Caroline Giertz och Iris Johansson...

... vad har de gemensamt med varandra? Ja, inte vet jag, men däremot vet jag att deras böcker hamnade i min ägo efter en stunds vandrande på Nolias storloppis!

Anita Shreve har jag alltid gillat så jag blev glad när jag hittade en bok som jag inte redan hade. En roman om kärlek, besatthet, svartsjuka och förluster. "Allt jag någonsin drömt om".

"Falling man" handlar om Keith Neudecker som lyckats ta sig ur Tvillingtornen i New York innan de rasade. I boken beskrivs hans sätt att bearbeta det som hänt. Skriven av Don DeLillo.


Hittade också boken som Mamma J skrivit om och som jag hade tänkt köpa i bokhandeln. Perfekt att hitta den för en guldpeng på loppisen istället. "En annorlunda barndom" av Iris Johansson. Hennes berättelse om sin autistiska uppväxt.

"Lyckan, kärleken och meningen med livet" har jag tänkt köpa länge, men det har bara inte blivit av. Såg henne hos Oprah för flera år sedan och blev så tagen av hennes historia. En kvinna som har allt, men som ändå inte är lycklig. Hennes "resa" tar henne till Italien för att lära sig konsten att njuta. Vidare till Indien där hon lär sig att meditera och till Indonesien för att hitta balans och kärlek. En bok om att ta ansvar för sitt eget välmående!


"Häxvaggan" är en roman som handlar om en familj som deltar i en dokumentärserie om sin kamp för brödfödan. De får många sympatier, tills mamman berättar att hon väntar sitt tredje barn. Då vänds sympatierna till förföljelser istället eftersom många reagerar över att de är så idiotiska som skaffar ett tredje barn när de har svårt att ta hand om två. Plötsligt försvinner de tre barnen..

Peter Kihlgårds bok "Kicki & Lasse" har jag hört talas om tidigare, men aldrig kommit mig för att köpa. Som jag förstår så är det en stor och modern kärleksroman.


Slutligen hittade jag en bok av Caroline Giertz som heter "Den sista dagen". Den handlar om Mona som bestämmer sig för att ta sitt liv. Hon sitter nämligen på skilsmässoberget efter att i 25 år varit en "trophy wife". Hon är ensam och pank. Hon är dumpad av sin 20 år yngre älskare och barnen tycker hon är pinsam.
En chick lit-bok alternativt en bok om en kvinna i Ankeborg(om 25 år!)!



Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Du beskriver böckerna på ett sätt så jag verkligen får lust att läsa de! :D

2009-09-26 @ 16:45:03
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Sv: Personligen har jag inget emot att visa upp allt äckligt eller odelikat etc vid en förlossning. Nu hade det varit enklare att förklara detta "live" men jag skall försöka här ändå. :D



För det första behärskar jag smärta bättre i ensamhet, jag ogillar om någon försöker trösta när jag har ont. De får gärna trösta efteråt, men när jag är mitt uppe i det vill jag lämnas i fred. Utifrån det har jag ingen nytta av mannens närvaro. Men som jag skrev fick Egoinas pappa vara med i och med att han önskade det för sin egen skull. I och med detta så ser jag fördelarna med att romantisera det hela, mannen väntar utanför, det blir en "kvinnan sak" att föda barn.



Jag menar inte ALLS att det är fel att känna tvärt om! Egentligen skulle jag önskat att jag VILLE ha mannen där och självklart tycker jag det är lika mycket hans barn och hans förlossning och smärta, så min egen inställning är ren egoism utifrån hur jag fungerar.



När jag slår mig så är jag likadan. Jag vill få hantera smärtan utan att behöva förhålla mig till någon. Blir jättefrustrerad om någon frågar "hur gick det!" medan jag fortfarande har ont. Jag koncentrerar mig på att ta bort smärtan och när någon stör så blir det svårare. Jag har alltid fått höra att jag har en hög smärt-tröskel och kanske beror det just på sättet jag hanterar den, jag vet inte. Fråga på om du vill. Och kommer du på att jag lurar mig själv på något vis så säg till! :)

2009-09-26 @ 18:32:30
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Sv: Jag tyckte enbart det var roligt att du frågade. Det visar ju på att inlägget väcker frågor och det är det roligaste som finns! Jag tror inte någon annan uppfattar din fråga fel heller, i så fall går de in för att göra det.. Ha en underbar kväll!

2009-09-26 @ 20:25:32
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

Åh, jag älskar böcker! Sitter här och dreglar.. Visserligen har jag en hel hög kurslitteratur att ta mig igenom, men det är ju inte samma sak..

2009-09-26 @ 21:51:25
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Kristina

Så du fick gå på loppisen som jag inte fick! Jo fick men inte vågar pgr av infektionsrisken. Men jag fick ett smyckeskrin o en kaffepanna i Blekingefärger av min man så lite del fick jag.

Kul hitta så mkt böcker för små slantar men känner sig så rik Kram

2009-09-26 @ 22:48:53
URL: http://ruach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0