Senaste tiden i bilder...

Tappade all blogglust här ett tag. Det funkade liksom inte att försöka skriva något roligt när hjärtat kändes så tungt. Tungt besked om en nära vän och sedan det ofattbara som hände i Norge. Luften gick liksom ur en!

Jag är dock otroligt imponerad av Jens Stoltenberg. Han har visat sig hålla en fin balans mellan att vara myndighetspersonen Stoltenberg och medmänniskan Jens! Ett uppdrag som inte kan vara det lättaste.
_________________________________________________________________________________________

Så.. vad har hänt sedan sist?

Jo, min bror med fru, brorsdotter med sambo och dotter samt brorson med dotter bilade ner till Umeå. De bodde i en stuga på Nydala. Vi grillade hos oss första kvällen och dagen efter blev det en tur ner på stan och middag på Eurasia. Tack brorsan för det! Sedan var vi upp en kväll till stugan deras och blev bjuden på grillat.

Så här såg det ut när vi checkat deras stuga första kvällen och tog genvägen över fotbollsplanen till parkeringen. Fukten i gräset och dimslingan över planen gjorde att jag fick höstkänning! Och det kändes lite för tidigt..


Det blev också ett besök på tropikcentret i Holmsund. Precis som alla tidigare gånger så fick Johanna hålla i en orm!


Tjejerna tillbringade helgen på Trästocksfestivalen i Skellefteå, där de tältade i tre nätter. Sluttampen på sista natten blev dock inte så kul. Movits spelade och Johanna blev upptryckt mot staketet och klämde armen ordentligt. Men hon fick snabbt sjukvårdshjälp. De trodde inte något var brutet och lindade om armen. Maken åkte upp tidigt på morgonen för att hämta hem dem. För säkerhets skull  åkte de in på akuten i Umeå och röntgen gjordes. Tack och lov så var inget brutet.

Själv åkte jag med brorsan norrut, hem till byn och mamma. Och fick mig det där "annars-blir-det-ju-ingen-sommar"-doppet i älven. Kan det ha varit +16 gr i vattnet?? Nåja, det var uppfriskande härligt för luften var jättevarm! :)


Tjejbastukväll i Särkijärvi i lördags.. Prickarna ni ser därute i vattnet är bastubadarna. Själv stod jag både obastad och torrskodd på stranden! :)


Efter ett par timmar i Särkijärvi åkte vi hem till Eva-Lena. Där bjöds vi på en massa gott. Sedan sjöng vi. Massor sjöng vi. Jag sjöng så mycket att jag faktiskt var hes dagen efter! :) Oj så kul det var! Drog sedan vidare till pubkvällen i byn bredvid. Mamma var vår glada chaufför under kvällen!! Mycket prat och en hel del dans blev det där på Folkets Hus i Hakkas.

Söndagen bjöd på lite regn. Men på eftermiddagen duggade det bara lätt, så då beslutade vi oss för att göra ett besök i vår koja i skogen. Det var väldigt varmt ute så vi grät inte direkt över att det var mulet! :)

Här en bild över hur en myr kan se ut efter att torv brutits på den. Just den här delen har dock fått "växa igen"..


Jag jobbade faktiskt en sommar på "torven", som vi kallade det. Jag och kompisen Monica rensade diken i sju veckor. Och vi räknade ut att vi hade gått långt över tjugo mil därute på fälten. Jädrar, vilka vadmuskler vi hade då! Ibland hamnade vi i små tromber och jag minns att jag tvättade bort torvpulver ur öronen och näsan flera dagar efter jag slutat jobba där. Det var ett hårt, men väldigt roligt jobb. Alla traktorförarna var killar, så vi led ingen större nöd! ;)

Det enda, men jäkligt stora problem vi hade var att vi inte hade någonstans att tjuvröka. För vet ni hur lättantändlig torv är? Det visste vi och hade ingen lust att vara orsaken till en sådan brand! Då skulle man kunna snacka om att sitta med "handen i kakburken", så att säga :) Och ett av de största fältet, som vi jobbade på, låg dessutom nedanför mina föräldrars hus. Och vi syntes där vi gick på det bruna fältet! Jösses, all denna rökplanering upptog mycket av vår tid! :)

Så hur gjorde vi då? Ja, vi i princip satt ner i de vattenfyllda, jättedjupa dikena. Man kan nästan säga att vi rökte under vattnet för så noga var vi med att ingen glöd skulle råka sprätta iväg på torven! :)

På tal om det.. Det går fortfarande väldigt bra att inte röka.

