Och svaren kommer här, del I...

När jag loggade in i morse så insåg jag att ni ställt massor av frågor, trots att ni inte var så många som kommenterat. Jösses, bäst att börja svara på dem! :o)

Tycker du att ditt uttryckssätt i skriftlig form (alltså i blogg-världen) har ändrat sig? Varför jag frågar är för att jag själv upplever det så, att jag påverkas av sättet av skriva på (rättare sagt "sättEN" att skriva på).
- Ja, det tycker jag. När jag läser bakåt i min blogg så ser jag att mitt skrivande ändrat sig och till det bättre. Både rent språkmässigt, men framför allt innehållsmässigt. Jag tar mer tid på mig innan jag publicerar ett inlägg. Jag tänker, skriver, raderar, skriver igen och gör faktakontroller(både googlar och använder olika lexikon).

Har du något inlägg du ångrar och varför? Vilket inlägg är du mest stolt över och varför? Om du startade en ny blogg, vad skulle du gjort annorlunda och vad ville du gjort likadant?
- Det fanns ett inlägg som jag skrev, men som jag helt raderade eftersom jag missat att kolla upp väsentliga fakta. Annars så tror jag inte att jag ångrar något av mina inlägg, jag har skrivit massor som jag aldrig publicerat. Dessa skulle jag nämligen ha ångrat! Vissa inlägg tycker jag kanske är lite sämre skrivna, men nej, ingen ånger direkt.

- Hm.. mest stolt över?? Det var en jättesvår fråga. Jag är stolt över de inlägg där jag tagit ställning för olika saker(kategori allvar). Fast det är väl egentligen mig själv jag är stolt över då och inte själva inläggen! ;o) 

- Jag har en "öppen" blogg där både namn och bild på mig syns. Men ibland skulle jag vilja vara anonym. Att kunna skriva ner mer mina innersta tankar. Men jag tror att det är omöjligt att hålla en blogg anonym, inte i längden i allafall! 

Jag vill fråga om du vet var Fysikgränd i Umeå ligger? Jag bodde där när jag var åtta år.
Visst är du Värmlänning? Varifrån i Värmland i så fall?
- Japp, det ligger på Ålidhem. På "fel" sida om älven! ;o) Jag bor på Böleäng.

- Nej, det är min man som är värmlänning, Karlstadbo. Jag är från Norrbotten. Uppvuxen i en liten by(Yrttivaara) ca sex mil söder om Gällivare. Dock har jag bott ett år i Karlstad, men då bodde min man i Göteborg!! ;o)


Vad är du mest rädd för?
Vad skulle du göra om du vann en miljon? (förutom att antagligen bli glad, chockad och hoppa jämfota)
Vad har du för mål och drömmar i ditt liv?
Är du beroende av något?
Vad jobbar du med(om du jobbar, eller vad har du jobbat med?)
- Jag är mest rädd över att något negativt ska hända mina närmaste, främst barnen.

- Jag skulle(förutom att bli glad, chockad och hoppa jämfota!) betala av lån, åka på en långresa med familjen, ta tjänstledigt för att gå en Hantverksutbildning, betala skolgången för "mina" tjejer i Tanzania. Låta döttrarna få möjlighet att se världen(t ex utbytesår). Spara resten för kommande behov, typ tjejernas körkort och egna boenden.

- Mål och drömmar? Mycket hänger ihop med ovanstående fråga, alltså det handlar om pengar! ;o) Men mitt mål är också att komma igång med träning, att bli en glad människa i en sund kropp!

- Jag är beroende av mina barn; de är mitt allt!! Sen är jag beroende av cigaretter, men det hoppas jag ska ändra sig när jag nu ska satsa på den där "sunda kroppen"!! 

- Jag jobbar som samordnare på Tolkcentralen för personer med dövhet, dövblindhet och hörselskada. Jag är utbildad Vuxendövtolk, men pga mina tum- och nackproblem jobbar jag numera administrativt. Har jobbat som barnskötare och läkarsekreterare, förutom sommarjobb inom kyrkan och på torvbrytning.

Hur gammal var du när du var full första gången? När började du tjuvröka?
- Hm... eftersom mina 16-åriga barn läser min blogg så får svaret bli: 27 år!!! ;o) 

Hur många länder har du varit i? Hur många språk kan du? Har du fött dina barn "vanligt" eller med kejsarsnitt? Hade du kunnat tänka dig att adoptera? Har du åkt ambulans någongång? Varit inlagd på sjukhus? Har du kört moped? Har du blivit tagen av polisen? Hur många gånger har du flyttat i ditt liv?
- Jag är ingen globetrotter, men har varit i Finland, Norge, Danmark, Belgien, Bulgarien och Turkiet.

