En vit lögn...

När försäljare av olika slag ringer på telefonen, då har jag sällan några problem att säga "nej, tack". Sedan kan man ibland få säga "Vad var det du inte förstod när jag sa att jag inte var intresserad?" och ibland får man helt enkelt bara lägga på luren. Kan eventuellt tycka lite synd om de som sitter där och känner pressen att sälja(och få betalt) på provision..  

Men det är ändå enklare än när en försäljare ringer på dörren istället. Då står man liksom öga mot öga med personen ifråga. Jag vill inget ha, men tycker ändå att det är trist att säga "nej, tack" för man ser ju hur besvikna de blir av att inte få kränga sin vara!

Men igår drog jag den bästa vita lögn jag någonsin dragit när en tunnbrödförsäljare dök upp. Och så fort lögnen flugit ut mellan mina läppar så önskade jag att den varit sann:

"Nej, tack! Jag brukar själv vara i bagarstugan så frysen är full av tunnbröd!"

Moahahaha.. jag som har aldrig bakat tunnbröd... eller ens sett en bagarstuga.. eller jo, det har jag ju visst det!!! På Gammliamuseet! ;o)


Kommentarer
Postat av: Britt

Jag säger alltid att jag inte har kontanter och det är sant - jag har inga :(



SV: Blir ju svårt att ha heltäckande sjal om man ska tala teckenspråk...men går säkert att lösa. Jag tycker att man ska försöka se lösningar istället för problem. Och visst finns det de kvinnor som blir tvingade att bära heltäckande sjal likväl som det finns kvinnor i Sverige som tvingas till allt möjligt av sina män...

2010-01-29 @ 22:35:56
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Gun

Hahaha! Ibland förvånar man sig själv med det som hoppar ut ur munnen. Det hjälpte ju och det var huvudsaken.:D

2010-01-29 @ 23:16:22
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Selma

Jag klarar mig också på att jag aldrig har kontanter. När dörrförsäljarna skaffar kortläsare måste jag byta taktik.

2010-01-30 @ 09:41:50
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Anna-Carin

Hej på dig Pia!

Tar mig tid att läsa din blogg lite då och då. Kul att läsa och fina bilder som alltid :) Trevligt att träffa dig på bussen emellanåt ;) Blev lite fundersam över det du berättade. Hoppas att ni tar tag i det och att det blir bättre och bättre. Som jag sa så behöver relationer vårdas och det kan man ju göra på många olika sätt.



Angående inlägget så lever försäljarna på dem som inte kan säga nej. Att prova att säga vänligt och bestämt Tack men nej tack jag är inte intresserad och se vad som händer med en kan kanske vara en bra början...

KRAM

2010-01-30 @ 11:24:26
URL: http://www.helafamiljen.net
Postat av: Ulrika

Hahaha!! Där tänkte du snabbt! Jag kan också tycka lite synd om telefonförsäljarna som har ett sånt ökenjobb, fast less blir man! Vi är anslutna till Nix, men det hjälper inte det minsta, det ringer ändå... Ha en riktigt fin lördag, Pia!

2010-01-30 @ 12:12:08
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Agneta

Ett bra sätt att bli av med just den försäljaren du hade i dörren :-)

Visst är de "jobbiga" att få på halsen, jag brukar tänka på att detta ju faktiskt är deras levebröd men bara för den sakens skull så får de ju inte bli otrevliga eller försöka lura på folk deras saker eller tjänster. Speciellt ute i varuhus så är de lite väl påflugna ibland trots att man säger ett vänligt nej tack.

2010-01-30 @ 18:30:32
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: LissenTo

Det är svårt det där med försäljare, jag tycker ofta synd om dom. Dom kämpar lite i motvind.

Men man kan ju inte handla, när man inte behöver....



Tack snälla för att du röstar på min bild.

Nu börjar Robinson...ska titta på det

Trevlig kväll!

2010-01-30 @ 20:06:54
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Eva S

ler Hihi, tunnbröd förvarar man torrt och svalt. Inte i frysen. Om det inte är mjukt förståss. Kanske bra att veta till en annan gång tunnbrödsförsäljarn ringer på....



Fick tips om din blogg och kikar nu in hos dig.

2010-01-31 @ 10:02:28
URL: http://www.destinywhisperer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0