Städerskor och ett blått knä...

Jag hoppas innerligt att inte städerskorna behöver knäskura golv längre. Och sålunda slipper få "skurgummeknän". Knäet som jag syftar på i rubriken är naturligtvis mitt!! :o) Fortfarande svullet och ömt, men det mår betydligt bättre nu än igår. Så här ser det ut nu:


Men, tillbaka till städerskorna. Det är många av dessa människor som ingen märker av. Ingen reagerar över att det kommer en städerska(alt städare) gående med sin vagn. Det är som om de hade en "osynlighetsmantel" på sig. Jag tror ju inte att de valt detta själva; att inte bli sedda. Tänk vilket viktigt jobb de utför. Och tänk hur illa det vore om de inte gjorde det!

Vi har en städerska på vårt jobb. En glad och trevlig kvinna som sitter och fikar med oss varje torsdag. Jag och hon småpratar med varandra när hon är i mitt rum och städar. Vi pratar bl a om böcker. För ett tag sedan bjöd hon oss på bullar. Det sistnämnda borde ju betyda att hon trivs hos oss! :o) Ja, vi trivs i allafall oerhört bra med henne och har hon varit borta(vilket är sällan, tack och lov!) får hon höra att vi saknat henne.

Vi tycker så bra om henne att en kollega klistrade upp följande historia på insidan av städskrubbsdörren. Fick glädjen att sedan höra ett gapskratt därifrån när hon läst den! :o) Håll tillgodo och se till att "din" städerska blir sedd!

"På en statlig myndighet har fem kannibaler anställts som handläggare. Första arbetsdagen säger chefen:

- Ni har nu fast arbete, tjänar bra och kan äta i vår matsal, så låt de andra vara i fred, OK??

Kannibalerna lovar att inte röra kollegerna.

Efter fyra veckor kommer chefen igen och säger:
- Det saknas en städerska, är det någon av er som vet var det har blivit av henne??

Alla kannibalerna skakar på huvudena och svär på att de inte har med saken att göra. När chefen har gått vänder sig en av kannibalerna om till de andra:
- Okej, vem av er idioter har käkat upp henne??

Den bakersta kannibalen svarar med låg röst och skuld i blicken:
- Det var jag…

-IDIOT! säger den förste. De senaste fyra veckorna har vi ätit avdelningsdirektörer, sektionschefer, teamleaders, projektledare och konsulter utan att någon har märkt det, och så skulle du prompt sätta i dig städkärringen!!!"


Kommentarer
Postat av: Gun

Hahahahaha! Den var bra.:D

Du har så rätt med ditt inlägg! Jag har städat på förskola och personalen var det inga problem med alls, de var jättebra. Men vissa föräldrar... Många tittade inte ens på mig när de kom med barnen, trots att jag alltid hälsade. Man känner sig ganska värdelös, men det värsta tycker jag var vilka signaler det måste ge barnen. Skrämmande enligt mig.

2010-10-31 @ 22:44:43
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Kristina

Här började jag läsa och blev mest upprörd över vad jag missat så nu har jag läst mig tillbaka o kommenterat så nu vet jag varför ditt knä är blått. Anfg detta med städerskor så har jag alltid försökt se dem både när jag jobbat och som patient för jag tycker de är så viktig yrkesgrupp som görett jättebra jobb. Tänk så otrivsamt sdet skulle bli om de ej fanns men oj så undervärderade de är och vilken press de lever under för städa på kortaste tid. Har sett såna försämringar i sjukvården när det gäller städning så det är ej underligt om folk blir sjuka. Deras status borde verkligen höjas. Hoppas ditt onda knä är bättre och hur är det med ögonen? Kramar

2010-10-31 @ 22:44:45
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Kristina