Kom så fram till vår koja. Det är ett stort rum på ca 10 kvm med två sängar, ett bord, två bänkar, ett skåp och en kamin. Vi sopade väggar, tak och golv. Vi putsade även fönstren och hängde upp rena gardiner. Kojan är riktigt mysig och jag är jätteglad att vi tog oss tiden att gå dit.


Så här ser den ut på utsidan:



Det finns ett utedass också, men tvivlar på att någon varit inne där på ett tag med tanke på spindelnätet! :)


På promenaden hem hittade vi tyvärr inte mer än ett fåtal av sådana här bär, "skogens guld"!


Igår var vi in till Gällivare. En skoaffär, "Dojjan", hade 70%-ig utförsäljning så där hittade vi varsina par skor! Mina är de ankelhöga pjucksen. Dessutom köpte mamma ett par fejk-Converse hos Sko-Göran.

Sen blev det ju ett återbesök hos "Spara & Slösa"-Siv. Där handlade vi kläder för 9000:-! Men, med 90% rabatt så blev det under tusenlappen för tretton plagg. Sådant gillas! :) Orkar dock inte sätta in bilder på plaggen.. det tar sådan jäkla tid att ladda upp dem här.

För nästan två timmar sedan blev det plötsligt strömavbrott. Tur att jag hade fulltankad laptop! Eftersom vi var på väg till ICA i Hakkas så avvaktade vi till strömmen kom tillbaka. Ringde för säkerhets skull ICA och kollade. "Jo, strömmen var tillbaka även där"! Så vi tog bilen, åkte till byn bredvid och körde upp framför ett.. mörklagt ICA.
Shit, tänkte vi.

Men vi fick gå in och handla, men bara för att vi hade kontanter på oss.. Det roliga var att vi fick låna en ficklampa att lysa i gångarna med! Och den behövdes för det var ordentligt mörkt därinne. Hahaha.. Det var ett sådant där "once in a lifetime-moment, liksom.. Kassan funkade trots strömavbrottet, den hade något "reservgrejs" som höll en stund utan ström. Men när kassörskan precis hade scannat in alla våra varor och genomfört hela köpet.. då dog kassan! Puh, vilken tur vi hade!

Nu ska jag försöka packa min väska inför hemresa i morgon. Strömlöst är det fortfarande. Måste googla lite för att se om det är åsknedslag som är orsaken till det. Nästa gång ni hör av mig är nog när jag är hemma i Umeå igen.







Kommentarer
Postat av: Monica

Hade nästan helt förträngt att vi rensat diken på torven en gång i världen:-)



Jag minns att jag var hungrig hela tiden och åt som en häst av allt gående. Och det tog flera veckor, efter att vi slutat jobba där, innan man slutade att snyta torv ur näsan! Men faktiskt ett väldigt bra sommarjobb måste ha varit alla herrar att titta på:-)

2011-07-26 @ 22:20:00
URL: http://pudal.se
Postat av: Anneli

Hej - ja Jens Stoltenberg kan världen vara stolt över. Snacka om landsfader! Torvhistorien var härlig - känner igen mig lite i hur man sökte platser att tjyvröka på utan att upptäckas eller ställa till naturkatastrofer på. Det går lika bra för mig att inte röka. Jätteskönt - men jag saknar pysslet och vore det hälsosamt att röka skulle jag aldrig i livet slutat! Ha en fortsatt skön sommar och sköt om dig. Kram Anneli

2011-07-27 @ 09:09:00
Postat av: Ama de casa

Oj vad ni har hunnit med mycket!



Läskigt att bli klämd sådär i trängsel - tur att det inte blev värre!



Ja, Stoltenberg har verkligen skött det hela på ett imponerande vis. Det är ju såna hemska och vidriga händelser, men han klarar det väldigt bra.

2011-07-27 @ 17:17:03
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Kristina

Så skönt att du förnöjer mig med att blogga igen. Jag har saknat dig. Härlig semester verkar du ha haft. Synd att du inte hittade en massa hjortron då hade ajg tiggt. Min favoritmaträtt är våfflor med hjortronsylt och grädde men nu är sylten jag ropade in på missionsauktion så gott som slut. Tänk då vi bodde i Arvidsjaur och plockade hjortron i massor, kan se myrarna framför mig....... Jag älskade att plocka, snabb var jag oxå men det var ju innan olyckan Allt gott till dig Kram

2011-07-27 @ 21:31:34
URL: http://ruach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0