Israel, Palestina och Gaza...

Jag har alldeles för lite kunskap för att ha några synpunkter på den djupa konflikten som pågår i Mellanöstern, men jag har några synpunkter vad gäller rapporteringen (och effekterna det får) kring denna oerhört upptrappade och tragiska konflikt. Jag varken kan eller vill välja "sida", dels pga min okunskap, dels för att jag anser att det inte är "ens fel att två träter". Min tanke finns däremot hos alla oskyldiga människor, på bägge sidorna. Tanken finns särskilt hos alla barn som drabbats.

Men jag har länge funderat över varför rapporteringen om vad som händer i Israel, Palestina och främst i Gaza är så ensidig. Sveriges media och press verkar nästan alla ta ställning MOT Israel. Varför?

Palestinierna lider och dödstalet stiger och det är fruktansvärt det som händer, framför allt i Gaza. Ingen människa, oavsett landstillhörighet, ska behöva lida som de gör! Men nästan aldrig talas det om hur många som också dödas och skadas när Hamas, som klassas som en terrororganisation, skjuter sina raketer mot de civila i Israel. Israelerna lider också. De är, liksom palestinierna, också förtvivlade över sina döda och skadade anhöriga. De döda och skadade israeliska soldaterna är, liksom de palestinska, någons son eller dotter, bror eller syster.

Om någon uttrycker sin åsikt om att stödja Israels kamp MOT Hamas(och inte mot det palestinska folket); ja, då blir det nästan lynchstämning. Varför? Är det rätt att barn får glopord kastade efter sig? Att ett dagisbarn säger "mina föräldrar hatar dina föräldrar" till ett annat barn? Vill vi inte att alla barn ska få växa upp i fred och harmoni?

För hat föder ännu mera hat.. och det är väl det sista den här konflikten behöver!


Kommentarer
Postat av: Veronica

Precis vad jag också har funderat över.

2009-01-15 @ 00:32:38
URL: http://veronicasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Anna

Det som ligger i botten för kriget mellan palestinierna och israle har att göra med religionen. Palestinierna anser att de var där först i området runt gaza, isrelerna menar att de är deras område och vill inte ha dom där. Och allra helts inte efter att palestinierna vill göra en firstad för judar av området. Israelerna är de flesta araber. Så det är väl motsättningarna emellan religionerna som ligger till grund för allt om jag förstått det hela rätt.

2009-01-15 @ 14:53:09
URL: http://wiccan.blogg.se/
Postat av: Anna

Hittade det här när jag googlade lite



Hamas långsiktiga mål är att ersätta staten Israel med en islamisk stat omfattande nuvarande Israel, Västbanken och Gaza. Denna stat ska enligt Hamas stadgar tillåta de palestinska flyktingarna att återvända. Hamas erkänner inte staten Israel och hävdar att israeliska bosättningar på den ockuperade Västbanken utökats sedan PLO erkände Israel 1988.[7] Hamas kortsiktiga mål är att skapa en palestinsk stat på 1967 års gränser



Sedan 1994 har Hamas utfört attentat bland annat i form av självmordsattacker mot civila och israeliska millitärer.[16] Även attacker mot militära mål samt raketattacker mot israeliska städer har utförts. Dessa utförs av Hamas militära gren, al-Qassam-brigaderna, som motsätter sig Israels ockupation. Hamas har legat i öppen konflikt med al-Fatah under 2007, bl.a i Gaza. Hamas anses även vara ansvariga för Qassam-raketerna, en kortdistansraket, som nästan dagligen skjuts mot södra Israel

2009-01-15 @ 17:11:57
Postat av: tusensanningar

Det är inte helt lätt att få en (gärna objektiv) bild av orsakerna bakom konflikten, i mediarapporteringen. Eftersom motsättningarna är så väldigt gamla (faller tillbaka på "gamla testamentets tid", har jag hört) så är det väl inte heller så lätt, men det vore onekligen intressant...

2009-01-16 @ 22:25:32
URL: http://tusensanningar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0