Ja..jag måste faktiskt berömma Din mobil!!!!!

2009-08-06 @ 14:41:19
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Väldigt fin natur!! Sen flinade jag över munkens "lunchrast", kanske det var "risrast"? ;D

2009-08-06 @ 15:29:21
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: http://veronicasfunderingar.blogg.se

Kul att se bilderna från er tur! Verkar spännande! Särskilt älgarna :)

Jag kan rekommendera en tur till Bispgården i Jämtland om du vill se fler buddistiska sevärdheter. Där mitt ute i den jämtländska landsbygden finns en thailändsk paviljong. Jag var själv där för några veckor sedan, absolut sevärd. Kolla in min blogg här http://veronicasfunderingar.blogg.se/2009/july/pa-tur-i-jamtland.html

2009-08-06 @ 17:36:36
URL: http://veronicasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Sussi

Visst är dom ståtliga och fina djur men 120 kr!!

Sist jag såg älgar var det precis bakom stängslet när jag åkte nya E4 till Björklinge!!



Kramisar

2009-08-06 @ 18:02:27
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: Laila

Vilket härligt äventyr ni har haft! :-)

Spännande med templet. Det skulle verkligen vara en upplevelse att få se.

120 kr för älgar... Jag är skeptisk! Men det verkar ju ändå spännande det med.

2009-08-07 @ 11:16:52
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Postat av: Maria

Härliga bilder! Coolt att kunna klappa älgar sådär.



Ja, det ska bli jättekul att mamma äntligen kommer! (Hon har inte kommit ännu, hon är fast i Denver). Hon stannar i 2 veckor.

Kram!

2009-08-07 @ 16:43:18
URL: http://desertchick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0