Ilska och frustration...

Vad står bakom min rubrik idag? Jo, denna utbredning av utanförskap som inte längre bara handlar om människor från andra länder boende i Sverige.

Enligt Wikipedia kan ordet också beskrivas så här:


"Utanförskap
innebär att en individ befinner sig utanför och känner sig vara utanför en grupp som det ses som önskvärt tillhöra. Utanförskap kan bl a handla om långtida arbetslöshet, men också vissa typer av långtidssjukskrivning och även andra typer av frånvaro från arbetslivet".

Som det sparkas på den som "redan ligger"..

- Arbetslösa premieras inte om de jobbar på timtid, nej antingen ska de jobba heltid eller inte alls!

- Om jag fattat det hela rätt så behöver du inte söka jobb i andra län om du har småbarn.. För självklart är det lättare att flytta med sin tonåring än med en 2-åring!! *dryper av ironi*

- Sjukskrivna som uppbär sjukersättning går från att vara 100%-igt sjuk till att vara helt frisk liksom över en natt..
"När Försäkringskassan själv får bestämma" borde vara FK:s nya paroll. Är det sjukt eller är det mirakel som utförs??
Vilken arbetsgivare skulle komma på tanken att anställa en sjuk människa när det finns massor av friska, arbetsföra att välja mellan?

- När sjuka människor blir "nollade"(=har varken sjukpenning eller arbetslöshetsersättning)så innebär det att om de uppsöker hälsocentralen för ett annat medicinskt bekymmer så får de frågan: "Av vilken anledning är du här?". Och det är inte en fråga i all välmening, absolut inte. Nej, läkarna måste ställa frågan för att utreda om de orsakat skadan själv.. i syfte om att bli sjukskrivna!! Så för att dessa personer ska få någon sjukpenning; ja då är det nog en IVA-vistelse som gäller! Varför protesterar inte de intygsskrivande läkarna mot att deras specialkompetens bara "körs över" av FK:s förtroendeläkare?

Vår arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkring är på väg att köras i botten, skyddsnäten repas upp allt mer.
Hur kan vi tillåta att detta händer? Är det inte dags att vi halar upp vår knytnäve ur byxfickan och protesterar högt och ljudligt? För om en vecka, en månad eller ett år är det kanske din och min tur att bli sparkad på!


Kommentarer
Postat av: Ia

Min knytnäve är redan rejält knuten...jag står inför "möjligheten" att bli nollad den 2 april!! Då tycker Fk att det är dags för mig att ut och jobba heltid trots att jag varit sjukskriven i 5½ år och läkarna kan inte se nån förbättring!!



Men som sagt...leta reda på arbetsgivaren som vill ha mig så ska jag nog gå dit ;) för jobba det är jag bra på...det är det jag är bäst på...därför är jag också sjukskriven.....utmattning kallas det också...



Kram på Dig!!

2009-03-17 @ 10:15:56
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Anna

Förstår inte hur det ska gå ihop sig... man sparkar verkligen på dom som redan ligger ner.



Har sett allt för många exempel. Fy!



2009-03-17 @ 20:46:15
URL: http://annabackhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0