Alla skriver om valet...

... och om SD som kommit in i riksdagen!

Jag röstade rött, jag röstade mot Alliansen och mot att SD skulle komma i riksdagen. Det lyckades inte, men jag gjorde i allafall det jag kunde. När jag läser nedanstående citat tagna från statusrader på Facebook så funderar jag på en sak.

"Till dig som har röstat på SD: gå in på min sida och ta bort mig som vän. Hej då".

"Om någon av mina vänner mot förmodan har röstat på SD omber jag er genast att stryka er från min vänlista - för då har vi ingenting mer gemensamt. Därmed basta!"

Dessa människor verkar anse att deras vänner(numera ex-vänner) är rasister/nazister.

Veckans fråga är: Skulle du göra "slut" med en god vän om du fick reda på att denne röstat på SD?


Kommentarer
Postat av: Gun

Jag skulle bli oerhört förvånad om någon god vän till mig var rasist. Det skulle jag ha märkt i så fall. Men OM, så ja...det skulle vara oerhört svårt att vara vän med någon som vill "skicka hem" mina muslimska vänner från Sverige.

2010-09-20 @ 20:58:50
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Dom kallar mig Yngve

Nej, det skulle jag inte. Minst två av mina vänner valde att lägga sin röst på SD.



Hade du istället frågat om jag hade brutit med dem om de visat sig vara nazister/rasister så hade svaret sett annorlunda ut. Men nu de är ingetdera.

2010-09-20 @ 22:31:52
URL: http://antipod.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag tycker att det är svårt att vara nära vän med någon som har helt andra värderingar än mig; t.ex gällande invandring, homosexualitet, eller människosyn över huvud taget. Därför är jag ganska säker på att ingen vän till mig har röstat på SD. Däremot kan det kanske tänkas att någon bekant gjort det, men nej jag skulle inte "göra slut" med dem i så fall, däremot skulle vår bekantskap förmodligen aldrig utvecklas till någon djupare vänskap.



Trots allt lever vi ju i en demokrati, människor har rätt att rösta hur de vill - även om det för mig är helt obegripligt att någon vill lägga en röst på ett främlingsfientligt parti.

2010-09-20 @ 23:24:53
URL: http://mammispammis.se
Postat av: litentanta

Jag är så katastrofalt rigid i min uppfattning om

att rasism är åt helvete, jag struntar för tillfället i om SD o lille Jimmy har lyckats putsa till retoriken och fått med sig folk...jag är övertygad om att det partiet INTE kommer att tillföra något positivt i svensk riksdag och...jo, jag skulle dumpa ev vän så snabbt jag bara kunde.. Inte särskilt demokratiskt kanske, eller så beror det då på vad man anser demokrati vara?



Sen sket sig ju alltihopa för en annan, det är ju en annan del av eländet, så bitter är jag idag, oerhört.. :-(

2010-09-20 @ 23:45:32
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Selma

Jag tror inte att jag kan vara vän på riktigt med någon med sådan människosyn men jag tror också att det är viktigare än någonsin att inte stöta ut och att hålla samtalet vid liv.

2010-09-21 @ 09:38:34
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: sara - Glitterögon

Jag tror att en sådan vänskap är dömd att fallera oavsett. Alltför olika åsikter i vilket område som helst resulterat ofta i att man går skilda vägar. Men framförallt hade jag nog debatterat och frågat - varför?

God morgon :)

2010-09-21 @ 09:40:18
URL: http://glitterogon.wordpress.com
Postat av: Bettan

NEJ! Varför skulle jag radera en vänn... även om vi har olika åsikter i just denna fråga! Jag vet att en del av mina vänner har röstat på SD & en del av dem är invandrare. Så de andra partierna kanske skulle lyssna vad SD säger. Men visst jag röstade rött, jag röstade för att alla skulle få hjälp!!!

2010-09-21 @ 10:24:51
Postat av: Marie-Louise

Nej det skulle jag inte, men jag skulle gärna diskutera med vännen ifråga för att får eda på varför denna röstat på SD.

Jag röstade också rött och försökte få bort denna regering, nu gick inte det så nu måste man göra det bästa av det som blev. Vi har demokrati i vårat land och det ska vi vara mycket rädda om. Vi kan inte ha demokrati bara så länge som folk "röstar" rätt, för då är det inte längre någon demokrati.

Nej fy vad upprörd jag blir. /Kram

2010-09-21 @ 11:52:42
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Ia

Tror knappast det eller rättare sagt vet jag att näe, det skulle jag inte men jag skulle nog gärna försöka få veta vad som avgjorde att det blev just SD. Jag har svårt att hysa respekt för de människorna (det finns några i min bekantskapskrets) därför att deras argument är så på ren svenska idiotiska, så egoistiska och det går inte ihop med min inställning till människor! Jag tror det är människor med rädsla för det okända!!!

2010-09-21 @ 14:45:07
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: puzzelkvinnan

Wowwwwwwwww här kokar det....Ja jag tycker det är kusligt.............Däremot tycker jag inte att man ska tysta ned det ,för då tror jag att det blir värre.

Krammmis kussen

2010-09-21 @ 15:21:40
URL: http://puzzelkvinnan.blogg.se/
Postat av: Kristina

Nej jag skulle inte välja bort ngn vän men jag skule gärna ta en diskussion om vad det är man gillar i det partiet och varför. Jag tror på respekt för alla människor och att alla är lika värda oavsett hudfärg ras och tro. Om jag ska kunna stå för det o mena det då kan jag ej välja bort ngn eller som Lars Ohly vägra att sminkas i samma rum för då har jag ju redan sagt att alla har inte samma värde. Sen tycker jag det är trist att man ej tog diskussioner med sd innan valet o pressade dem på vad de står för utan bara sa bort med sd.

Om vi vill ha demokrati måste det var en demokrati för alla Kram

2010-09-21 @ 21:52:05
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Nej, jag skulle absolut inte göra slut med en god vän på grund av vad denne har röstat på. Att rösta på är inte nödvändigtvis att man sympatiserar med allt vad partiet står för. Däremot har jag svårt att tänka mig att det inte borde lysa igenom om någon av mina vänner verkligen delade partiets åsikter...

Tycker man ska komma ihåg att vi har demokrati i vårt land - vilket betyder att andras åsikter bör respekteras när det gäller valet. Nu blev det käpprätt åt skogen - men det är också en del av demokratin....

2010-09-21 @ 23:22:47
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: Britt

Jag har kamrater som har helt andra åsikter än vad jag har. Jag säger inte upp bekantskapen men jag talar däremot alltid om att jag inte tycker som dem. Jag ger dem alternativ, skruvar på det de säger, överdriver och får de att fundera på vad det är de tycker och varför. Har de bra argument för vad de tycker så köper jag det. De får tycka det de vill och jag tycker det jag vill. Mina närmsta vänner däremot de tycker som jag...annat hade varit jobbigt.

2010-09-22 @ 22:29:52
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Johanna

Jag tror inte att jag hade kunnat vara vän med någon som har så för mig främmande värderingar. Jag har i min vän- eller bekantskapskrets såväl judar som homosexuella och andra marginaliserade grupper. En flyktig bekantskap där jag självklart är hövlig - ja. Vänskap - nej.

2010-09-24 @ 22:27:55
URL: http://www.detokigabrokiga.blogspot.com
Postat av: Mia systeryster

Jag skulle inte säga upp min vänskap, absolut inte. Men jag skulle bli otroligt förvånad om någon om mina vänner har röstat på SD, Har svårt att tro det. Däremot skulle jag vilja veta varför!! Kram

2010-09-24 @ 23:47:00
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0