Jag är bra på engelska. Teckenspråk. Förstår finska, men pratar inte det så bra. Mina föräldrar och bröder snackade sin byfinska(mienkieli?), men med mig pratade de alltid svenska av någon anledning. Förstår tyska rätt bra, men usel på att prata det. Har läst franska också, men minns bara några konversationsmeningar!!! ;o)  

- Jag har fött mina tvillingar(3,3 kg + 3,4 kg) på VANLIGT sätt!!!

- Jag tror nog att jag velat adoptera ifall jag inte kunnat bli gravid.

- Nej, jag har aldrig åkt ambulans.. däremot har jag fått ringa efter ambulans ett flertal gånger!

- Jag har varit inlagd på sjukhus efter ett missfall och när jag sedermera födde mina barn.

- Ja, jag har kört moped, men hade aldrig någon själv. Undrar varför?? Det hade ju varit praktiskt!

- Stoppad av polisen och fått "blåsa", ja. Men inte haffad och inlåst! Öhh, om man inte räknar med den gången då de låste in mig i en cell under min praotid hos Polisen!!! ;o)

- Här är min "flyttrutt": Yrttivaara-Malmberget-Piteå-Karlstad-Holmsund-Umeå-Luleå-Umeå.

Tre saker på en öde ö?
Vad ville du bli när du var liten?
Vad blev du när du blev stor?
- En bok, tändstål, presenning. Men framför allt skulle jag ha velat ha min familj med mig!

- Jag ville bli frisör, pilot eller polis.

- Jag blev läkarsekreterare och sedermera vuxendövtolk.

Varför är vi nyfikna?
- Hur ska man annars få veta saker?! ;o)

Om du fick styra allt i landet för en dag, hur skulle den dagen se ut?
- Den här frågan vill jag spara och skriva ett helt eget inlägg kring!

Använder du din spikmatta dagligen eller mer sällan?
- Det beror på hur jag mår, men ett par gånger i veckan blir det nog. Jag använder mest den "böjbarare" delen av spikmattan, i nacken.

Tack för alla era frågor! Jag hoppas att ni orkat läsa ända hit.


Kommentarer
Postat av: Ylva

Bra svar på varför vi är nyfikna.

2010-01-09 @ 13:23:08
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag orkade och det var intressant och ser fram emot när jag ska få höra hur du ska styra landet, tips glöm ej ta goda beslut för de små och svaga

2010-01-09 @ 13:24:47
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Gun

Kul att du fick så många frågor och roligt att läsa svaren!:)

2010-01-09 @ 14:34:41
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Vad roligt att läsa, bra svarat! Ha en underbar kväll!!

2010-01-09 @ 17:09:20
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: imse

Klart jag orkade läsa!



Kram

2010-01-09 @ 18:07:03
URL: http://zvammel.blogspot.com
Postat av: Anna

Oj det var inte dåligt med frågor du fått :) och vad som är ännu mer kul är att du svarat på dom! Strongt och så snabbt. Kul att läsa ännu mer om dig :)

Men jag garvade åt ditt svar på var du gjort din läppförstoring? Kom vägen i nintendo wii :D



Tror du varit och kikat på Kissies blogg? Har oxå snubblat in där några gånger

2010-01-09 @ 18:31:35
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Kristina J

Roliga frågor!

2010-01-09 @ 18:37:42
URL: http://mammispammis.se
Postat av: ansepanse

nu fick jag veta en hel del om dig - tackar

SV: tack

2010-01-09 @ 18:57:49
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Britt

Ja nu vet jag ganska mycket om dig som jag inte visste innan. Och du kan ju ett språk till - teckenspråk!



Och givetvis var du en nörd när du gick i skolan eller plugghäst som det hette då...det var vi alla. Ungdomsfyllan hade inte uppfunnits då ;D

2010-01-09 @ 19:15:46
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Ulrika Fabulousforty

Tack för svaren! Så du är Ume-bo?! Då bor vi ju rätt nära varann! Kul!!

2010-01-10 @ 12:10:14
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Britt

Pi kul att läsa de frågor som du fick.. :o)

2010-01-10 @ 15:00:08
URL: http://bijaadjo.blogg.se/
Postat av: Agneta

tack för svaren hittills, framförallt var jag lite nyfiken på vad du jobbade med och nu fick jag reda på det.

Väntar på svaret på den stora frågan som jag ställde...;-)

Ha en härlig vecka!

2010-01-10 @ 15:22:37
URL: http://bigmarlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0