Här började jag läsa och blev mest upprörd över vad jag missat så nu har jag läst mig tillbaka o kommenterat så nu vet jag varför ditt knä är blått. Anfg detta med städerskor så har jag alltid försökt se dem både när jag jobbat och som patient för jag tycker de är så viktig yrkesgrupp som görett jättebra jobb. Tänk så otrivsamt sdet skulle bli om de ej fanns men oj så undervärderade de är och vilken press de lever under för städa på kortaste tid. Har sett såna försämringar i sjukvården när det gäller städning så det är ej underligt om folk blir sjuka. Deras status borde verkligen höjas. Hoppas ditt onda knä är bättre och hur är det med ögonen? Kramar

2010-10-31 @ 22:44:57
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Gun

Jag glömde ju (dumma mig), ditt knä ser riktigt illa ut! Hoppas det blir bättre snabbt! Kram

2010-10-31 @ 23:12:34
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Cina

Hoppas ditt knä är bättre! Och tur att du inte slog dig värre ändå!

Tänk va! Många "lågstatusyrken" finns det, men när de inte finns på plats märks det minsann! De behövs då, sannerligen!

Kram!

2010-11-01 @ 13:23:31
URL: http://cinaslada.blogspot.com/
Postat av: Monica

Hoppas ditt knä blir bättre snart, det ser inte så trevligt ut...

När jag jobbade som städerska, i slutet på 80-talet, så var det så att man bara syntes när man inte var på jobbet, alltså när det inte blev städat.

Jag tror väl att det har ändrats en del men jag ser ju varje dag på resecentrum i stan där städerskorna går och städar mitt i rusningen och det verkar banne mig som om de är osynliga många gånger. Tragiskt egentligen att en yrkeskår som gör så mycket nytta kan vara så osynliga!

2010-11-01 @ 16:59:30
URL: http://hassedotter.wordpress.com
Postat av: Ia

Så bra och så sann!!!!!

2010-11-01 @ 18:41:44
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Ja tyvärr verkar det som om folk inte ser städerskorna/städarna. jag tycker att det är en självklarhet att hälsa eller småprata lite. Dom är ju lika mycket människor dom som vi, jag förstår faktiskt inte hur kan ens kan ignorera någon oavsett vad eller vilket yrke personen har.

Så himla bra lapp :) jag satt här och la ett gapskratt, hum kl: 02.05...familjen undrar nog vad jag gör ;) jag som egentligen pluggar :) /Kram

2010-11-02 @ 02:02:25
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Hahaha! Vad underbart, skönt! Jag gillar att uppmärksamma människor som tar hand om oss andra, antingen om de städar, passar barn eller jobbar inom vården. Ofta när vi träffar andra i grupp är det de som är i ledande positioner eller liknande som får den där första uppmärksamheten, Jag gillar att vända upp och ner på det där.



Ditt knä ser INTE bra ut. Krya på dig! Pyssla om knät i den mån det går.

2010-11-02 @ 15:38:39
URL: http://svorskan.se
Postat av: Gun

Sv: Vad bra att det kom fram. Det var på tiden att du fick det, haha. ;D Kram!

2010-11-03 @ 08:40:59
URL: http://gunsillustrationer.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Ha ha! Ganska talande historia eftersom det faktiskt ligger en del i det....

Man vågar inte ens tänka på hur samhället skulle se ut om städerskor och städare försvann (och andra renhållningsarbetare....)



Kram!

2010-11-03 @ 11:47:10
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: Agneta

den historien lånar jag mer än gärna av dig och sätter upp på jobbet! Våra "städtanter" på skolan är högt uppskattade av oss och vi lär barnen att deras jobb är viktigt. Slänger man något på golvet så betyder det att man ser dem och deras jobb som mindre värdt och det är INTE ok. Tänk som det hade sett ut överallt om dessa inte funnits?!

2010-11-03 @ 14:50:38
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Hahaha, det var en rolig historia, och lite skrämmande - på mer än ett sätt! :D

Hur viktigt ett jobb är värderas inte alltid rättvist i plånboken...

2010-11-03 @ 15:40:38
URL: http://fabulousforty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0